دکتر زارعیان در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی صنعت هسته ای در دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: دنبال ایجاد اولین مرکز پرتون درمانی و پرتو تراپی و کربن تراپی با کشورهای اروپایی در جمهوری اسلامی با هدف سر و سامان دادن به سرطان هستیم که 300 میلیون یورو سرمایه گذاری داریم که با فاینانس این عملیات بزرگ با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دنبال کنیم.
کد خبر: ۸۷۸۹۸۸۹
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، اصغر زارعیان در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصص صنعت هسته ای کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اهداف هسته ای کشور و عمیق تر و سازماندهی تر شدن این ارتباط برای کار بهتر اظهار کرد: هدف برگزاری نمایشگاه در این مراکز شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های دو طرف با تشکیل کارگروه های ارتباط دانشجو با صنعت و استاد با صنعت و دانشگاه با صنعت که مبنای کار رفع نیاز کشور را دنبال می کنیم.

وی افزود: انرژی اتمی به عنوان صنعت مادر شکل گرفت و بقیه صنایع خودشان را با استاداردهای این سازمان منطبق می کنند تا به قله ها برسیم و تا نرسیم دشمن دشمنی می کند و تنها رسیدن به قله های علم و دانش است که با تلاش و کوشش بدست می آید تا به افق نهایی برسیم و کشور مسلمان ما با تولید علم و اقدامات فنی و موثر رتبه اول در بین کشورهای اسلامی را داریم و باید پرچم جمهوری اسلامی را در دنیا با اهتزاز درآوریم.

زارعیان با بیان اینکه بر حسب برجام ما باید 130تُن آب سنگین داشته باشیم بیان کرد: از این مقدار 40 تُن در رآکتورهای تحقیقاتی استفاده می شود و IR40  مصرف خنک کننده دارد و ما بقی را می فروشیم و انباشتن این مواد بهره برای ما ندارد و با فروش آن درآمد برای کشور ایجاد و نشان تلاش و پویایی ماست و کیفیت برای ما اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه تولید آب سنگین برای استکبار دردناک شده است تصریح کرد: در کنار این موضوع ما ir40 را به ir20 که تبدیل و کل کاردکرد دست نظام جمهوری اسلامی است و فقط قرارداد با چین برای تایید اسناد و با هدف ایمنی ما اینکار را انجام داده ایم و هدف بالا بردن ایمنی است در بازطراحی است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی هسته ای کشور گفت: دشمن به دنبال تعطیل کردن آب سنگین در کشور ما بود  اما با تدبیر جمهوری اسلامی و استدلال ما آب سنگین حفظ شد و در رآکتور هر سال 5/8 کیلو پولوتنیوم که 5/1 کیلو در زمان بهره برداری تولید داشته ایم.

وی عنوان کرد: حفظ آب سنگین و ماهیت رآکتور اراک و اضافه کردن آبشتن های جدید که سالانه 1 میلیون نفر از رادیو داروها استفاده می کنند که با افزایش جمعیت و بروز رسانی متوان پیش بینی های آینده را نمود ودر بازطراحی سیستم پرتو دهی و تست سوخت پیش بینی شده و طراحی مفهومی تمام شده و طراحی پایه تا عید به اتمام می رسد و طراحی تجهیزات بعد از عید کلید می خورد.

زارعیان ادامه داد: مالک و صاحب کار این طرح جمهوری اسلامی است و برخی کشورها به عنوان مشاور و تایید اسناد و مدارک راه اندازی نهایی است و دشمنان تلاش دارند کار ما را بی اثر کنند و اگر ما مشاوره و تایید نگریم اتفاقی بیفتد و استاندار نداشته باشد جواب گو نمی باشند و کیفیت و استاندارسازی در دستور کار سازمان انرژی اتمی است.

وی با اشاره به ایجاد دو نیروگاه 1050مگاواتی در کشور اظهار کرد: این دو نیروگاه در بوشهر کلید خورده و نیروی انسانی زیادی بکارگیری می شود و برای شروع عملیات با روس ها قرار داد بسته شده شده که 2100 مگاوات انرژی جدید با 10 میلیارد دلار هزینه تولید می شود که کمتر پروژه ای به این اهمیت داریم.

