خبرهای داغ:
مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور:

تولید بهترین و پاکترین آب سنگین با خلوص 99/95 درصد در دنیا به ظرفیت 20 تُن در سال

دکتر زارعیان در افتتاح سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای سازمان انرژی اتمی کشور در شاهرود گفت: با باز طراحی و مدرنیزه کردن رآکتور و بحث تولید آب سنگین برای رآکتورهای تحقیقاتی با ظرفیت اسمی 8تُن در سال به 16 تُن افزایش یافته و امروز 20تُن در سال است که بهترین و پاکترین آب سنگین با خلوص 99/95درصد در دنیا با سه شیفت کاری تولید می کنیم.
کد خبر: ۸۷۸۹۸۱۱
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، اصغر زارعیان در مراسم افتتاح سی و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای سازمان انرژی اتمی کشور در تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود در سخنانی با یادی از شهدای هسته ای کشور و قدردانی از رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به اینکه امروز آمریکا تصمیم گیرنده نیست اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با بصیرت و دشمن شناسی راه خود را ادامه داده و سازمان انرژی اتمی فعالیت های خود را در راستای نمادی از اقتدار و عزت و اعتماد به نفس اجرا می کند.

وی افزود: با تعامل دانشگاه و صنعت هسته ای این مهم اتفاق افتاده و در آینده ادامه پیدا خواهد کرد و سازمان انرژی اتمی از بدو امر موضوع هسته ای و بنا به تدبیر و سیاست گذاری آمادگی لازم را داشته و دارد و با در دستور کار قرار گرفتن طرح مقابله و اقدام عملیاتی و نقشه راه برحسب اقدامات مقابل واکنش نشان می دهد و کارها عملیاتی می شود.

زارعیان خاطر نشان کرد: با توجه به تدابیر نظام هر زمان که بخواهیم به راحتی به حالت اول باز می گردیم و تمام الزامات آماده است تا به حالت قبل برگردیم و ما تابع نظام هستیم و مجری تصمیمات نظام می باشیم.

وی با بیان اینکه در عرصه صنعت هسته ای ما نگرانی خاصی نداریم تصریح کرد: پروند هسته دارای ابعاد حقوقی،سیاسی و فنی است که در عرصه فنی سازمان انرژی اتمی کار خود را نحو احسنت و شایسته با مدیریت رئیس سازمان دنبال کرده و این موضوع به دولت بر نمی گردد و متعلق به نظام است و دنبال می شود.

رئیس سازمان لیز کشور با اشاره به بحث آب سنگین اراک بیان کرد: ما دو مجتمع رآکتور و آب سنگین داریم که دو مجتمع جداست و ir40 در حال باز طراحی و مدرنیزه کردن رآکتور و بحث تولید آب سنگین برای رآکتورهای تحقیقاتی با ظرفیت اسمی 8تُن در سال به 16 تُن افزایش یافته و امروز 20تُن در سال است که بهترین و پاکترین آب سنگین با خلوص 95/99 درصد در دنیا با سه شیفت کاری تولید می کنیم.

وی ادامه داد: این تولید با هدف تجاری سازی و انحصار شکنی و حضور جمهوری اسلامی در بازار بین المللی است و اولین محموله آب سنگین را به کشور فروختیم که باور نداشت ما آب سنگین تولید کنیم و آن را بی اساس می دانست یعنی آمریکا که 28 تُن آب سنگین ما را خرید که البته ما محوله را به عمان صادر کردیم و بعد از آزمایش در آزمایشگاه های معتبر دنیا و تایید با دریافت پول نقد در ابتدا تحویل دادیم.

زارعیان با بیان اینکه روسیه دومین کشور خریدار آب سنگین کشورمان است بیان کرد: 32 تُن محصول روسیه شده که نیاز سال 2017 این کشور را تامین نموده ایم و برخی کشورهای اروپتایی نیز خواستار خرید محصوص با کیفیت ما هستند.

وی با بیان اینکه نظان سلطه آب سنگین ما را باور نداشت و دروغ می پنداشت اظهار کرد: آنها مثل محصول غنی سازی 20 درصد ما که باور نداشتند که در کمترین زمان و با پشتیبانی و دقت تولید شود که با همدلی و انسجام و اتحاد و توکل به خدا تولید شد و نمادی از افتخار در کشور شد که جمهوری اسلامی بالاتر از 20 درصد را هم می تواند تولید کند و اراده در صنعت هسته ای ما وجود دارد با کار جهادی انجام می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار