با افزایش تعداد دانشجویان و دانش‌پژوهان، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه "انتقال دانش" در کشور تقویت شده و انتظارات فراوانی در افزایش سطح دانش و معرفت در جامعه بوجود آورده است.
کد خبر: ۸۷۸۹۲۴۴
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان، با اشاره به تقویت بخش انتقال دانش پس از پیروزی انقلاب،فعالیت کشور در تولید دانش را زمینه‌ساز بروز اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه دانست و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان بر اساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات ایجاد می شود که سطح بالایی از سرمایه گذاری در آن حوزه نیز به ابداع و اختراع اختصاص می یابد.

اسداله درویش امیری ان برگزار شد، هفته پژوهش را فرصت مناسبی برای تجلیل و تکریم از پژوهشگران دانست و افزود: از سال 1379 به منظور ترویج فرهنگ پژوهشگری، چهارمین هفته آذرماه از سوی وزارت علوم بعنوان "هفته پژوهش" نامگذاری شده و در این ایام به منظور تقویت و ارتقاء جایگاه پژوهش در جامعه از پژوهشگران برتر در سه سطح استانی، ملی و جهانی تقدیر بعمل می‌آید.

مقام عالی استان اقدامات انجام شده در زمینه فرهنگ‌سازی و معرفی نقش پژوهشگران در جامعه را ناکافی دانست و اظهار داشت: هرچند که تعداد دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان حوزه پژوهش و تعلیم و تربیت در نسل امروز با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، ولی ضروری است در راستای فرهنگ‌سازی امر پژوهش اهتمام جدی تری در کشور انجام پذیرد.

استاندار زنجان با تفکیک دو بخش "تولید" و "انتقال دانش" در جامعه خاطرنشان کرد: با افزایش تعداد دانشجویان و دانش‌پژوهان، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه "انتقال دانش" در کشور تقویت شده و انتظارات فراوانی در افزایش سطح دانش و معرفت در جامعه بوجود آورده است.

وی رشد موثر در تولید دانش را نیازمند فراهم بودن زمینه تاریخی مناسب دانست و اظهار داشت: تولید دانش نتیجه پژوهش های علمی متراکم و گسترده است که باید در يك زمینه تاریخ مساعد ایجاد شود، لذا افرادی بصورت پراکنده در جامعه مبادرت به تولید علم نموده اند ولی بدلیل مهیا نبودن شرایط و زمینه‌های تاریخی مناسب، تلاش‌های آنان ثمربخش واقع نشده است.

درویش امیری به تحولات و سرعت فزاینده رشد علم در جهان اشاره نمود و تاکید داشت: در راستای تسریع در تولید و انتقال دانش، به انبوه متفکران و پژوهشگران برای پاسخ‌دهی به نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور نیازمند هستیم.

استاندار زنجان فعالیت کشور در تولید دانش را زمینه‌ساز بروز اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر تولید، توزیع و کاربرد اطلاعات در جامعه عنوان نمود و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر ارتقاء جایگاه جهانی کشور در افزایش صادرات و خدمات دانش‌بنیان به منظور دستیابی به رتبه‌های نخست منطقه‌ای را از ضروریات توجه به اقتصاد دانش بنیان دانسته و بعنوان اهداف سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید داشته‌اند.

مدیرعالی استان اهدافی همچون بسترسازی تجاری یافته‌های پژوهشی و فناوری، برقراری ارتباط سازنده میان فناوران و پژوهشگران، طرح نیازها و ثبت سفارشات تحقیقاتی و ایجاد تعامل پایدار با عرضه کنندگان را در کنار آشنایی با فناوری‌های جدید، یاری رساندن به شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌مندی از ایده های نو، مورد توجه و اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید عنوان نمود.

وی به بیان انتظارات و توقعات جامعه از دانشگاهیان، پژوهشگران و مدیران دستگاه‌های اجرایی حوزه پژوهش پرداخت و افزود: توقع دارم با سرلوحه قرار دادن "پژوهش تقاضامحور" و تجاری‌سازی فناوری که زیربنای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، برای تحقق و اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش نموده و جامعه را از بحران عبور دهیم.

درویش امیری در بخش دیگری از سخنان خود 16 آذرماه را نقطه عطفی در مبارزه با استکبار و دفاع از حقوق ملت ایران دانست و اظهار داشت: اعتراض تاریخی دانشجویان در 16 آذرماه سال 1332 به برقراری ارتباط مجدد با کشور استعمارگر انگلیس و ملاقات شاه با معاون رئیس جمهور وقت امریکا، نقطه آغاز جنبش دانشجویی در کشور به شمار می‌رود.

استاندار زنجان به همراهی جنبش دانشجویی با نهضت بزرگ امام خمینی(ره) و حضور روحانیون فرهیخته و روشن‌فکر همچون آیت‌اله بهشتی، شهید باهنر، دکتر مفتح و رهبر معظم انقلاب اشاره نمود و افزود: امروزه نیز باید با گسترش ارتباط موثر "حوزه های علمیه" و "دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی" بعنوان دو پایگاه علمی و دینی کشور، الگوهای اصیل رفتاری و اندیشه‌های دینی به نسل جدید معرفی شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور استاندار زنجان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و جمعی از مدیران ارشد و روسای دانشگاه‌های استان از 4 خیر پژوهشیار و چندین پژوهشگر برتر استان در حوزه‌های مختلف تجلیل بعمل آمد.

ارسال نظرات