خبرهای داغ:
مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهشی حوزه‌های علمیه خبر داد

ارسال 16 هزار اثر به دبیرخانه هشتمین جشنواره علامه حلی

مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهشی حوزه‌های علمیه از ارسال 16 هزار اثر به دبیرخانه هشتمین جشنواره علامه حلی خبر داد.
کد خبر: ۸۷۹۱۱۳۹
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
ارسال 16 هزار اثر به دبیرخانه هشتمین جشنواره علامه حلی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی ظهر امروز در نشست خبری جشنواره علامه حلی که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان اینکه پژوهش و تولید دانش دینی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: حوزه براساس مکتب اهل بیت(ع) و فرمایشات پیامبر اکرم(ص) دانش دینی را تولید کرده و به جامعه، نظام اسلامی و مردم عرضه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مأموریت معاونت پژوهش هدایت، راهبری، مدیریت و تولید دانش دینی است تا به نقطه هدف برسد.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهشی حوزه‌های علمیه گسترش فرهنگ پژوهش در بین طلاب حوزه‌های علمیه را از جمله مأموریت‌های معاونت پژوهش ذکر کرد و افزود: این معاونت با توجه به این امر مأموریت و هدف بسیار بزرگ پژوهش را از حوزه‌های علمیه و مدارس شروع و پایه‌ریزی کرده است تا به اهداف در نظر گرفته شده در عرصه پژوهش دست یابد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علامه حلی به عنوان یک رویداد مهم گفت:‌ این جشنواره با هدف گسترش فرهنگ پژوهش و تقدیر از پژوهشگران جوان در سراسر کشور از سوی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه طراحی و برنامه‌ریزی شد و مورد تصویب و تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

هاشمی خاطرنشان کرد: بهترین استفاده از فرصت‌های پژوهشی برای طلاب در این جشنواره رقم می‌خورد و این جشنواره به دنبال گسترش فرهنگ پژوهش و رسیدن به تحقیقات ارزنده‌تر است.

وی با اشاره به اهداف جشنواره علامه حلی گفت: تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه پژوهش در بین طلاب، شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برتر طلاب و حمایت از آنها و تقویت فرهنگ پژوهش و نگارش آثار علمی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهشی حوزه‌های علمیه افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب در عرصه‌های علمی و پژوهشی، زمینه‌سازی و هدایت طلاب مستعد به گرایش‌های تخصصی علوم حوزوی، زمینه‌سازی و هدایت فعالیت‌های پژوهشی به سمت نیازهای پژوهشی حوزه و نظام و کمک به کاربردی شدن علوم اسلامی از طریق شناسایی مسائل و نیازهای حوزه‌های علمیه، جامعه و نظام اسلامی را از دیگر اهداف جشنواره علامه حلی ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره ارتباط فعال و اثربخش با واحدهای آموزشی و پژوهشی دارد و در زمینه مشارکت اساتید، ‌مدیران و فضلا در فرایند برگزاری جشنواره فعالیت می‌کند.

هاشمی اضافه کرد: در این جشنواره اهتمام به نیازهای علمی و پرداختن به موضوعات روزآمد و تخصصی متناسب با سطح علمی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری دوره نخست جشنواره علامه حلی در سال 87 گفت: در طول هفت دوره‌ برگزاری جشنواره‌ به ترتیب 2 هزار و 248 اثر، 2 هزار و 389 اثر، 4 هزار و 545 اثر، 6 هزار و 270 اثر، 7 هزار و 9 اثر، 8 هزار و 450 اثر و 11 هزار و 870 اثر به دبیرخانه ارسال شده و در هشتمین دوره حدود 16 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و توسعه فرهنگ پژوهشی حوزه‌های علمیه یادآور شد: مقالات، پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار، تحقیق پایانی و کتاب‌های طلاب جوان در این زمینه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز پژوهش به علم و دانش تبدیل شده است،‌ گفت: اگر بخواهیم حوزه علمیه به رشد و بالندگی برسد و حوزه پویا، پاسخگو و به روز باشد، باید آموزش، پژوهش‌محور باشد، زیرا نظام آموزشی همراه پژوهش سبب رشد طلاب می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اگر آموزش را منفک از پژوهش بدانیم، خروجی‌ها کارآمد و کاربردی نخواهد بود، بنابراین یکی از اهداف معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه این بوده که بتواند پژوهش‌ها را در متن حوزه‌های علمیه قرار دهد.

هاشمی تصریح کرد: پس از پایان جشنواره علامه حلی برای هر اثر یک کارنامه پژوهشی پیش‌بینی می‌شود که نظر ارزیابان در زمینه نمره اثر و نقاط قوت و ضعف در اختیار صاحب اثر قرار می‌گیرد که رشد و بالندگی طلاب را به همراه دارد.
ارسال نظرات