خبرهای داغ:
در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد:
نشست تخصصی حیات فرهنگی دانشجویان غیرایرانی
کد خبر: ۸۷۹۰۲۷۴
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین در نشست تخصصی حیلت فرهنگی دانشجویان غیر ایرانی که با حضور دکتر رحمانی، معاون پژوهش پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، دکتر مهدی، نماینده انجمن جامعه شناسی ایران، دکتر بیات، معاون امور بین الملل، دکتر برزگر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر حسامی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر املشی، مدیر شناسایی و جذب دانشجویان غیرایرانی، دکتر هاشمی معاون آموزشی دانشکده علوم اجتماعی و دکتر وکیلی فرد، رییس مرکز آموزش زبان فارسی و جمعی از کارشناسان و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی برگزار شد، ابعاد مختلف فرهنگ در ایران به ویژه آسیب شناسی مسایل موجود در مسیر جذب دانشجوی غیرایرانی در ایران بررسی شد و هر یک از صاحب نظران از ابعاد مختلف به توضیح و تبیین موضوع پرداختند.

دکتر املشی ،مدیر شناسایی و جذب دانشجویان غیرایرانی به مشکلات و محدودیت های موجود در جذب دانشجوی غیرایرانی در ایران اشاره کرد و لزوم تشکیل جلسات و نشست های تخصصی در این ارتباط را ضروری توصیف کرد تا بتوان بر موانع و مشکلات موجود در جذب دانشجو خارج از کشور فائق آمد.

دکتر رضا مهدی، نماینده انجمن جامعه شناسی ایران به بحث بین المللی شدن دانشگاه در دنیا اشاره کرد و گفت: بین المللی شدن مراکز آموزش عالی در ایران امری مهم است در غیر اینصورت از رقابت موجود در سطح بین المللی جا خواهیم ماند. چرا که کشورها وارد رقابت شده اند و دانشگاه ها برای بین المللی شدن دارای سیاستگذاری های خاص خود هستند. بین المللی شدن آموزش عالی  در واقع یک بسته کامل فرهنگی- اقتصادی است و نماد توسعه یافتگی است. و دارای 4 بعد است: 1- تحرک دانشجویی 2- تحرک هیات علمی 3- برنامه های علمی جهانی 4- تاسیس پردیس های بین المللی

دکتر مهدی در ادامه سخنانش آماری از وضعیت جذب دانشجوی خارجی در مناطق مختلف دنیا را ارائه کرد.

در ادامه نشست مشترک ،دکتر هاشمی به نقش زبان به عنوان عامل انتقال فرهنگ اشاره نمود و گفت: با توجه به اینکه مراکز آموزش زبان فارسی اولین جایی هستند که دانشجوی غیرایرانی وارد آن می شود لذا درک این مراکز از فرهنگ ایرانی باید عمیق باشد تا بتواند آن را به خوبی به دانشجوی غیرایرانی انتقال دهد. دانشجوی غیرایرانی در ایران به منظور تعامل با فرهنگ ایران می تواند از 4 مرحله بی تفاوتی، پذیرش ، سازگاری و ادغام عبور نماید .

دکتر وکیلی فرد نیز در ادامه به دو موضوع احساس غربت و سازگاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: این دو موضوع در همه جای دنیا در ارتباط با دانشجوی غیرایرانی وجود دارد و دانشگاهی که بتواند میزان این دو احساس را در دانشجویان خارجی اش بالا باشد موفق خواهد بود. و سپس به آمار ی از بررسی دانشگاه های مختلف دنیا در این دو موضوع را بیان نمود بر اساس این آمار احساس غربت در میان دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه بین المللی امام خمینی در بالا بود و سازگار ی اجتماعی در سطح متوسط است.

دکتر بیات، معاون بین الملل به موضوع مهندسی فرهنگی اشاره کرد و لزوم نگاه راهبردی و جامع نسبت به مهندسی فرهنگی را در دانشگاه لازم و ضروری دانست و گفت فرهنگ ها در ذهن نقش می بندد و به کندی تغییر می کند، فرهنگ کمک می کند تا افراد با هم تعامل داشته باشند.

وی در ادامه افزود: برای داشتن مهندسی فرهنگی الزاماتی وجود دارد که از جمله آنان می توان داشتن نگرش سیستمی به نگاه راهبردی و جامع، لزوم برنامه ریزی قبل از اجرا، سازماندهی و بسیج نیروها، اجرای مطلوب و بالاخره کنترل و نظارت اشاره نمود که برای اعمال مهندسی فرهنگی در امور دانشجویان غیرایرانی توجه به آنها بسیارضروری است.

دکتر حسامی فر نیز به آسیب شناسی فرهنگی در ایران پرداخته و گفت: در کشور ما به لحاظ اهمیت به مسایل فنی و صنعتی جهت پیشرفت صنعتی کشور ، حوزه فرهنگ فراموش شد. و به نقش علوم انسانی در فرهنگ اشاره کرد. و گفت ابتدا باید نگرش افراد را تغییر کرد تا ظاهر آنها را بتوان تغییر داد.

دکتر برزگر به گسست فرهنگی موجود در جامعه اشاره کرده و از نهادهای مرتبط از جمله موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و پژوهشکده مطالعات اجتماعی خواست که به بررسی این موضوع اهتمام ورزند و کاربردی شدن موضوعات پایان نامه دانشجویان را امری ضروری دانست. در ادامه به موضوع گرایش ها و سلایق مختلف موجود در آموزش عالی اشاره نموده و گفت: بین ارزش های دینی و فرهنگی و اجتماعی در کشور تعارض وجود دارد که مشکلات عمده ای در جذب دانشجوی غیرایرانی بوجود آورده است.

دکتر املشی ضمن جمع بندی مطالب ارایه شده گفت: جذب دانشجوی غیر ایرانی جاده ای دو طرفه است و در این جاده نمی تواند لحظه ای ایستاد بلکه باید با تمام توان ادامه داد.

دکتر رحمانی نیز در پایان ضمن تشکر از مباحث ارایه شده گفت: منطق جذب دانشجوی غیرایرانی در ایران تبلیغاتی و دعوتی است و لازم است یک بازاندیشی جدی در این حوزه انجام شود.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها