دیواندری گفت: اگر قرار باشد رفرم پولی صورت بگیرد نیازمند تصمیم گیری است اما در حال حاضر دینار از واحد پولی کشور حذف شده است. هم اکنون باید گفت که این طرح نمی تواند اثری بر متغیرهای اقتصادی بگذارد.
کد خبر: ۸۷۹۰۵۸۳
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی دیواندری در نشست خبری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش با اشاره به فعالیت های پژوهشکده پولی و بانکی اظهارداشت:‌ پژوهشکده پولی و بانکی تقاضا محوری و تجاری سازی را زیربنای اقتصاد مقاومتی می‌داند و به سمت تحقیقات کاربردی حرکت کرده است به نحوی که تمامی پژوهش‌ها دارای کارفرما است، بنابراین پژوهش ها از حالت نظری خارج شده و در امور کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به محورهای برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، گفت: هفته پژوهش و فناوری، فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز به ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور است.
 
وی ادامه داد: انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری به تجلیل از آنها و همچنین ایجاد فرصت تعامل بین ذی‌نفعان این حوزه در کشور دامن می‌زند که البته این امر ضمن ارتقا شأن و جایگاه پژوهشگران و فعالان در این عرصه بسترسازی مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری که ضامن پیشرفت واقعی کشور است را در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص برگزاری مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر گفت: در این مراسم 3 مدیر پژوهشی منتخب نظام بانکی، 5 پژوهشگر منتخب بانک مرکزی، 12 پژوهشگر منتخب بانک‌ها،4 پژوهشگر منتخب نظام بانکی، 2 پژوهشگر منتخب پژوهشکده پولی و بانکی و یک عنوان مقاله منتخب حوزه پولی و بانکی به عنوان برترین ها معرفی خواهند شد.

 وی به فعالیت ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: از سال 1379 هر ساله 25آذرماه به عنوان روز پژوهش و هفته چهارم آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است به همین منظور ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، همه ساله برنامه های متعددی را برگزار می‌کند.

دیواندری اضافه کرد: پژوهشکده پولی و بانکی نیز از ابتدای دهه 90 همزمان با هفته پژوهش، اقدام به معرفی و تجلیل از پژوهشگران و آثار تألیفی برتر در حوزه پول و بانک کرده و به منظور ارتقای کیفیت برگزاری این مراسم در سال 1392، برای اولین بار انتخاب مدیران پژوهشی منتخب را در دستور کار پژوهشکده قرار داده است.

وی در بیان اهداف برگزاری این مراسم گفت: شناسایی توانمندی‌های پژوهش و فناوری بانک‌ها و موسسات اعتباری، شناسایی و معرفی پژوهشگران و مدیران پژوهشی برتر در حوزه پول و بانک،شناسایی و معرفی آثار علمی برتر در حوزه پول و بانک و نهادینه کردن پژوهش در سطح بانک‌ها و موسسات اعتباری از اهداف اصلی برگزاری هفته پژوهش و فناوری می باشند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اعلام اینکه 248 مقاله و 52 کتاب به دبیرخانه هفته پژوهش ارسال شده است، افزود: از اواخر شهریور ماه سال جاری ششمین فراخوان انتخاب مقالات و کتاب‌های برتر در حوزه پول و بانک را اعلام کردیم و تا 20 آبان ماه فرصت ارسال آثار تعیین شده که علاوه بر این تعداد آثار، 26 بانک و موسسه اعتباری مدارک پژوهشگران و مدیران پژوهشی خود را ارسال کردند که نتایج این بررسی ها در روز سه شنبه 23 آذرماه اعلام می شود.

وی در ادامه این نشست در خصوص مصوبه هیئت دولت برای تغییر واحد پولی کشوراذعان کرد:‌ قبلا مطالعاتی در زمینه رفرم و حذف صفرها از پول ملی انجام شده بود که جای خود را دارد و اگر زمانی دولت و مجلس تصمیم بگیرند انجام خواهد شد اما هم اکنون اتفاقی که افتاده رفرم پولی نیست بلکه تنها تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان است.

دیواندری با بیان اینکه این موضوع ارتباطی با حذف صفر از پول ملی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد رفرم پولی صورت بگیرد نیازمند تصمیم گیری است اما در حال حاضر دینار از واحد پولی کشور حذف شده است. هم اکنون باید گفت که این طرح نمی تواند اثری بر متغیرهای اقتصادی بگذارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال حاضر به دنبال حذف صفرهای پول ملی نیست افزود: تغییر واحد پول کشور نیز در صورت تأیید و تصویب مجلس شورای اسلامی قطعی خواهد شد، از طرفی چون دیگر نمی‌توان اسکناس ریال را در درازمدت مورد استفاده قرار داد، ‌قاعدتا به مرور باید اسکناس های جدید با تومان چاپ کرد.

دیواندری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پژوهشکده پولی و بانکی مطالعاتی در خصوص زیان ده شدن بانکها داشته یا خیر گفت: طرح اصلاح نظام بانکی از جمله فعالیت های پژوهشکده پولی و بانکی در همین زمینه بود|، پژوهش‌هایی که در این‌باره انجام شد، حرکت مثبتی در زمینه شفاف‌سازی صورت های مالی، دارایی‌ها و وضعیت بانک‌ها بود.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید با همکاری سایر نهادهای پژوهشی انجام شود بحث شرایط نظام بانکی و پیشنهادهایی که برای بهبود وضعیت بانک‌ها می‌توان ارائه کرد است که اخیرا به پژوهشکده ارجاع شده است.

دیواندری ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی،‌ برخی بانک‌ها وضعیتی را از گذشته ادامه می‌دادند که بخش نظارتی بانک مرکزی محکم‌تر برخورد کرد و از وضعیت نامطلوبی که بانک‌ها به سمت آن می‌رفتند جلوگیری شد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از واقعی‌تر شدن گزارش بانک‌ها و قرار گرفتن نظام بانکی روی موج اصلاح و بهبود شرایط سخن گفت و افزود:‌ بانک‌ها به سمت فاصله گرفتن از رقابت‌های ناسالم در نرخ‌ها پیش می‌روند.

دیواندری افزود: اگر بانک مرکزی نیازهایی در بخش‌های حمایتی و از جهت شفاف‌سازی و آموزش در نظام بانکی داشته باشد، پژوهشکده می‌تواند اقداماتی را در این زمینه داشته باشد.

ارسال نظرات