مشاور ویژه سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: رآکتورهای کوچک 100 مگاواتی در دستور کار است که اقدامات آن انجام شده و دشمن ما به دنبال تعطیلی انرژی اتمی بود که جمهوری اسلامی با عقل و منطق حفظ کرد و نشاط و تقویت پایدار در جامعه ایجاد کرد.

وی با اشاره به آزمایش تولید ایزو تپ های پایدار که مهمتر از انرژی اتمی است بیان کرد: ایزوتپ های پایدار مثل زنون که 9ایزوتپ دارد و در این زمینه مشارکت با برخی کشورها کثل روسیه انجام شده که دو زنجیره ایزوتپ انجام دهیم و با خودباوری این اقدام انجام شده و بعد از برجام در دستور کار بوده است.

زارعیان اضافه کرد: دستاورد بعد از برجام تولید ایزوتپ پایدار است که پیشرفت خوبی داشتیم و با تعامل و ارتباط این دو زنجیره را عملیاتی برای تولید این مواد که در عرصه های پزشکی و کشاورزی انجام دهیم.

وی ادامه داد: دنبال ایجاد اولین مرکز پرتون درمانی و پرتو تراپی و کربن تراپی با کشورهای اروپایی در جمهوری اسلامی با هدف سر و سامان دادن به سرطان هستیم که 300 میلیون یورو سرمایه گذاری داریم که با فاینانس این عملیات بزرگ با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دنبال کنیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در عرصه فنی چیزی از دست ندادیمدر مذاکرات اظهار کرد: در برخی جاها محدودیت قبول کرده ایم مثل p1 که 9 هزار سانتیفیوژ نسل اول به 6 هزار تقلیل یافته که چیز مهمی نیست و اگر ما 48 هزار تا هم داشتیم نیاز ما برطرف نمی شد و با تدبیر رئیس سازمان انرژی اتمی ماشین ir8 کلید تولیدش خورد که اگر یک سو دستگاه p1 تولید کند ir8 24 تا 27 سو قابلیت تولید دارد و این با یک جمع تفریق ریاضی قابل حل است که چه صرفه ای برای کشور دارد.

وی تاکید کرد: با این دستگاه می توانیم تولید و نیاز خود را افزایش دهیم و تولید 3 تُن اورانیوم را برای رآکتور قدرت و تحقیقاتی شاهد باشیم.

زارعیان با اشاره به نمایش ماشین ir1 در نمایشگاه برای اولین بار گفت: می توانید شاهد تفاوت و قدرت این دو دستگاه باشید و جایگزینی ir8 که زیر ساخت های آن آماده شده چقدر برای کشور و تولید اهمیت دارد و اثرگذار است.

وی با اشاره به نمایش نسل های مختلف ماشین های سانتافیوژ در این نمایشگاه برای اولین بار اضافه کرد: با دانشگاه صنعتی نیز مذاکراتی داشته ایم.

زارعیان با اشاره به عملیات ژئو فیزیک هوایی در 78/99 درصد کشور و اسکن خاک گفت: با این کار ما دریافته ایم که ذخایر معدنی و خاکی ما چگونه است و این امر برای اولین بار در جمهوری اسلامی انجام شده است.

وی با اشاره به تبادل اورانیوم گفت: ما 5/8 تن اورانیوم را دادیم تا 63 تن کیک زرد بگیریم و در مذاکرات 230تن کیک زرد گرفتیم یعنی 3 برابر که ابتدا آنالیز کردیم و تحویل گرفتیم که در این امر روس ها به ما کمک کردند و ظرفیت انبارها را افزایش دادیم و بعد از 40 سال اولین اقدام اتفاق افتاد که 230 تن کیک زرد از خارج از کشور به داخل بیاوریم بدون هزینه حتی یک ریال و این فرآیند ادامه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها