نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان:

موانع پیش‌روی پژوهشگران استان لرستان برطرف شود

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با تأکید بر اینکه موانع پیش‌روی پژوهشگران استان لرستان باید برطرف شود گفت: روسا و اساتید دانشگاه‌ها در مقام عمل باید به سمت هدایت‌گری در پژوهش بروند.
کد خبر: ۸۷۸۸۸۵۲
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ،به نقل ازتسنیم آیت‌الله سید احمد میرعمادی در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان و پژوهشگران برتر استان با بیان اینکه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در انتقال دانش قدم های خوبی برداشته شد اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب در انتقال دانش، تقویت رشته‌ها افزایش دانشجویان و پرورش اساتید قدم های موثری برداشته شده است

وی با مطرح کردن این سوال که امروز به چه میزان در امر پژوهش پیشرفت داشته‌ایم افزود: جای سوال است که پژوهش‌های انجام شده واقعا تا چه میزان کاربردی و منجر به تولید ثروت شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان به ضرورت کاربردی بودن پژوهش‌ها تأکید و عنوان کرد: چقدر از پژوهش‌های انجام شده به این سوال پاسخ داده که «چه پژوهش کنیم»؟

وی به 70 پژوهش برتر در این مراسم اشاره کرد و گفت: چند مورد از این پژوهش‌ها منجر به تولید دانش شده و تجاری‌سازی شده است؟

میرعمادی با انتقاد از اینکه به مسئله پژوهش خوب پرداخته نشده است، عنوان کرد: واژه‌های مترادفی برای کلمه پژوهش به کار برده شده است که هیچ کدام از آن واژه ها پژوهش نیست؛ پژوهش یعنی کشف حقیقت، تولید، نوآوری و متأسفانه امروز با نگاهی با رساله‌های علمی می‌بینیم حدود 400 صفحه بوده اما درصد کمی از آنها پژوهش است.

وی بیان کرد: وقتی برخی از رساله‌ها را می‌بینیم، مشاهده می‌شود که بیشتر نقل قول است و مخاطب دائما به پاورقی ارجاع داده می‌شود و در حقیقت باید گفت پاورقی بیشتر از متن است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه خردورزی در پژوهش با خرد و اندیشه آدمی سازگاری دارد، تصریح کرد: امروز به جای اینکه تولید علم و دانش بالا برود مصرف علم بالا رفته است به طوری که اکنون مصرف‌گرا شده‌ایم نه تولید گرا و به جای اینکه خردورزی شود دائماً به خرد دیگران نگاه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در نخستین خطبه نهج البلاغه خود فرمودند مهمترین هدف برانگیخته شدن پیامبران الهی شکوفایی عقل و خرد انسان‌ها است و پیامبران برای شکوفایی عقل بشری آمده‌اند.

میرعمادی با اشاره به اینکه پیامبران گنجینه‌های عقل را پرورش دادند اظهار داشت: اسلام یک ساعت تفکر را بهتر از 70 سال عبادت می‌داند.

وی افزود: چرا ما حاضریم به مصرف کننده علم حقوق کلان بدهیم اما به تولید کننده علم حقوق ناچیز پرداخت کنیم؟ به کسی که مصرف کننده علم است و فقط کتاب را باز و تدریس می‌کند حاضریم حقوق بالایی بدهیم اما حاضر نیستیم با پژوهشگری که زحمت کشیده و یک محصولی تولید کرده پول بدهیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان به لزوم توجه به جایگاه پژوهشگر در جامعه تأکید کرد و گفت: جامعه‌ای که به پژوهشگر می‌گوید «تو چه کرده‌ای»؟! معلوم است که پژوهش را نفهمیده و جایگاهی که باید داشته باشد ندارد.

وی عنوان کرد: در قرآن برای پژوهش واژه‌های مانند اجتهاد، تدبر و فکربه کار برده شده که تمامی این واژه ها عمق نگری است.

میرعمادی بیان کرد: در روایت از پژوهش به عنوان اساس دین یاد شده است چرا که خرد چراغ هدایت است و بر همین اساس است که همه چیز باید بر پایه پژوهش باشد.

وی تصریح کرد: از عقل و خرد ورزی که منتهی به تولید دانش و نظریه جدید شود به عنوان هدیه الهی یاد می‌شود پس باید گفت پژوهشگر هدیه الهی را تقدیم جامعه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان اظهار داشت: همه چیز برای تقرب به خدا به خردورزی بستگی دارد و فردای قیامت خداوند متعال ثواب را به اندازه خرد ورزی افراد می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه موانع بر سر راه پژوهش باید برطرف شود افزود: پژوهشگر با موانع متعددی رو به رو است چرا باید اینطور باشد؟ پژوهشگر دغدغه معیشت، مسکن، جایگاه و تجاری سازی دارد.

میرعمادی عنوان کرد: روسا و اساتید دانشگاه‌ها واقعاً در مقام عمل باید به سمت هدایتگری در پژوهش بروند که در این راه استاد راهنما و مشاور باید در امر پژوهش، پژوهشگر را هدایت‌گری و راهنمایی کند.

وی بیان کرد: امروز جای سوال است که چقدر از وقت اساتید صرف هدایت‌گری پژوهش می‌شود بنابراین اگر می‌خواهیم چگونه پژوهش را بیاموزیم در درجه اول نیازمند استاد پژوهش‌گر است تا هدایت‌گری در امر پژوهش انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال نظرات