وزیر آرام در آیستگاه آخر؟

برای دومین‌بار طی ۱۴ ماه اخیر است که طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود، آیا عباس آخوندی به عنوان وزیر آرام و فرهیخته دولت به ایستگاه آخر رسیده است؟
کد خبر: ۸۷۸۸۶۴۰
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  برای دومین بار در طول وزارت عباس آخوندی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وی را تقدیم هیئت رئیسه می‌کنند. بار اول مهرماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس نهم به دلیل عدم ارائه برنامه‌ای در حوزه مسکن، وضع نامناسب پروژه‌های عمرانی، بی توجهی به طرح مسکن مهر و مزخرف خواندن آن و... استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را کلید زدند، استیضاحی که سرانجام آن رای اعتماد دوباره به آخوندی بود.

از حدود دو هفته پیش یک بار دیگر موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل برخورد دو قطار مسافری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان مطرح شده است. گرچه پس از این تصادم مرگبار دولت تلاش کرد با قربانی کردن مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کاهش فشار افکار عمومی از استیضاح وزیر فرهیخته خود نیز جلوگیری کند.

اما اظهارات وزیر راه و شهرسازی بلافاصله پس از برخورد قطارها و آتش گرفتن قطار تبریز-مشهد باعث شد تا شماری از نمایندگان مجلس در زمان تعطیلی مجلس به‌صورت تلفنی برای استیضاح آخوندی امضا جمع کنند. نتیجه این برآیند آن شد که چند روز پیش طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

در این میان اخباری مبنی بر رایزنی گسترده وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان مجلس برای منتفی شدن اسیتضاح منتشر شده که البته چندان موثق نیست. دیروز عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکید بر اینکه محور اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی رهاکردن طرح مسکن مهر است، گفت: وزیر راه و شهرسازی هیچ رایزنی درباره طرح استیضاح با بنده نداشته است.

محمودی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود وزیر راه و شهرسازی در رابطه با موضوع استیضاح با نمایندگان امضا کننده این طرح رایزنی را شروع کرده است، اظهار کرد: خیر، چنین چیزی صحت ندارد، وزیر راه و شهرسازی نه سراغ ما آماده است و نه ایشان را دیده‌ام.

وی با بیان اینکه موضوع محوری طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی رها کردن طرح مسکن مهر و پروژه‌های عمرانی است،‌ تصریح کرد: با تغییر دولت که تعهدات تغییر نمی‌کند، عمده بحث ما این است که چرا طرح مسکن مهر رها شده است. در موضوع برخورد دو قطار مسافری در سمنان نیز مدیران رده‌اول وزارت راه و شهرسازی مقصرند. بر اساس اطلاعات موجود سیستم کنترل اتوماتیک قطار بارها و بارها اعلام خطای غیرواقعی داشته و باعث عدم اطمینان به آن شده و اعتماد کارکنان راه‌آهن را از خود سلب کرده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به همین دلیل بی‌اعتمادی بعضاً به‌خلاف دستور سیستم اتوماتیک عمل شده که در یک نمونه آن باعث بروز فاجعه‌بار برخورد قطار در سمنان شده است. همچنین وزارت راه و شهرسازی در سایر بخش‌ها از جمله پروژه‌های عمرانی به تعهدات خود عمل نکرده که این مسئله نیز یکی از موارد استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

بنا به این گزارش، وزیر راه و شهرسازی بلافاصله پس از برخورد مرگبار قطار در سمنان با آرامش خاصی از بیمه بودن همه مسافران  خبر داد. وی گرچه پس از انتقاد شدید تعدادی از نمایندگان مجلس بابت اظهارات خود عذرخواهی کرد، اما این مسئله باعث نشد تا روند دومین استیضاحش دچار اخلال شود. طرح استیضاح آخوندی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و باید دید چه اتفاقی در این زمینه روی می‌دهد؛ آیا وزیر آرام دولت پس از سه سال و چهار ماه از ساختمان دادمان خداحافظی می‌کند یا این‌که اتفاق خوشایندی برای وی روی می‌دهد؟

                                                                                                                                                                       

 
ارسال نظرات