پیشرفت ۱۸ درصدی ساختمان حوزه علمیه برادران گرمی

مهندس مجری طرح ساختمان حوزه علمیه برادران گرمی گفت: ساختمان در حال احداث حوزه علمیه برادران شهرستان گرمی ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کد خبر: ۸۷۹۰۲۴۲
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار، اهمیت حوزه های عملیه در ترویج فرهنگ غنی اسلام بر هیچکس پوشیده نیست و از این رو در دو دهه اخیر برای توسعه این اماکن علمی و فرهنگی پروژه های زیادی به مرحله اجراء درآمده است. یکی از این پروژه ها، طرح احداث حوزه علمیه برادران گرمی است که با توجه به موقعیت ویژه گرمی در نوار مرزی، اهمیت فراوانی برای جامعه مذهبی استان دارد.

استیجاری بودن ساختمان حوزه علمیه برادران شهرستان گرمی مغان یکی از بزرگترین مشکلاتی است که طلاب و در کل شهرستان با آن سروکار دارد. بر این اساس از دو سال گذشته طرح احداث ساختمان حوزه علمیه برادران برنامه ریزی و نهایتا در اواسط سال گذشته به مرحله اجراء درآمد.

شهریور ماه سال گذشته بود که «آیت اله عاملی» نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در آئین کلنگ زنی احداث ساختمان حوزه عملیه برادران گرمی گفت: حوزه‌ های علمیه از لحاظ تربیت نسلی پویا و متعهد وظیفه اجتماعی مهمی بر عهده دارند و از این رو احداث این حوزه در توسعه جامعه مذهبی و فرهنگی شمال استان موثر خواهد بود.

نقش حوزه علمیه در توسعه علمی فرهنگی منطقه
فرماندار گرمی مغان گفت: با بهره برداری از ساختمان حوزه علمیه که در شهرک ولیعصر (عج) احداث می شود، عملا این نقطه از شهر با وجود مراکز آموزشی متعدد، به منطقه علمی گرمی تبدیل می شود.
وی اظهار کرد: دو میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات شهرستانی برای احداث حوزه علمیه برادران این شهرستان اختصاص داده شده بود که کافی نیست و باید از سایر منابع، اعتبار تکمیل حوزه علمیه برادران شهرستان گرمی تأمین شود.
وی با بیان اینکه نقش حوزه علمیه در این شهرستان با توجه به مرزی بودن و هجمه های فرهنگ غربی از کشور مقابل بسیار موثر است، تصریح کرد: گرمی با داشتن ۴ دانشگاه و ۲ حوزه علمیه یکی از مراکز مهم علمی فرهنگی استان محسوب می شود.
رئیس شورای اداری شهرستان بر لزوم همکاری دستگاه های دولتی برای احداث حوزه علمیه تأکید کرد و افزود: اعتبارات عمرانی در کل کشور کاهش چشمگیری داشته و نمی شود برای پروژه هایی از این قبیل اعتبارات ویژه ای اختصاص داد، اما از امکانات شهرستانی برای تسهیل در احداث می توان استفاده کرد.

لزوم همکاری و ورود خیرین برای احداث حوزه
مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل نیز هزینه هر مترمربع اجرای این پروژه تا تکمیل اسکلت را یک هزار و ۷۵۰ ریال ذکر کرد و گفت: نقشه ساختمان حوزه در دایره فنی حوزه علمیه قم تهیه و تایید شده و عملیات اجرائی نیز تحت نظارت این نهاد انجام می شود.
«حجت الاسلام مهدی نوروزی» گفت: زمین لازم برای احداث ساختمان حوزه علمیه برادران گرمی برای تربیت ۱۵۰ طلبه با امکانات آموزشی ، اداری ، حجره و شش واحد استادیار و در سه طبقه مجزا از سال ۱۳۹۳ تامین شده است.
وی اظهار کرد: تلاش می شود تا یک سال بعد اسکلت ساختمان تکمیل شود و برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه به همیاری و همکاری مسوولان، خیرین و اهالی نیاز داریم.
امام جمعه گرمی معتقد است در صورت تأمین اعتبار و همیاری خیرین، ساختمان حوزه عملیه برادران گرمی تا اوایل سال ۱۳۹۷ قابل بهره برداری خواهد بود.
«حجت الاسلام یدالله صفری» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: حوزه علمیه برادران گرمی از چندین سال پیش در ساختمان استیجاری با ۷۵ طلبه فعال است و علاوه بر آن حوزه علمیه خواهران در گرمی مغان از سال ۱۳۷۹ تاسیس شده و یکی از مراکز مهم جذب طلبه در استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی برای تکمیل این پروژه کاهش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: مرحله پی ریزی، فوندانسیون و طبقه اول به اتمام رسیده و با توجه به استیجاری بودن ساختمان فعلی حوزه برادران در تلاش هستیم ساختمان جدید را در سریعترین زمان ممکن به بهره برداری برسانیم.
به گفته امام جمعه گرمی تکمیل و بهره برداری از این پروژه نیازمند همیاری و همکاری مسوولان، خیرین و اهالی است و بهره برداری از این پروژه با روند فعلی اعتبارات سال ها طول خواهد کشید.

پیشرفت ۱۸درصدی طرح احداث حوزه علمیه گرمی
مهندس مجری طرح ساختمان حوزه علمیه برادران گرمی گفت: ساختمان در حال احداث حوزه علمیه برادران شهرستان گرمی ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: پروژه احداث ساختمان اموزشی حوزه علمیه ولیعصر (عج) شهرستان گرمی از شهریور سال گذشته شروع شده و اکنون مرحله فوندانسیون انجام شده و در حال احداث طبقه دوم هستیم.
وی با بیان اینکه این پروژه با زیربنای ۵۰۲۳ متر مربع در حال احداث است، افزود: کارفرمای این پروژه مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اردبیل بوده و تحت نظارت دفنی فنی حوزه علمیه استان و نظارت عالی دفتر توسعه وعمران حوزه علمیه قم احداث می شود.
وی تصریح کرد: این پروژه با چهل میلیارد ریال اعتبار با پیشرفت خوبی در حال احداث است که امیدواریم علاوه بر اعتبارات تخصیصی از مراکز حوزه علمیه قم، خیرین و مردم نیز در این امر مبارک مشارکت و همیاری داشته باشند.
اسدی در رابطه با مشکلات اجرائی این پروژه گفت: متأسفانه برخی دستگاه های اجرائی علی الخصوص شهرداری در تسطیح معابر منتهی به پروژه و واگذاری پروانه بهره برداری و ساخت همکاری لازم را ندارد.

علی قاسمیان

ارسال نظرات
آخرین اخبار