رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
استان زنجان بعد از کرمان بعنوان دومین استان، آبیاری میکرو را در مزارع کسب کرد.
کد خبر: ۸۷۸۹۲۳۱
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در نوزدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان از کسب رتبه دوم کشور در اجرای آبیاری میکرو خبر داد و گفت: استان زنجان بعد از کرمان بعنوان دومین استان، آبیاری میکرو را در مزارع خود اجرا و بیش از 13 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی نموده است.

حسین جعفری به فعالیتهای سازمان جهاد کشاورزی در راستای بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب پرداخت و افزود: برنامه ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی، مدیریت تأمین ، انتقال و توزیع آب کشاورزی، توسعه عملیات آبخوان و آبخیزداری و فعالیت های آموزشی- ترویجی و فرهنگی از جمله برنامه های شاخص در حوزه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی می باشد.

وی اظهار داشت: اصلاح باغات قدیمی، استفاده از ارقام پایه رویشی، توسعه کشت های گلخانه ای و نشایی، استفاده از ارقام متحمل به کم آبی و خشک، تنظیم ترکیب کشت محصولات زراعی و توسعه برنامه کشاورزی حفاظتی از جمله برنامه های در دست اجرای جهاد کشاورزی می باشد.

جعفری با بیان این مطلب که به ازای هر هکتار گلخانه نسبت به فضای آزاد حدود 80% در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد گفت: مجتمع های گلخانه ای در سطح 130 هکتار با مساحت مفید 96 هکتار در استان احداث شده است.

جعفری افزود: در کشتهای نشایی بطور متوسط 4دوره در آبیاری مزرعه و حدود 20-15% در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی در ادامه به جایگزینی ارقام کم توقع از نظر آبی در محصول گندم اشاره نمود و گفت: در سال زراعی 93-94 درحدود 40 و در سال زراعی 94-95 بیش از 60 درصد از ارقام کم مصرف گندم، جایگزین ارقام پرمصرف شده و با این اقدام 16 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی بعمل آمد.


ارسال نظرات