عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران:
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه «مناظره» نقد شفاهی است، تصریح کرد: بسیاری از کج رفتاری ها و کج اخلاقی ها در کشور به خاطر نبود فرهنگ درست و اسلامی گفتگوست.
کد خبر: ۸۷۸۹۰۱۴
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان،حجت الاسلام والمسلمین محمد روحی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در دومین همایش ملی «کرسی های آزاداندیشی و مناظره های رضوی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اخلاق در مناظره و گفتگو را یکی از بهترین موضوعات دانست که می تواند در محیط دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اظهار کرد:اخلاق در مناظره نیاز جامعه علمی ماست.

وی اخلاق را یک مجموعه هنجاری شامل ارزش ها و ضد ارزش ها دانست و افزود:انسان خود را بی نیاز ار آموزش اخلاق می داند،اما همه ما در حوزه اخلاق حرفه ای دچار غفلت می شویم و از ارزش ها به موقع استفاده نمی کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه «مناظره» نقد شفاهی است، تصریح کرد: بسیاری از کج رفتاری ها و کج اخلاقی ها در کشور به خاطر نبود فرهنگ درست و اسلامی گفتگوست. جامعه دانشگاهی به عنوان معرف خود باید آداب و اخلاق حرفه ای گفتگو را رعایت کند. غربی ها براساس مبانی دینی تفاهم کرده اند و در مقام عمل انسانی تر و اخلاقی تر گفتگو می کنند و لذا چرا ما مسلمانان براساس مبانی اسلامی گفتگو عمل نکنیم؟!

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از اصول اسلامی در مناظره و گفتگو را رها کردن مجادله در صورت محق بودن دانست و متذکر شد: یکی از ارزش ها در اخلاق گفتگو و مناظره اقرار به اشتباه است، اما کسی این ظرفیت را ندارد لذا نباید بر اقرار طرف مقابل گفتگو به اشتباه اصرار کنیم.

حجت الاسلام روحی با تاکید بر اینکه روش دفاع از حق باید حق باشد،اضافه کرد:به خاطر هدف مقدس نمی توان از ابزار نامقدس استقاده کرد لذا اخلاق بد کارهای خوب ما را بد جلوه می دهد.

وی ایجاد کرسی های نظریه پردازی برای اساتید و کرسی های آزاداندیشی برای دانشجویان را مطلوب مقام معظم رهبری دانست و یادآور شد: دوران امام رضا(ع) بهترین فضا برای مناظره اخلاقی بود لذا مناظرات رضوی بهترین الگو برای جلسات مناظره و گفتگوست. امام رضا(ع) معرف شیعه در عصر خود بود و با مسیحیان،یهودیان،زرتشتیان، مسلمانان،اهل تسنن و حتی شیعیان درباره مباحث بین ادیانی و الهیاتی مناظره می کرد لذا بعد از امام هشتم(ع) اختلاف داخلی در تشیع ایجا نشد.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در چالش های اخلاقی نیازمند اخلاق حرفه ای هستیم، نه مبانی اخلاقی، ادامه داد: زمانی که بین دو ارزش گیر می کنیم، اخلاق حرفه  ای راه را نشان می دهد و چالش اخلاقی را حل می کند.

حجت الاسلام روحی با اشاره به تاکید علما و بزرگان دینی بر انجام مناظره های مکتوب،خاطرنشان کرد:آیت الله بهجت(ره) یکی از شخصیت های بزرگ اسلام و تشیع است که به معنای واقعی کلمه اخلاق علمی را در نظریه پردازی رعایت می کرد و هرگز استاد درس اخلاق نبود.اخلاق علمی یعنی هرچه انسان به قله های رفیع علم و دانش برسد،خودش را کوچکتر ببیند.

وی با بیان اینکه مناظره های امام رضا(ع)رسمی بود، خاطرنشان کرد:امام رضا(ع)در مناظرات به بیان حق اکتفا می کرد و بحث را ادامه نمی داد و در مقابل سوال توهین آمیز مخاطب خود هرگز نمی خندید و او را برادر خود خطاب می کرد لذا باید این الگو را در دانشگاه یاد بگیریم و ترویج کنیم.

ارسال نظرات