مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

تمایل داریم اتاق اصناف کاری ماندگار در راستای امور خیریه انجام دهد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در نشست تخصصی وقف با اتاق اصناف و بازاریان استان، با اشاره به حضور و نقش بازاریان در صحنه‌های مختلف اجتماعی و مشکلات جامعه، گفت: تمایل داریم اتاق اصناف کاری ماندگار در راستای امور خیریه انجام دهد تا برای آیندگان نیز مایه‌ی مباهات شود، چراکه تاکنون اصناف و بازاریان کمک‌های بسیاری را کرده‌اند که مصرف شده و ماندگار نبوده است.
کد خبر: ۸۷۸۹۱۸۲
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی مصایبی با تاکید به اینکه باید ادارات و نهادها از یکدیگر شناخت داشته باشند، افزود: این نشست ها با هدف شناخت دو مجموعه اداره کل اوقاف و امور خیریه و همچنین اصناف و بازاریان تشکیل شده چراکه در بسیاری از موارد ما از یکدیگر اطلاعات زیادی نداشته و در نتیجه در برخی از موارد در ذهن سوال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبریز، شهر اولین‌هاست، اظهار داشت: ما در امور خیریه نیز در ظاهر و آمار دارای جایگاه خوبی در سطح کشور هستیم ولی واقعیت عکس این بوده و ما هنوز در این خصوص کاستی هایی داریم که باید تلاش کرده و این شهر را در این خصوص نیز به جایگاه شایسته‌ی خود برسانیم.

حجت‌الاسلام مصایبی با تاکید به اینکه وقف ماندگارترین و زیباترین نوع امور خیریه است، خاطرنشان کرد: وقف آثار و برکات زیادی در جامعه داشته و مردم نیز همواره از آن استفاده می‌کنند، از این رو ما خواستار این هستیم که کمک‌های خیرانه بازاریان چهره‌ای ماندگار داشته باشد.

وی با اشاره به برجسته کردن هویت‌های تبریز در جامعه، تصریح کرد: امام‌زادگان آذربایجان‌شرقی از نظر سندیت بسیار معتبر هستند، چراکه امام‌زاذه سید جمال(ع) تنها با چهار نسل به امام معصوم برمی‌گردد که این چنین مکان مقدسی در استان‌های دیگر بسیار کمیاب است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه اماکن مقدس ما آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد، یادآوری کرد: با این ارزش و عظمتی که امام‌زادگان استان ما دارد، ولی هنوز نتوانسته‌ایم گردشگران مذهبی را به این نقاط بکشانیم.

وی با بیان اینکه تبریز را همواره به مذهبی و ولایی بودن می‌شناسند، گفت: برای شهر اولین ها، این موضوع ایراد است که مسجد صاحب الامر تبریز به نمایشگاهی بدل شده و افراد با کفش در داخل آن رفت و آمد کنند.

حجت‌الاسلام علی مصایبی با تاکید بر حفظ اماکن و شعائر مذهبی در کنار اماکن و شعائر دیگر، ادامه داد: باید همانگونه که در جهت حفظ و احیای آثار دیگر تلاش می‌شود در جهت حفظ و احیای اماکن مذهبی و امام‌زادگان(ع) نیز تلاش شود، چراکه این بقاع متبرکه هویت ما هستند و باید برای حفظ این هویت ارزشمند و غنی تلاش کرد.

وی با اشاره به مقبرة الشعرا و آرمیدن 400 شاعر و عارف در این مکان، اظهار کرد: 400 شاعر و عارف به علت وجود همین امام‌زاده سید حمزه(ع) در این قطعه جمع شده و در جوار مقدس این امام‌زاده آرمیده‌اند و به این علت است که اینجا مدفن این تعداد شاعر و عارف شده است.

حجت‌الاسلام مصایبی ادامه داد: باید برای حفظ و برجسته کردن آستان امام‌زاده سید حمزه(ع) در کنار مقبرة‌الاشعرا تلاش کنیم، چراکه باتوجه به فرارسیدن سال 2018 و گردشگری مذهبی باید هویت اصلی خود را به دنیا نشان دهیم درحالی که این اماکن همچون دیگر آثار مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی با تاکید به اینکه امام‌زادگان هویت اصلی شهر ما هستند، اظهار امیدواری کرد: در نتیجه‌ چنین تعاملات و نشست هایی، کارهایی ماندگار و ارزشمند در جامعه به ودیعه مانده و در راستای حل مشکلات جامعه نیز به کار آید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در همه استان‌ها مکانی در جوار امام‌زادگان(ع) برای تجمع مردم در ایام مختلف سال فراهم است، خاطرنشان کرد: میدان ساعت ما چه تقدسی دارد که همه آیین های مذهبی و تجمعات ما در آنجا برگزار می‌شود؟ در حالی که اگر فضایی مناسب در جوار امام‌زاده سید حمزه(ع) برای چنین برنامه‌هایی ایجاد شود بسیار ارزشمندتر خواهد بود.

حجت‌الاسلام مصایبی با اشاره به اهمیت وقف در جامعه، ادامه داد: دین اسلام در مورد وقف با زبان تربیتی و تشویقی سخن گفته و همچنین قرآن کریم نیز با عناوین مختلف موضوع وقف را مطرح کرده و پیامبر مکرم اسلام نیز بر این موضوع بسیار تاکید و عمل کرده‌اند.

وی با تاکید بر ماندگاری وقف، گفت: امام علی(ع) در کنار مسجد شجره چاه‌هایی را حفر و در راه الهی وقف کرد که در حال حاضر در عربستان از این چاه‌ها استفاده شده و بر روی بطری‌های آب نیز کلمه‌ی «ابیار علی» نوشته شده که این موضوع ماندگاری وقف را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه وقف علاوه بر ماندگاری خود واقف را نیز ماندگار می‌کند، تاکید کرد: علامه طباطبایی با تفسیر المیزان و همچنین علامه امینی نیز با الغدیر زنده هستند، این علما به واسطه‌ی کتاب‌هایی که در راه خدا نوشته وقف کرده‌اند همواره در خاطره‌ها خواهند ماند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به جایگاه برجسته‌ تبریز در داشتن مجتهد و علمای بزرگ، یادآوری کرد: 50 سال پیش در تبریز 70 مجتهد به طور همزمان زندگی می‌کردند، ولی در حال حاضر حتی یک مورد نیز وجود ندارد از این رو باید تلاش کنیم تبریز را به جایگاه اصلی خودش برسانیم چرا که تبریز، شهری مذهبی است.

وی با اشاره به اینکه تا دهه‌ وقف سال‌جاری، نزدیک به 100 مورد وقف در استان ثبت شده ، اظهار کرد: اگر موقوفه‌ قائم‌مقام فراهانی و همچنین موقوفات ربع رشیدی که از «زنوز تا بستان‌آباد» است، درست احیا شود، شهر تبریز دیگر کمبودی در راستای موقوفات نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه 80درصد موقوفات در استان سنددار شده‌اند، تاکید کرد: این موضوع افتخار بزرگی برای اداره کل اوقاف و امور خیریه است چراکه در کشور تنها حدود یک سوم املاک سنددار هستند.

دبیر اتاق اصناف مرکز آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق اصناف با آغوش باز از همکاری در راستای امور خیریه و وقف استقبال می‌کند، اعلام آمادگی کرد: در این راستا هر کمکی که از دست ما بیاید دریغ نخواهیم کرد.

سید حسین باحجب محمدی با اشاره به نقش موثر اصناف و بازاریان در حل مشکلات جامعه، بیان داشت: هر زمان که در جامعه مشکلی پیش آمده، اصناف و بازریان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در صحنه‌ی این مشکلات حضور داشته و نقش ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به ارتباط بازار، حوزه‌ی علمیه و مساجد، تصریح کرد: ما نزدیک به 78 اتحادیه در شهرستان تبریز داریم که 43مورد آن در یک مکان متمرکز شده و بقیه نیز در سطح شهر قرار دارند.

محمدی با تاکید به اینکه اصناف و بازاریان همواره در کارهای خیر پیشقدم هستند، تشریح کرد: ما نزدیک به صد هزار واحد صنفی در شهرستان تبریز داریم که هفتاد هزار واحد آن دارای پروانه بوده و 30 هزار مورد آن نیز بدون پروانه بوده که این موارد نیز در حال شناسایی برای اخذ پروانه کسب هستند.

وی با اشاره به اینکه وقف صدقه جاری است، گفت: ما در اتاق اصناف طی مدت مشخص، نشست هایی را برگزار می‌کنیم که در این خصوص از مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان نیز دعوت می‌کنیم تا در این نشست ها حضور داشته و فرصتی برای فرهنگ‌سازی در مورد وقف نیز فراهم باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها