منشور سازمانی بسیج در دوره جدید

رهبر معظم انقلاب در پیام انتصاب رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین 4 مطالبه اصلی را درباره این تشکیلات مطرح کردند. این 4راهبرد بی شک می تواند در کنار توصیه های معظم له به ارتقای جایگاه و شأن این نیروی مردمی بیش از پیش کمک کند.
کد خبر: ۸۷۹۰۴۵۰
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳


رهبر معظم انقلاب در پیام انتصاب رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین 4 مطالبه اصلی را درباره این تشکیلات مطرح کردند. این 4راهبرد بی شک می تواند در کنار توصیه های معظم له به ارتقای جایگاه و شأن این نیروی مردمی بیش از پیش کمک کند. مطالبات گوناگون رهبر انقلاب از بسیجیان را می توان از بیانات هرساله با بسیجیان استخراج کرد، اما راهبردهای«سازمانی» و «ستادی»این نیروی انقلابی را می توان از این پیام ها برداشت کرد. مطالبه اول معظم له در خصوص نیروی انسانی است. ایشان تأکید کردند که حضور مردم و به ویژه جوانان باید ارتقا یابد. در حکم سال88 برای انتصاب سردار نقدی نیز ایشان بر «حضور قوی تر و سازمان یافته تر مردم و به ویژه جوانان»تصریح کرده بودند. توجه ویژه به جوانان نیز به این معنا نیست که سایرین باید از دایره مخاطبان بسیج خارج شوند، بلکه تأکیدی است بر اولویت دهی به پیشرانان و موتورهای متحرک جامعه. به نظر می رسد ازجمله الزامات تحقق این مطالبه، «جناحی نشدن» این سازمان است. ایشان در سخنرانی اخیر خود در جمع بسیجیان نیز به این موضوع اشاره کردند و مرزهای بسیج را منحصر در دایره جناح های داخلی ندانستند و جناح مقابل را ضدانقلاب ترسیم کردند. باز کردن«چتر گفتمان انقلابی»در کشور راهبرد مهمی است که باید از سوی بسیج دنبال شود. شرط دیگر تحقق ارتقای حضور مردم در بسیج، «نفوذ در دلها» و «افزایش جذابیت» است. البته در این باره نیز می بایست از روش های مناسب و منطبق با اهداف و آرمان های این سازمان بهره برد. طبع جوان، تحرک، شور و هیجان را می پسندد، چه خوب است این نیاز را در قالب های صحیح، جهت دهی کرد. برگزاری اردوهای جهادی و آموزش های دفاعی و ورزشی از مصادیقی است که جوانان را می تواند به بسیج جذب کند. گسترش فرهنگ انقلاب و اخلاق اسلامی از بهترین شیوه هایی است که زمینه نفوذ را در قلوب مردم ایجاد می کند.(ولو کنت فظاغلیظ القلب لانفضوا من حولک/ آل‌عمران159)
مطالبه دوم فرمانده کل قوا از بسیج، اعتلای این سازمان در عرصه های مورد نیاز انقلاب است. گام اول حضور بسیج در این عرصه ها شناختی دقیق از نیاز انقلاب اسلامی است. معظم له در این باره مصادیقی را مشخص کرده اند: علم، فرهنگ، دفاع و خدمات رسانی. در گام دوم نیز آموزش و سازماندهی متناسب با هر عرصه می بایست طراحی شود. اقشار و اصناف مختلف بسیج به اندازه ای گسترده است که توانایی ورود در بسیاری از خلاءهای نظام را دارد. به عنوان مثال: در عرصه علمی بسیج اساتید، دانشجویی و طلاب جهت تحقق جنبش نرم‌افزاری برای تولید علم و بسیج هنرمندان و رسانه در عرصه فرهنگ به عنوان رده های تخصصی بسیج می توانند به این موضوعات ورود کنند.
سومین مطالبه ایشان تشکیل مجموعه های «اندیشه‌ورز» و «رصدگر» است. هیئت های اندیشه‌ورز(که با گرته برداری ناصحیح، اتاق فکر هم به آن گفته می شود)وظیفه ترسیم راهبردها و خط نگاری اعضا و سازمان را دارد. هیئت رصدگر نیز متوجه مسیر حرکت و جلوگیری از ابتلا به آسیب ها و خطاهای این مجموعه پویا و زنده است. این هیئت ها نیز منحصر در رده های بالای بسیج نیست و می بایست در لایه های پایینی و در پایگاه های مقاومت نیز ایجاد شود تا رده های گوناگون حوزه، محدوده و شیوه فعالیت را مشخص کند.
هم افزایی اقشار و هماهنگی با دستگاه های ذی ربط چهارمین دستور رهبرانقلاب درباره بسیج است. ایشان در سخنرانی اخیر خود در هفته بسیج نیز به این موضوع اشاره کردند و خواستار ایجاد سازوکاری برای هماهنگی، همکاری و هم افزایی در سطح وسیع در بسیج شدند. در نهایت می توان 4 مطالبه اصلی رهبر انقلاب برای بسیج را منشور سازمانی بسیج در دوره جدید ریاست این سازمان معرفی کرد.

مصطفی طاهری political@khorasannews.com
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار