بررسی علل ليكن پلانوپيلاريس در گفت‌وگو با کارشناسان:

رویش مجدد موها در سال اول ریزش امکان پذیر است

یک متخصص پوست و مو گفت: درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین در صورتی که درمان مناسب در سال اول ابتلا به این بیماری انجام شود، رویش مو ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به حالت عادی بازمی گردد اما چنانچه درمان پس از یکسال اول ابتلا آغاز شود، نتایج درمانی حدود ۳۰ درصد است.
کد خبر: ۸۷۸۹۶۷۵
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

بیماری لیکن پلان در سال های اخیر از علل شایع ریزش مو در ردههای سنی مختلف است؛ استرس، مصرف سیگار، قلیان و آلودگی هوا از علل شایع بروز این بیماری است ولی نکته قابل توجه درباره بیماری لیکن پلان این است که مبتلایان به عارضه ریزش مو باید در مراحل اولیه به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا با تشخیص و درمان به موقع، رویش موها به حالت عادی بازگردد؛ درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین در این بیماران علاوه بر درمان ریزش موی عادی باید درمان ليكن پلانوپيلاريس نیز انجام شود.

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ریحانه مهرگان، متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه در سالهای اخیر "لیکن پلان" از علل شایع ریزش مو به ویژه در جوانان بوده است، گفت: با مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص پوست و مو و نمونه برداری از پوست میتوان از تشدید این بیماری جلوگیری و ریزش مو را درمان کرد.

 

 

وی یادآور شد: در چکاپهای عادی ریزش مو، بیماری لیکن پلان با آزمایش خون تشخیص داده نمی‌شود؛ در مرحله اولیه که بیمار جهت درمان ریزش مو به پزشک متخصص پوست مراجعه می کند، علت ریزش مویی که در اثر بیماری لیکن پلان بروز کرده، مشخص نیست و به ظاهر مشکلی وجود ندارد.

این متخصص پوست و مو در ادامه تاکید کرد: تشخیص قطعی این عارضه با نمونه برداری از پوست سر و آزمایش نمونه امکان پذیر است؛ در مواردی که ریزش مو با درمان‌های معمول که به وسیله پزشک متخصص تجویز می شود، در طی مدت 2 ماه برطرف نشود، باید بیوپسی پوست سر و آزمایش انجام شود زیرا پس از 60 روز، ریشه مو تخریب شده و رویش موها به حالت عادی برنمیگردد.

مهرگان، در باره نشانههای بیماری لیکن پلان پوست سر گفت: این علائم به صورت خارش پوست سر و احساس درد در این ناحیه بروز میکند؛ این عارضه اغلب بدون علامت است ولی با استرس تشدید میشود.

وی با اشاره به اینکه  روند ریزش مو در مصرفکنندگان سیگار و قلیان با شدت بیشتری انجام می شود یادآور شد: استرس، ارث و آلودگی  هوا از عوامل اصلی ریزش مو به علت بیماری لیکن پلان است؛ استفاده از رنگ موهای شیمیایی نیز از علل احتمالی ریزش است لذا مبتلایان به این عارضه در هیچ شرایطی نیاید از رنگ موی شیمیایی استفاده کنند.

این متخصص پوست و مو گفت: سابقه ابتلا به هپاتیت، درمانهای طولانی مدت با آنتی بیوتیکها (به علت ابتلا به بیماری های عفونی)، مصرف دارو در بیمارانی که مشکلات قلبی دارند نیز از علل دیگر ابتلا به ریزش مو به علت لیکن پلان است که البته این علل شیوع کمتری دارد.

مهرگان، تاکید کرد: درمان ریزش موی سر در مبتلایان به لیکن پلان با درمان ریزش موی عادی متفاوت است، بنابراین در این بیماران علاوه بر درمان ریزش موی عادی باید درمان لیکن پلان موی سر نیز انجام شود؛ در صورتی که درمان مناسب در سال اول ابتلا به این بیماری انجام شود، رویش مو ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به حالت عادی بازمی‌گردد ولی چنانچه درمان پس از یکسال اول ابتلا آغاز شود، نتایج درمانی حدود ۳۰ درصد است.

 

 

در ادامه جاوید حسینی، متخصص پوست و مو با بیان اینکه تشخیص و درمان بهنگام، از نکات اصلی درمان ریزش مو به علت لیکن پلان استT گفت: لیکن پلان موی سر، لیکن پلانو پیلاریس نامیده می شود؛ ليكن پلانوپيلاريس يك بيماري مزمن پوستي است كه با پاپول هاي فوليكولي كوچك مشخص مي شود؛ اين ضايعات به مرور به شكل پلاک‌هاي قرمز قهوه اي پوسته دار گسترش پيدا ميكند و اغلب با پوسته ريزي كف دست و پا همراه است؛ اين مشكل در خانمها شايعتر است و با قرمزي اطراف فوليكولها و پلاکهای كراتين در حاشيه منطقه داراي ريزش مو مشخص ميشود.

وی گفت: الگوی ریزش مو در این بیماری بر خلاف ریزش موی مدل مردانه که در ناحیه ی جلوی سر بروز میکند، در ناحیه گیجگاهی، بالای گوش و گاه تمام سر است که در حالت عادی، ریزش مو در این نواحی مشاهده نمیشود.

حسینی، گفت: مشكل اصلي ليكن پلان مو آتروفي و اسكار همراه با ريزش موي دائمي است؛ درمان ليكن پلانوپيلاريس مشكل و پردردسر است؛ در این‌باره مهارت پزشک معالج در نتیجه درمان تاثیر بسزایی دارد و با كنترل التهاب ناشي از ليكن پلان ميتوان رشد مو را انتظار داشت.

وی گفت: درباره ريزش موي اين افراد، پيوند مو راه چاره نيست چرا كه علت اصلي ريزش مو بيماران زمينهاي آنها است و با وجود انجام پيوند مو مشكل اصلي هنوز وجود دارد.

حسینی، افزود: اگر فرد مبتلا به این بیماری تمایل به کاشت مو داشته باشد، نباید نسبت به کاشت مو اقدام کند بلکه باید در ابتدا بیوپسی پوست سر انجام شود و در صورتی که این عارضه درمان شده باشد، می تواند کاشت موی موفقی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو در پایان خاطرنشان کرد: هر عاملی که باعث کاهش استرس مبتلایان به ليكن پلانوپيلاريس شود، منجر به بهبودی بیمار و نتایج درمانی بهتر میشود.

 


ارسال نظرات
آخرین اخبار