نماینده ولی فقیه در استان لرستان:

شعر "آئینی" یکی از مهم‌ترین راه‌های معرفی فرهنگ حسینی است

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اهمیت شعر آئینی در معرفی فرهنگ حسینی گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های ترویج فرهنگ عاشورا، شعر عاشورایی است.
کد خبر: ۸۷۸۹۲۰۸
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل ازتسنیم  آیت الله سید احمد میرعمادی ظهر امروز در هفتمین کنگره شعرعاشورایی لرستان که در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری این استان برگزارشد ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسگری (ع)اظهار داشت: در صورتیکه بخواهیم شعر آئینی ما دارای اثربخشی بیشتر و از جایگاه ارزشی خوبی برخوردار باشد باید جلسات اینچنینی برگزار شود.

وی افزود: عده‌ای که در میدان شعر آئینی قدم بر می‌دارند باید اشعار خود را خوانده تا افراد دیگری آن را نقد کنند و باید نقدها بیان شوند تا قدرت، جاذبه و تاثیرگذاری شعر آئینی بیشتر شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: هنگامی شعر آئینی از عظمت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار می‌شود که از محتوا، سبک و وزن قوی تری برخوردار باشد.

وی بیان کرد: بعضی از شعرهای آئینی از نظر محتوا خوب هستند و این در حالی است که از لحاظ وزن و سبک آنگونه که باید برخوردار باشند نیستند و یا برعکس اگر محتوا و شعر قوی باشد یقینا تاثیر گذاری آن بسیار فراوان است.

میرعمادی گفت: هنگامی که افراد  با آموزه‌های دینی سر و کار دارند می‌بینید آموزه‌های دینی با شعر خیلی رابطه خوبی ندارد اما وقتی به شعر دینی و آئینی می‌رسیم مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شعرهای غیر آئینی معمولا برخواسته ازاحساسات، تخیلات و به دور از واقعیت است، تصریح کرد: این در حالی است که شعرهای آئینی ترسیم کننده واقعیت هستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) برای شعر آئینی صله، جایزه و تشویق در نظر گرفته‌اند که این امر نشان از جایگاه شعر آئینی است.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایشات امام حسن عسگری (ع) ما در شعر آئینی رساندن پیام دین، معارف دینی و معارف حسینی (ع) را دنبال می‌کنیم اظهار داشت: باید پیام رسان باشیم و وظیفه ما تبلیغ رسالت الهی و همچنین آشنا کردن جامعه به ویژه آشنا کردن نسل جوان به معارف دینی و معارف غنی حسینی (ع)است و در صورتیکه بتوانیم این رسالت را انجام دهیم، رسالت حسینی را انجام داده‌ایم.

میرعمادی با اشاره به اینکه اینه بعد از امام حسین (ع) رساننده پیام انقلاب حسینی (ع) بوده‌اند افزود: امام سجاد (ع) از هر فرصتی برای معرفی قیام امام حسین (ع) استفاده کرد.

وی مسئولیت امام حسن عسگری (ع) را آماده سازی جامعه برای دوران غیبت امام زمان (عج)دانست و عنوان کرد: همچنین امام حسن عسگری مسئولیت داشتند تداوم خط امامت را در نهضت سرخ حسینی (ع) نشان دهد.

امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه امام حسن عسگری (ع) با وجود محصور بودن از هر فرصتی برای ارتباط با مردم و نشر دین تلاش می‌کردند، بیان کرد: این امام بزرگوار پیام دین، پیام معارف دینی و نشر معارف دینی را به عنوان رسالت اصلی خود دنبال کردند و هرگز این کار را ترک نکرد.

وی یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی فرهنگ حسینی را شعر آئینی دانست و گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی یک فضایی برای ما به وجود آمده که بتوانیم فرهنگ حسینی (ع) را به دنیا معرفی کنیم.

میرعمادی تصریح کرد: امروزه در  مراسم‌های متعددی که برای امام حسین (ع)در کشورهای مختلف اسلامی برگزار می‌شود همین سبک‌هایی که داریم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از همین اشعار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند شعر آئینی را به شعرای برتر باید محول کرد اظهار داشت: شاعری که بتواند تجسمگر عمق واقعه عاشورا باشد کار بسیار مشکلی است وتنها ناله کردن جایگاهی ندارد بلکه معارف حسینی (ع)باید در قالب شعر آئینی درآید.

نماینده ولی فقیه در لرستان خاطر نشان کرد: از اشعار پرمغز، پرمحتوا، دارای پیام، نوحه‌های احیا کننده، نوحه‌های زنده کننده و ... باید استفاده شود.

وی افزود: امام رضا (ع) می‌فرمایند مجالستان را با ذکر ما اهل بیت زنده کنید، شعر آئینی باید زنده کننده باشد و دل‌ها را زنده کند و شعر آیئینی باید پاسخگوی نیازها و شبحات باشدنه اینکه ایجاد شبحه کند.

میرعمادی با تاکید بر اینکه شاعر باید زحمت بکشد و آنقدر شعر بگوید که حاصل تلاشش شعری پخته باشد عنوان کرد: شعر پاک از دل پاک بر می‌خیزد و همچنین بر دل پاک اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه شاعر باید پاک باشد، بیان کرد: شاعر باید امین و راستگو باشد و در شعرش دروغ و خیال پردازی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ز

ارسال نظرات
آخرین اخبار