واکنش مومن نسب به اظهارات وزیر ارتباطات در گفتگو با «بسیج»:

وزیر ارتباطات مانع فیلتر شدن تلگرام است/بهره‎برداری انتخاباتی دولت از تلگرام و اینستاگرام/ آیا زور دولت به کانال «بی بی سی» می‎رسد؟

کارشناس فضای مجازی در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات گفت: وزیر ارتباطات به دنبال این است که برای تلگرام زمان بخرد، یعنی جلوی فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام را تا انتخابات و بعد از آن بگیردد.
کد خبر: ۸۷۹۰۹۹۲
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه "همه کانال های خبری پرکاربر در شبکه های اجتماعی باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند" و این درحالی است که هنوز ادعای فیلترینگ هوشمند در حد حرف باقی مانده است گفت: اولاً که وزیر ارتباطات، وزیر ارتباطات است نه وزیر ارشاد پس نمی تواند از طرف وزارت ارشاد صحبت کند.

وی افزود: ثانیاً اگر وزیر ارتباطات از طرف شورای عالی فضای مجازی صحبت کردند باید بگویم که ایشان سخنگوی شورای عالی یا دبیر و رئیس شورا هم نیستند، پس از طرف شورای عالی هم نمی تواند صحبت کنند، شورای عالی فضای مجازی ساز و کار خودش را دارد و مسئولان آن می توانند در این رابطه ادعایی کنند.

این کارشناس فضای مجازی خاطر نشان کرد: نکته بعد اینکه وقتی می گویند ما مجوز می دهیم یعنی برخی از کانال ها را مجاز می دانند درحالیکه خود تلگرام و اینستاگرام مجاز نیستند و مجوز ندارند وقتی خود این برنامه ها مجوز ندارند چطور می شود به زیر مجموعه های آن مجوز داد؟! تلگرام یا شرکت است که باید از وزارت بازرگانی مجوز بگیرد یا اپراتور مجازی است که باید از وزارت ارتباطات مجوز داشته باشد و یا رسانه تعاملی است که شورای نظارت بر مطبوعات و نشریات الکترونیک باید مجوز آن را صادر کند و از هیچ کدام این ها مجوز ندارد ، پس در فضایی که مجاز نیست مجوز دادن به زیر مجموعه ها از نظر حقوقی منتفی است و در نهایت این مجوز اعتباری ندارد.

مومن نسب تصریح کرد: در تلگرام مخابره رمز صورت می گیرد یعنی وزارت ارتباطات و سایر نهاد های ذی ربط نمی توانند بخشی از تلگرام را فیلتر کنند یا باید همه آن را فیلتر کنند یا کل آن باز باشد یعنی اگر یکی از این کانال ها مجوز نگرفت نمی شود آن را بست، در نتیجه فقط کانال های مجوز دار محدود می شوند و در نهایت مجبور به پاسخگویی به نهادهای قانونی شده و جذابیت و مخاطب خود را از دست خواهند داد و مطمئناً فعالیت و مخاطبان کانال های غیراخلاقی و سیاسی ضد نظام بیشتر می شود که به ضرر نظام خواهد شد.

وی گفت: سوال من از کسانی که این مسئله را مطرح می کنند این است که چطور می خواهند " بی بی سی" فارسی که یک کانال خبری است و بیش از 500 هزار عضو دارد را مجاب کنند که از وزارت ارشاد مجوز بگیرد؟ و یا کانال های مبتذل و حتی سیاسی همچون کانال داعش را چطور می توانند مجاب کنند که مجوز بگیرد. امکان ندارد که کانال های ضد انقلاب در تلگرام که شایعات را پخش می کنند مجوز بگیرند در صورتی که در کشور می توانند فعالیت کنند، بنابراین اصل این موضوع زیر سوال می رود یعنی می گویند ما می خواهیم مشکلات فضای مجازی را حل کنیم اما اصل مشکلات در این کانال های غیر اخلاقی و ضد امنیتی است که هم مجوز نمی گیرند.

کارشناس فضای مجازی بیان داشت: بر اساس قانون، مصوبات شورای عالی فضای مجازی باید در روزنامه رسمی منتشر شود شورای عالی فضای مجازی اگر در این رابطه مصوبه ای داشت باید در این روزنامه رسمی چاپ شده باشد اما با بررسی هایی که انجام شد چنین مصوبه ای در آن وجود نداشت.

مومن نسب در خاتمه عنوان کرد: به اعتقاد من وزیر ارتباطات و امثال او که این مسئله را مطرح کرده اند به دنبال این هستند که برای تلگرام زمان بخرند، یعنی جلوی فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام را تا انتخابات و بعد از آن بگیرند و تصور غلطشان این است که فضای درهم و بدون قانون تلگرام و اینستاگرام به نفع دولت یعنی شخص رئیس جمهور در انتخابات آینده می شود درحالیکه این فضای رها شده در نهایت به اصل نظام و انتخابات و رئیس جمهور ضربه خواهد زد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار