عضو شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با «بسیج» عنوان کرد

فرصت‌سوزی دولت در رویداد مشهد 2017/ عدم تخصیص اعتبار برای حاشیه شهر مشهد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان داشت: دولت در بحث مشهد 2017 هیچ اقدامی انجام نداده است.
کد خبر: ۸۷۹۰۶۷۷
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
محمود عامری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اظهار داشت: شهر مشهد نسبت به سایر کلانشهرهای کشور بیشترین حاشیه نشینی را به خود اختصاص داده است بطوریکه بیش از یک سوم جمعیت این شهر در حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی مسئله ای ملی است نه منطقه‌ای؛ درست است که مدیریت محلی عزم خود را جزم کرده و می خواهد مشکلات حاشیه‌نشینی را به نحو احسن حل و زیرساخت‌های مشهد 2017 را فراهم کند ولی مسئولان دولتی نیز باید بطور جدی پای کار بیایند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه معضل حاشیه‌نشینی به علت‌ها و معلول‎ها برمی‌گردد، اشاره داشت: علت‌ها به سیاست‌های دولت‌های گذشته تاکنون و تصمیمات و سیاست های حمایتی و یا تقسیمات کشوری و... برمی گردد که شکل گیری مهاجرت و بوجود آمدن حاشیه نشینی را در بر داشته است. عدم رسیدگی و تامین نیازهای مردم در خصوص مباحث اشتغال، آموزش، درمان و نبود سیاست‌گذاری‌های حمایتی پدیده نامیمون مهاجرت به شهرها را تشدید کرده است و اگر بخواهیم یک برخورد ریشه‌ای با این موضوع داشته باشیم بایستی در اولویت اول از ایجاد حاشیه‌های جدید شهری جلوگیری کنیم و از طرفی مشکلات مبتلابه و موجود حاکم بر حاشیه شهرها را با پیگیری بیشتر رفع نماییم.
 
وی خاطرنشان کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری و مدیریت صحیح و قاطع حضرت آیت الله علم الهدی با ستادی که برای رفع مشکلات و کمبودهای حاشیه شهر تشکیل شد اقدامات بسیار خوبی برای حل معضلات و کمبودهای این مناطق برداشتیم و از طرفی در این دوره شورای اسلامی شهر مشهد؛ ما برای اولین بار در کشور کمیسیون حاشیه شهر را راه اندازی کردیم. هدف ما در وهله اول جلوگیری از ایجاد حاشیه‌های جدید بر حاشیه شهر و در مرحله دوم رسیدگی به حل مشکلات مناطق محروم و ساماندهی و توانمندسازی این مناطق می باشد و تاکنون در هر سال بیش از 30 درصد بودجه شهرداری برای رفع این معضل تخصیص یافته است.

عامری‎فرد اذعان داشت: حاشیه شهر مشهد یکساله بوجود نیامده که یکساله هم رفع شود و حل آن نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی است.

وی اظهار داشت: بعد از سفر هیات دولت در اردیبهشت 93 قرار شد که برای حل مشکل حاشیه‌نشینی شهر مشهد تمهیداتی در نظر گرفته شود و بدین جهت جلسات تخصصی شورا، شهرداری، استانداری، دوایر دولتی، برگزار و منجر به تهیه بسته های پیشنهادی جهت توانمندسازی و ساماندهی حاشیه نشینی شهر مشهد شد که از طرف استانداری به دولت محترم ارسال گردید. این بسته پیشنهادی در قالب 11 بند و با برآورد مبلغ 2100 میلیارد ریال بود که قرار شد از این مبلغ 700 میلیارد ریال طی سه سال و در قالب ردیف اعتباری بودجه خاص مشهد اختصاص و مابقی در قالب تسهیلات، صندوق توسعه ملی و نیروی انسانی تامین شود.

عضو کمیسیون حاشیه شهر مشهد با اشاره به اینکه ما از بودجه‌های دولتی آنطور که شایسته شهر مقدس مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور و بزرگترین شهر مذهبی دنیا و پایتخت معنوی جمهوری اسلامی ایران و پایتخت فرهنگی جهان اسلام در 2017 است دریافت نکرده ایم.
 
وی با ابراز تاسف گفت: علی رغم پیگیری های به عمل آمده در ارتباط با انجام تعهدات و قولهای مساعد دولت برای ایجاد ردیف اعتباری ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد متاسفانه در بودجه تقدیمی دولت محترم به مجلس در سال 94 نیز خبری از ردیف اعتباری حاشیه شهر مشهد نبود ولکن با توجه به پیگیری نمایندگان محترم مجلس در کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه 94 یک ردیف اعتبار به مبلغ 61 میلیارد تومان برای حاشیه کلان شهرهای مذهبی کشور اختصاص یافت که از این محل هنوز یک ریال به مشهد اختصاص داده نشده است و همچنین در بودجه سال 95 نیز بیش از 100 میلیارد به حاشیه شهر مشهد اختصاص یافت که تاکنون یک ریال به این امر تخصیص داده نشده است و سایر مطالبات مربوط به سفر هیات دولت و قراردادهای منعقده در خصوص تخصیص بودجه برای بازسازی کال کشف رود، کمربند سبز و... نیز تلاشها در جهت تخصیص اعتبار به سرانجامی نرسیده است.

محمود عامری فرد در خصوص ارتباط حاشیه شهر مشهد با برگزاری رویداد مشهد 2017 گفت: هر کسی وارد شهر مشهد شود غفلت مسئولین، سیاست‌گذاری غلط فعلی و گذشته و حرکت در جهت بی‌هویت‌سازی مشهد را می‌تواند مشاهده کند.

عامری‌فر بیان داشت: اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود یک فرصتی است که بتوانیم اسلام ناب را به جهان معرفی کنیم بخصوص در زمان کنونی که شاهد حرکات سلفی‌گری و تکفیری برای تخریب اسلام هستیم و با راه اندازی موج اسلام هراسی درصدد هستند تا تعریفی تحریف شده از اسلام را به دنیا معرفی کنند همچنین این رویداد فرصت مناسبی است تا کشورهای اسلامی گرد یکدیگر جمع شده و در جهت حل مشکلات جهان اسلام با یکدیگر همدلی و مشارکت نمایند. از طرفی این رویداد فرصت گرانبهایی است تا بتوانیم با ایجاد تعامل، تفاهم و وحدت، زیربنای یک امت واحده را در برابر استکبار جهانی بوجود بیاوریم.
 
وی تاکید کرد: تاکنون فرصتهای بسیار زیادی را در کشور از دست داده ایم و ما در افسوس فرصتهای از دست رفته غمگین و نگرانیم.

وی در خصوص انتظارات از دولت در جهت کمک به برگزاری هر چه بهتر رویداد مشهد 2017 تصریح کرد: در کل دنیا این سابقه وجود دارد که هر شهری بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شود تمام دستگاه‌های دولتی پای کار این رویداد رفته و در جهت تامین زیرساختهای آن سرمایه های ملی را بکارگرفته اند ولی متاسفانه دولت ما به همان دستورالعملی که تدوین کرده بود عمل نکرد و یکی از موارد این دستورالعمل این بود که 10 درصد بودجه‌های استانی هر دستگاهی به مشهد 2017 تخصیص یابد که این هم جنبه اجرایی نداشته و بیشتر حالت سفارشی داشته است چرا که دستگاههای ذیربط اذعان می دارند که ما از سوی دولت در این سال هنوز بودجه ای دریافت نکرده ایم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار