خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بصیرت و زمان‌شناسی را از ویژگی‌های حوزه خواند و گفت: حوزه با تکیه بر آگاهی و بصیرت خود از فتنه‌های دشمن در امان است و با پویایی در راستای رسیدن به اهداف نظام اسلامی حرکت می‌کند.
کد خبر: ۸۷۸۹۷۲۵
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
حوزه در راستای تحقق اهداف نظام حرکت می‌کند/ روحیه سیاسی ذات حوزه است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دهمین اجلاسیه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب جایگاه مطلوبی نداشته‌اند، اظهار کرد: برای جایگاه کنونی حوزه‌های علمیه باید قدردان انقلاب اسلامی باشیم.

وی اضافه کرد: حوزه‌ انقلابی در عرصه‌های مختلف حضور آگاهانه و موثر دارد و انقلابی بودن در ذات حوزه‌های علمیه وجود دارد چراکه حوزه بدون روحیه تهاجمی و انقلابی نمی‌تواند اسلام و دین را پیشرفت دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه شورای عالی حوزه‌های علمیه برای تعمیق ابعاد انقلابی در ارکان حوزه تلاش می‌کند، مطرح کرد: طرح‌های عالی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و شورای عالی به دنبال استمرار روحیه انقلابی در حوزه‌های انقلابی بوده به همین علت برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی از جایگاه معارف اسلام در زندگی کنونی جامعه بشریت یاد کرد و ادامه داد: خورشید اسلام بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی سایه می‌افکند و علوم و اندیشه اسلامی همانند روح در ساحت‌های مختلف زندگی حضور دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه دنیای کنونی هجمه‌های مختلفی به دین داشته است، تصریح کرد: تفسیر فردی از دین و بی‌توجهی ساحت‌های سیاسی و اجتماعی نسبت به دین از آثار تفکر سکولاریسم بوده است که در مقابل آموزه‌های دینی قرار دارد در حالی که دین در حوزه سیاسی و اجتماعی جایگاه مشخصی داشته و نمی‌توان دین را به حوزه‌های فردی محدود کرد به همین علت خطر سکولار در عرصه‌های مختلف، اندیشه انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه سکولار می‌تواند اندیشه‌های اسلامی را محدود کند، گفت: ذات حوزه‌های علمیه داشتن روحیه و عملکرد سیاسی بوده است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: رویکرد بین‌المللی در انقلاب اسلامی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و این بعد در شریعت، فقه، تفسیر و تفکر انقلاب اسلامی به خوبی قابل مشاهده است؛ حوزه‌های علمیه از معبرهای مختلف گذر کرده تا بتوانند به ذات بین‌المللی خود برسند به همین علت اکنون فراتر از مرزها اهداف خود را دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه هسته‌های حوزوی در نقاط مختلف دنیا شکل گرفته است، اظهار کرد: توجه به عرصه‌های جدید علوم انسانی و اجتماعی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است که مورد توجه حوزه‌های علمیه نیز قرار می‌گیرد.

اعرافی با بیان اینکه انقلابی بودن به معنای تلاش برای پاسخگویی به نیازهای جدید در قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی است، عنوان کرد: با وجود اینکه تحقیقات سنتی حوزه انقلابی در اوج باقی می‌ماند اما علوم پایه به قلمروهای متنوع فقه‌های ناظر به مباحث جدید می‌پردازد.

وی توجه به ابعاد مختلف علوم و معارف اسلامی را از دیگر ویژگی‌های حوزه انقلابی برشمرد و گفت: تاکنون حوزه طی سال‌های اخیر به برکت مجاهدت‌های عالمان دینی گام‌های مطلوبی برای پاسخگویی به نیازهای بشر برداشته است.

وی بصیرت و زمان‌شناسی را از ویژگی‌های حوزه خواند و ادامه داد: حوزه با تکیه بر آگاهی و بصیرت خود از فتنه‌های دشمن در امان است و با پویایی در راستای رسیدن به اهداف نظام اسلامی حرکت می‌کند.

اعرافی با اشاره به اینکه اساتید و مراجع تقلید انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه را مدیریت می‌کنند، مطرح کرد: چشم‌انداز حوزه در پایان دوره گذشته به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه رسیده و طرح‌های جامع مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته است.

وی از نقش طلاب جوان در تحقق اهداف مورد نظر حوزه‌های علمیه یاد کرد و افزود: امور حوزه باید در بلاد اسلامی در اولویت قرار گیرد تا این مجموعه به عنوان محور فعالیت‌های مختلف شناخته شود تا حوزویان بتوانند به عنوان خادمان مردم جامعه اسلامی برای تحقق اهداف مورد نظر نظام گام بردارند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها