دقایقی پیش، نشست کارشناسی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در وین اتریش برای رسیدن به توافق نهایی «طرح کاهش تولید» آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۸۹۹۰۸
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دقایقی پیش، نشست کارشناسی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حالی در وین اتریش آغاز به کار کرد که صبح امروز محمد بارکیندو دبیرکل اوپک عنوان کرده بود امروز توافق تاریخی بین اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها انجام خواهد شد. 

امروز نماینده 14 عضو اوپک با کشورهای غیراوپک در وین اتریش گرد هم آمده‌اند تا توافقی را که در 30 نوامبر داشتند را چکش‌کاری بیشتری کنند و توافق نهایی میزان کاهش غیراوپکی‌ها تعیین شود. 

در 30 نوامبر و در اجلاس رسمی یکصد و هفتاد و یکمین اجلاس رسمی اوپک توافق شد که کشورهای عضو اوپک 1.2 میلیون بشکه در روز و کشورهای غیرعضو 600 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند. 

قرار شد از 600 هزار بشکه سهم غیراوپکی‌ها، 300 هزار بشکه سهم روسیه باشد و 300 هزار بشکه بقیه از سوی سایر کشورهای غیرعضو اوپک کاسته شود. 

بنابراین، امروز کشورهای تولیدکننده نفت گرد هم آمده‌اند تا سهم کاهش اعضای غیراوپک را مشخص کنند. 

در حاشیه این اجلاس، نمایندگان اوپک، گفته‌اند تولید نفت عراق در ماه نوامبر به بیشترین میزان رسیده و لازم است این کشور کاهش تولید نفت خود را از ماه ژانویه آغاز کند. 

وزیر نفت قزاقستان هم از آمادگی این کشور برای تثبیت تولید نفت این کشور در سطح ماه نوامبر خبر داده است. 

همچنین وزیر نفت عراق گفته است که همه چیز خوب پیش می‌رود و این خبر خوشایندی برای همه تولیدکنندگان است. 

عربستان سعودی در اظهارنظری گفته است که سقف میزان کاهش تولید تعیین‌شده برای غیراوپکی‌ها 600 هزار بشکه در روز است، اما زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است که هنوز سهم غیراوپکی‌ها از کاهش تولید نفت تعیین نشده است. 

در این میان وزیر نفت ایران گفته است که طی 20 سال گذشته چنین همکاری‌ را بین کشورهای عضو اوپک ندیده است. 

در حال حاضر وزیر انرژی قطر در این نشست در حال سخنرانی است.

ارسال نظرات