خبرهای داغ:
حجت الاسلام شکری با اشاره به اینکه نقش بی بدیل کتاب در زندگی اجتماعی انسان بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: نمایشگاه کتاب می تواند بهترین فرصت برای تبیین و ترویج جایگاه این یارمهربان انسان ها باشد.
کد خبر: ۸۷۸۹۰۹۲
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام علی شکری در خلال بازدید از نمایشگاه کتاب شاهرود در گفتگو با خبرنگاران ضمن تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه، ابراز داشت: نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در هر استان است که می تواند به ارتقای سطح مطالعه جامعه کمک شایانی کند.

وی افزود: برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب بزرگ در زمره رویدادهای مهم فرهنگی در استان سمنان است که می تواند از سه نظر مورد اهمیت باشد نخست آنکه ارتباط مستقیم بین ناشر و مخاطب را برقرار می کند، سپس شور و شوق یک رویداد فرهنگی مهم را در جای جای استان به دنبال دارد و در وهله سوم فرصتی را برای افزایش کتاب در سبد کالای خانوار فراهم می کند که باید این فرصت ها را قدر دانست.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان همچنین گفت: نمایشگاه کتاب رویدادی مهم در زمینه ترویج فرهنگ عمومی است چرا که امروز کتاب را رسانه ای بی بدیل می نامند که هیچ جایگزینی تا کنون برایش یافت نشده است لذا این اهمیت کتاب در ارتقای فرهنگ عمومی اقشار مختلف، یکی از مزیت های نمایشگاه کتاب قلمداد می شود.

شکری با اشاره به نقش کتاب در ارتقای فرهنگ و دانش فردی، ابرازداشت: خداوند منان نخستین هدیه به رسول الله(ص) را کتاب قرار داد و حتی به قلم سوگند اقامه کرد و این ها همه در زمره مواردی هستند که اهمیت کتاب را در جامعه اسلامی به ما یادآوری می کنند.

وی افزود: برای کتاب می تواند دو ویژگی اساسی را متصور شد نخست آنکه کتاب می تواند پلی به سوی عقلانیت بشری با گشودن پنجره های علم و دانش باشد و دیگر اینکه کتاب افراد با تجارب انسان های مختلف با بهایی بسیار اندک آشنا می سازد که هر دو ویژگی در هیچ رسانه ای یکجا یافت نمی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: تمامی رسانه ها یکی از دو ویژگی علمی بودن و یا تجارب گوناگون را در اختیار مردم قرار می دهند اما کتاب هر دوی آنها را در کنار یکدیگر دارد و در کنار این موارد می تواند بهترین یار و همراه بشر در زندگی اجتماعی و فردی باشد.

شکری با بیان اینکه برخی شاید هر دو نقش کتاب را برای رسانه هایی مانند اینترنت و یا تلویزیون یاد آورد شوند اما این دو رسانه بدون دخالت اراده انسان در تهیه موضوعات، مطالب را ارائه می دهند، ابراز داشت: کتاب جنبه سلیقه ای دارد و طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه میشیگان، قدرت حافظه بشر با مطالعه کتاب به مراتب بیشتر از مطالعه یک صفحه اینترنتی و یا دیدن یک مستند علمی، تحریک می شود لذا کتاب دارای اهمیتی به مراتب بیشتر است.

وی افزود: نقش بی بدیل کتاب در زندگی اجتماعی انسان بر هیچکس پوشیده نیست لذا برپایی نمایشگاه کتاب می تواند بهترین فرصت برای تبیین و ترویج جایگاه این یارمهربان انسان ها باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه همه اقشار فرهنگ به ویژه روحانیان می بایست در ترویج فرهنگ مطالعه بکوشند، گفت: روحانیان، شبکه تبلیغی، مداحان، هیئت های مذهبی و ... به دلیل گستردگی در داشتن مخاطب اجتماعی، می توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف داشته باشند.

شکری بیان کرد: باید از فرصت به دست آمده در مدت برپایی نمایشگاه بهره برد لذا هیئت های مذهبی که بزرگترین شبکه تبلیغی و تشکل مردمی جهان اسلام محسوب می شوند می توانند با حضور اعضای خود در این رویداد، نقش خود را در راستای ترویج فرهنگ مطالعه ایفا کنند.

وی افزود: از سوی دیگر روحانیان، طلاب، نهادهای فرهنگی، شبکه تبلیغی و ... نیز می توانند با تبیین اهمیت کتاب و مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه، در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش سهم کتاب در سبد خانوار نقش مهمی ایفا کنند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان همچنین گفت: یکی دیگر از کارکردهای نمایشگاه کتاب می تواند حمایت از ناشران داخلی باشد که حضور گسترده در این رویداد فرهنگی قطعا به این امر نیز کمک شایانی می کند.

شکری در پاسخ به این سوال که نمایشگاه سال جاری را چگونه ارزیابی می کنید؟، ابراز داشت: بخش های متنوع این نمایشگاه از جمله کتب درسی، آموزشی، فرهنگی، تاریخ، قرآن و ... بسیار خوب برگزیده و چینش شده اند اما بخش ارائه قرآن های نفیس در این نمایشگاه می تواند فرصتی ویژه را برای تهیه این کتاب های ارزنده برای مردم استان سمنان به ارمغان آورد.

وی افزود: این نمایشگاه همچنین فرصت خوبی برای بهبود کیفی و کمی کتابخانه های درون ارگانی برای نهادهای اداری، خصوصی، فرهنگی و مساجد، کانون های فرهنگی و ... است که می بایست از آن به خوبی بهره مند شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین گفت: بخش راهنمای دیجیتال نمایشگاه با موضوع پاسخ به نیازهای مردمی یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این نمایشگاه نسبت به ادوار گذشته است که در این بین باید از مسئولان برگزاری این رویداد فرهنگی خصوصا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تقدیر کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها