کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی گفت:لرستان در دوران دفاع مقدس و اجرای اصل خصوصی سازی از قافله توسعه جاماند و نتوانست به پیشرفت و توسعه دست پیدا کند.
کد خبر: ۸۷۹۱۰۸۹
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ازلرستان ،امیر علی حیدر امیری کارشناس مسائل اقتصادی ،سیاسی و استاد دانشگاه  با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه دولت به مناطق محروم اظهار داشت:اقتصاد مقاومتی تفکری منطقی و زیبا که رهبر انتقلاب به درستی انتخاب کرده اند هر چند ایشان در چهار و پنج سال اخیر در نامگذاری سال ها بر مبحث اقتصاد تاکید دارند به طوری که امسال را هم با عنوان"اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل "نامگذاری کرده اند.

وی بیان کرد:اقتصاد مقاومتی به این معناست که ما اقتصاد کشور را در مقابل تکانه ها و نوسانات خارجی مقاوم کنیم.

امیری با اشاره به الزامات اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دانش بنیان بودن،استفاده از منابع داخلی، نیروی انسانی متخصص و استفاده از تکنولوژی دیگر کشورها و بومی سازی آن از الزامات این نوع اقتصاد که می توان به وسیله آن جلوی پروژه نفوذ را هم گرفت.

لرستان در دوران دفاع مقدس پشتیبان 5استان کشور بود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه .لرستان در هشت سال دفاع مقدس در سال های52تا67پشتیبان پنج استان کشور بود اضافه کرد:لرستان از استان های ایلام،خوزستان،کرمانشاه،کردستان وآذربایجان غربی در آن دوران پشتیبانی وحمایت می کرد.

بیشترین بمباران موشکی در پلدختر اتفاق افتاد

وی با بیان اینکه شهرستان پلدختر بیشترین بمباران را در آن زمان داشت و به هویزه ثانی مشهور شد تاکید کرد:لرستان پس از خوزستان وکرمانشاه به عنوان سومین استان کشور مورد بیشترین حملات رژیم بعثی عراق قرار گرفت.

لرستان پس از جنگ،از اینجا رانده و از آنجا مانده شد

امیری عنوان کرد:در آن زمان که دلار 7تومان بود لرستان استان به عنوان پشیبان جنگ ،زیرساخت های لازم برای استفاده از این فرصت طلایی را نداشت ،که ما بتوانیم از این دلار ارزان برای توسعه استفاده کنیم.

وی ادامه داد:جنگ تمام شد به امید اینکه لرستان به عنوان منطقه جنگی انتخاب می شود و از اعتبارات خاص مناطق جنگ زده استفاده می کند به آینده فکر می کردیم ولی در نهایت لرستان به عنوان مناطق جنگی انتخاب نشد و به تعبیر محلی "در این جا رانده واز آنجا مانده"شدیم.

لرستان با اجرای اصل144از صنعت تهی شد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه استان های دیگر پیشرفت کردند ولرستان محروم ماند ادامه داد:لرستان با داشتن حجم زیاد بیکارو کارخانه جاتی که متاسفانه بر اساس اصل144تعطیل شدند، فقیرترین استان کشور شدیم.

این استاد دانشگاه گفت:متاسفانه بر اساس اصل144و خصوصی سازی ،لرستانی که در دوران دفاع مقدس از چرخ توسعه جا مانده بود،وضعیت بدتری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه براساس این طرح لرستان از صنعت تهی شد تصریح کرد: کارخانه جاتی از قبیل پارسیلون، چرم پوست، مجتمع کشت وصنعت که به تازگی توسط استاندار و جذب سرمایه گذار در حال فعال سازی است و ماشین سازی لرستان تعطیل یا غیرفعال شدند.

وی ادامه داد:رهبر معظم انقلاب نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی نظارت کامل دارند و نیاز است که دولت برای لرستان تسهیلات ویژه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران خارجی را در استان مدنظر قرار دهند.

پایلوت اقتصاد مقاومتی از حالت شعار به عمل بیاید/افتتاح بخش های بیمارستانی توسط وزیر به معنای اقتصاد مقاومتی نیست

امیری تاکید کرد:انتخاب لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی باید از شعار به عمل بیاید و وزرا در سفری که به استان دارند برای ایجاد یک صنعت بزرگ در استان برنامه ریزی کنند.

وی تصریح کرد:بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد دارای بخش های مختلفی که در تردد وزرا به لرستان هر روز یک بخش آن افتتاح و در تلویزیون اطلاع رسانی می شود که این به معنای پایلوت اقتصادی نیست و کارها باید برای تحقق اهداف این طرح از شعار به عمل بیایند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معمولا سفر وزرا به استان ها برای افتتاح یک کارخانه یا طرح بزرگ صنعتی و عمرانی ادامه داد:مردم هر روز از طریق تلویزیون شاهد افتتاح یک بخش بیمارستانی یا سد هستند و فکر می کنند که لرستان در مسیر توسعه است.

جذب سرمایه گذاران خارجی،اختصاص تسهیلات ویژه و ایجاد صنایع بزرگ ابزار لازم توسعه لرستان

وی افزود: پایلوت اقتصادی زمانی برای لرستان مفید است که سرمایه گذاری ویژه ای در این استان برای احداث صنایع بزرگ هزینه شود یا سرمایه گذاران متعددی را برای فعال سازی ظرفیت های خوابیده استان به کار گیری شود تا این مسئله پایلوت اقتصاد مقاومتی،عقب ماندگی های دوران گذشته در این استان جبران شود.

امیری با تاکید براینکه سرنوشت پایلوت اقتصادی در لرستان نباید به مانند بحث خصوصی سازی باشد افزود:لرستان در هشت سال دوران دفاع مقدس و در اجرای اصل 144قانون اساسی از قافله توسعه جاماند و تلاش دست اندرکاران ومتولیان امر باید معظوف به جبران این فاصله توسعه ای لرستان با سایر استان های برخورددار شود.

 انتهای خبر /ز
 
منبع : بیان روز


ارسال نظرات