گودرزی گفت: اگر ما همین الان تولید کاشی را متوقف کنیم به اندازه یک سال و حتی بیشتر به اندازه دو سال موجودی در انبار برای مصرف و حتی صادرات داریم.
کد خبر: ۸۷۹۱۰۸۴
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان  با بیان این مطلب که در شرایط عادی میزان مصرف کاشی 200 میلیون مترمربع است، گفت: در سال گذشته 110 میلیون متر مربع صادرات کاشی به کشورهای دیگر داشته ایم که از این 110 میلیون متر مربع حدود 80 درصد به کشور عراق، 9 درصد به کشور افغانستان و مابقی به کشور پاکستان و آسیای میانه صادرات داشته ایم.

وی افزود: جمع 200 میلیون مترمربع مصرف داخل و 110 میلیون متر مربع صادرات می شود 310 میلیون متر مربع تولید، در حالی که در سال گذشته ما نزدیک به 384 میلیون مترمربع تولید داشته ایم یعنی مابقی مازاد بوده است در حقیقت می توان گفت که هر سال ما یک دپوی 100 میلیون متر مربعی به موجوی انبارهای کارخانه هایمان اضافه می شود.

رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان تصریح کرد: درواقع اگر ما همین الان تولید کاشی را متوقف کنیم به اندازه یک سال و حتی بیشتر به اندازه دو سال موجودی در انبار برای مصرف و حتی صادرات داریم.

گودرزی گفت: همین الان هم صادرات به کشور عراق که 80 درصد صادرات ما را در برمی گیرد کاهش یافته است و دلیلش ناامنی و جنگ در این کشور و همچنین سرمای فصلی است. البته در کل صادرات به کشور عراق ارزی وارد کشور ما نمی کند زیرا مبادلات ریالی است نه ارزی.

وی بیان داشت: از همه این ها بدتر این است که ما 384 میلیون مترمربع تولید کرده ایم اما ظرفیت تولیدمان 520 میلیون مترمربع است یعنی کارخانجات کاشی با 60 درصد و یا حتی 50 درصد ظرفیت خود تولید می کنند. نقدینگی در صنعت ما بسیار نقش مهمی دارد که متأسفانه الان بسیار شرایط نامناسبی را سپری می کند.

رئیس اتحادیه کاشی سازان اظهار داشت: رقابت آن قدر سنگین است که تولیدکننده نمی تواند قیمت و بهای تمام شده را کسب کند و مجبور است قیمت فروش خود را کمتر از قیمت تمام شده در نظر بگیرد که همین موجب ورشکستگی بسیاری از همکاران بنده شده و می شود.

گودرزی گفت: همین شرایط موجب شده است تا برخی از کارخانه ها تعطیل شده، نیروهای خود را تعدیل کرده و برخی هم بدهی های بسیار سنگینی بالا آورده اند، حتی برخی از کارخانه های ما پول برق و آب خود را ندارند که بپردازند.

وی گفت: تقریبا چیزی در حدود 5 کارخانه کاشی تعطیل شده و چیزی نزدیک به 15 کارخانه در آستانه ورشکستگی قرار دارند اما در تلاش هستند تا با چنگ و دندان خود را حفظ کنند که البته به احتمال بسیار قوی تعدادی از این ها تا پایان سال ریزش خواهند داشت.

وی تأکید کرد: برای درک بحران این صنعت همین کافی است که مقایسه ای بین میزان عرضه و تقاضای بازار و نامتناسب بودن این دو باهم داشته باشیم به طوری که فروش 40 تا 50 درصد کاهش یافته است و دلیل آن نیز ابتدا به رکود بازار مسکن و بعد نیز کم شدن توان مالی مردم باز می گردد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی اضافه کرد: اطلاعات گمرک نشان می دهد که سال گذشته 3 میلیون متر مربع واردات کاشی صورت گرفته است که البته ما با این میزان واردات به دلیل ایجاد رقابت در کیفیت مطلوب مخالف نیستیم هر چند که بنده با توجه به کانتینرهایی که وارد کشور می شود فکر می کنم واردات بیش از این ها و چیزی در حدود 8 میلیون متر مربع بوده است که البته بازهم مقدارش چندان زیاد نیست.

گودرزی بیان داشت: البته برخی کارخانه های ما هستند که نه تنها توان رقابت با کاشی های ترکیه و حتی اسپانیا را نیز دارند بلکه شاید حتی بهتر از آن ها هم باشند.

ارسال نظرات