مدیرکل تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی در خرم آباد:

تولید اشعار فاخر و مذهبی رسالت کنگره شعر عاشورایی است

تولید اشعار فاخر و مذهبی رسالت کنگره شعر عاشورایی است مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت:رسالت و مأموریت کنگره شعرعاشورایی، پدافند از مرزهای عقیدتی شیعه با تولید اشعار فاخر و مذهبی است
کد خبر: ۸۷۸۹۲۰۵
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ، به نقل ازتسنیم ، رضا معممی مقدم ظهر امروز در هفتمین کنگره شعر عاشورایی لرستان که در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری این استان برگزار شد با اشاره به اینکه شاعر شعر آئینی شاعر خداست، اظهار داشت: در قرآن کریم سوره‌ای به نام سوره شعراء وجود دارد که در آیه 222 این سوره گفته شده که پیروان شعراء گمراهان هستند این در حالی است که قرآن را باید تنها با قرآن تفسیر کرد.

 وی افزود: قرآن پر است از آیاتی که آیات دیگر مفسر آن هستند و همچنین آیات آخر سوره شعراء از این قاعده مستثنی نیست.

 مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر اینکه تحت اللفظی معنا کردن قرآن سبب گمراهی می‌شود، عنوان کرد: باید به آیات قبل و بعد یک آیه توجه شود.

 وی به اهمیت شعر و شاعری در زمان پیش از اسلام اشاره کرد و گفت: در آن زمان بحث شعر و ادبیات در اوج خود بوده و شاعران شعرهای خود را به خانه کعبه آویزان می‌کردند و این در حالی بود که بعد از نزول قرآن گفته شد که آیات آن زاده خیال پیامبر (ص) است و پیامبر کلماتی موزون را کنار هم قرار داده زیرا ادبیات عرب فوق‌العاده قوی بوده است.

 

معممی مقدم بیان کرد: در زمان پیش از اسلام عرب‌ها خانه خویش را فروخته و پول آن را در راستای رجز نوشتن به شاعران می‌دادند تا آنها رجز خود را در جنگ‌ها بسرایند.

 وی تصریح کرد: در چنین شرایطی قرآن آیاتی را نازل کرد و در آیات آخر سوره شعراء از خیال‌بافی و وهم تبری می‌جوید.

 

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که شاعر می‌خواهد شعر خوب و ماندگاری بسراید باید به آیات سوره شعراء دقت زیادی داشته باشد.

 وی به سه مدل شعر اشاره کرد و اظهار داشت: شعرهایی که شاعر آن زنده و شعرش نیز زنده است، شعری که شاعر آن مرد و شعرش مرده و همچنین شعری که شاعر آن مرده و شعرش زنده باشد.

 وی با بیان اینکه چرا امروز شاعرهای ما دیگر حکمت‌های قدیمی را ندارد، افزود: زیرا شاعران در گذشته ابتدا در عرفان و حکمت سرآمد می‌شدند و بعد از آن شعر می‌گفتند و این در حالی است که امروزه چند کلمه، کنایه و امثال این را در کنار هم قرار می‌دهند و به شاعری می‌پردازد که این امر سبب می‌شود که شعر گفته شده شعر ماندگاری نباشد.

 

معممی مقدم عنوان کرد: در صورتی که می‌خواهیم شعرمان به شعری ماندگار و مؤثرتر تبدیل شود باید ذکر بسیار خدا داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه قرآن کریم شعر بدون تعقل و با خیال‌بافی را دروغ و در مسیر شیطان می‌داند، بیان کرد: همچنین به شعری که در راه ایمان، خدا و اهل بیت باشد تأکید می‌کند و این درحالی است که ائمه نیز به جایگاه شاعر توجه کرده‌اند.

 مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه سیر تدبر در راه‌اندازی کنگره شعر عاشورایی به سال 85 باز می‌گردد، گفت: بعداز آن دفتر ادبیات هلال شکل گرفت که این دفتر تا کنون بیش از ده‌ها اثر با صدها هزار تیراژ، اشعار و نوحه‌هایی را که دارای مضامین دینی هستند تولید کرده است.

 

وی افزود: همچنین این دفتر سایت و تلفن دسترسی دارد تا از هرنقطه از کشور کسی شعری را به مناسبت شب شهادت امام حسن عسگری (ع) و یا شب آغاز امامت امام زمان (عج) بخواهد با یک تماس شعر مورد نظر را دریافت می‌کند.

 معممی مقدم دلیل تشکیل کنگره شعر عاشورایی در سال 85 را تولید اشعار خوب و قوی دانست و تصریح کرد: به گونه‌ای که در استان لرستان شاهد هفتمین  کنگره شعرعاشورایی هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: رسالت و مأموریت کنگره شعرعاشورایی، پدافند از مرزهای عقیدتی شیعه با تولید اشعار فاخر و مذهبی است.

 مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور به تفاوت شعر عاشورا با شعر عاشورایی اشاره کرد و اظهار داشت: شعر عاشورایی مرتبط با ماجرای عاشورا است و این در حالی است که شعر عاشورا خود حماسه عاشورا را هدف‌گذاری می‌کند.

 

وی با بیان اینکه انتخاب موضوع، مطالعه و توسل منجر به تولید شعر فاخر عاشورایی می‌شود، افزود: چیزی که مداح از آن در مجالس استفاده می‌کند نوحه است.

 معممی مقدم عنوان کرد: لذا کنگره شعر عاشورایی و نوحه عاشورایی باید توأمان در کنار هم بوده و جعل واژه کنگره شعر عاشورایی و نوحه عاشورایی مقداری دقیق‌تر است.

 وی با تأکید بر اینکه درخواست می‌کنم موضوعات کنگره شعر عاشورایی به بحث زیبایی شناسی هیئت توجه داشته باشند، بیان کرد: متأسفانه ما در کشور شاهد یک مداح‌هراسی هستیم که این امر ممکن است صدمات سویی در پی داشته باشد.

 مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور یکی از دلیل‌های فنی نگفتن شعر قوی توسط شاعران را صله گرفتن مداحان دانست وگفت: درصورتی که فرهنگ‌سازی شود شعری را که مداح می‌خواند و بابت آن صله می‌گیرد درصدی از آن را به شاعر بدهد حتما شاعر نیز شعری قوی‌تری می‌گوید.

 وی با تأکید بر اینکه شعر و مداحی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تصریح کرد: امروز بعضی از شاعران آئینی مداحی می‌کنند زیرا امور معیشتی آنها تأمین نیست.

 معممی مقدم منطق را درست فکر کردن و درست اندیشیدن دانست و خاطرنشان کرد: منطق حضرت علی اکبر (ع) منطق اسلام است و در برابر دشمن و دین خدا از هیچ امری واهمه ندارد.

 وی با تأکید بر اینکه خروجی مؤثر شعر مداحان باید منجر به حماسه باشد، اظهار داشت: امام صادق (ع) می‌فرماید:هرکسی برای ما خاندان شعری بگوید، خداوند به او خانه‌ای در بهشت می‌دهد، پس هر چقدر شاعران شعر بیشتری بسرایند خانه‌های زیادی در بهشت دارند

 

انتهای خبر /ز

 

ارسال نظرات