عملیات اجرایی احداث تونل اسپژ، تنها پروژه ملی شهرستان سلسله در صورت عدم تزریق اعتبار به تعطیلی کشیده می‌شود.
کد خبر: ۸۷۹۱۳۹۴
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج ازلرستان به نقل ازتسنیم،یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه هر شهری راه‌های ارتباطی آن است، درواقع توسعه جاده‌های دسترسی زیربنای تقویت زیرساخت‌های رفاهی را فراهم کرده و میل به سرمایه‌گذاری در این مناطق را بیشتر می‌کند.

مسیر پیشین ارتباطی دو شهرستان سلسله و بروجرد از سرگردنه معروف اسپژ منطقه پرسگ می‌گذشت که ضمن صعب‌العبور و شیب‌دار بودن، در فصل زمستان نیز برف‌گیر  و حادثه‌خیز بود و خطرات زیادی برای رانندگان و مسافران این محور به همراه داشت.

این مسیر به دلیل وقوع تصادفات فراوان و تلفات جانی از سوی مسئولان مسدود شد و راه کنونی به‌عنوان مسیر ارتباطی محور سلسله ـ بروجرد انتخاب شد؛ در مسیر جدید ارتباطی این دو شهرستان به علت موقعیت خاص منطقه و به‌منظور افزایش ایمنی محور و کاهش طول مسیر ارتباطی دو شهرستان، حفر تونل در دستور کار قرارگرفته است.

ادامه اجرای تونل اسپژ سلسله نیازمند 410 میلیارد ریال اعتبار

در حال حاضر تونل اسپژ تنها پروژه ملی و یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان سلسله به شمار می‌رود چراکه احداث این تونل نقش مهمی در رشد و توسعه شهرستان سلسله دارد و با بهره‌برداری از آن شهرستان سلسله به‌عنوان کریدور در اتصال محور شرق به غرب استان محسوب می‌شود اما متأسفانه عملیات اجرایی این تونل که 16 ماه پیش آغازشده و توسط شرکت جهاد نصر لرستان در حال اجرا است با حفاری 450 متر از مجموع دو هزار 80 متر طول، تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای اجرایی شدن آن به اعتباری بالغ‌بر 410 میلیارد ریال نیاز است.

پیمانکار این پروژه نیز اخیراً مطرح کرده است که اگر اعتبارات لازم به این پروژه تزریق نشود، عملیات اجرایی این پروژه حیاتی و ملی شهرستان سلسله تعطیل خواهد شد.

جلیل امیری رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله دراین رابطه اظهارداشت: مسیر کنونی جاده سلسله به بروجرد از ضریب امنیتی مناسبی برخوردار نبوده و حدود 145 کیلومتر است که با احداث تونل اسپژ، علاوه برافزایش ایمنی تردد وسایط نقلیه، این مسیر به 82 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

پیشرفت 10 درصدی پروژه تونل پس از گذشت یک سال

وی افزود: عملیات اجرایی تونل اسپژ مرداد سال 94 آغاز شد که پیش‌بینی‌شده بود ظرف مدت 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما متأسفانه تابه‌حال تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله عنوان کرد: تاکنون تنها 30 میلیارد ریال به‌عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار پروژه داده‌شده درحالی‌که مطابق قرارداد باید 20 درصد رقم اعتبار پروژه یعنی حدود 70 میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت می‌شد.

امیری بیان کرد: متأسفانه تاکنون هیچ اعتباری به پروژه تزریق نشده و اگر روند به همین شیوه ادامه داشته باشد کار به تعطیلی تنها پروژه ملی شهرستان سلسله خواهد انجامید.

راه‌اندازی تونل اسپژ و کاهش تلفات جانی در محور سلسله

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز با تأکید بر اهمیت احداث این تونل در رشد و توسعه شهرستان سلسله گفت: این پروژه مطالبه جدی و به‌حق مردم شهرستان سلسله به شمار می‌رود چراکه احداث آن علاوه بر فراهم شدن زیرساخت‌های توسعه، می‌تواند منجر به کاهش تلفات جانی در این محور شود.

وی بابیان اینکه تونل اسپژ در حال حاضر با مشکل عدم اعتبار و تأمین برق لازم مواجه است، اظهاردشت: با توجه به اهمیت احداث این پروژه حیاتی برای مردم شهرستان، پیگیری و رفع مشکلات این پروژه بسیار ضروری است.

فرماندار سلسله افزود: در سفر اخیر وزیر ارتباطات به شهرستان سلسله خواستار طرح مشکل اعتبار این پروژه در جلسات هیئت دولت برای رفع مشکلات پیش روی آن شدیم که امیدواریم هرچه سریع‌تر برطرف شده و عملیات اجرایی احداث این پروژه ملی شهرستان ادامه یابد.

راه‌اندازی تونل اسپژ مطالبه مردم شهرستان سلسله

علی رستمیان نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقشی که این تونل می‌تواند در توسعه شهرستان و ارتباط کوتاه‌تر آن با پایتخت شود، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف هر نماینده مطالبه حقوق به‌حق مردم آن شهرستان است که در این رابطه برای حل مشکلات پیش روی این پروژه نهایت تلاش خود را به کارخواهم بست.

وی با تأکید بر اینکه با تمام توان خود مانع تعطیلی این پروژه خواهم شد، بیان کرد: در صحبت‌هایی که با وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلات پیش روی این پروژه مطرح شد، قول تخصیص 50 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی این طرح ملی گرفته‌شده که امیدوارم هرچه سریع‌تر تخصیص یابد.

احتمال تعطیلی عملیات اجرایی تونل سلسله در نبود اعتبار

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز احداث تونل اسپژ را یکی از مطالبات جدی و به‌حق مردم شهرستان سلسله عنوان کرد و گفت: این تونل فاصله شهرستان سلسله را با تهران، 100 کیلومتر کمتر می‌کند و تاکنون بخش‌هایی از آن نیز اجراشده اما در حال حاضر با نبود اعتبارات مواجه شده است و اگر روند به همین شکل ادامه داشته باشد احتمال تعطیلی این پروژه از سوی پیمانکار وجود دارد.

وی با اشاره به طرح مشکلات این پروژه با وزیر ارتباطات تصریح کرد: امیدواریم وزیر ارتباطات با توجه به آگاهی یافتن از حیاتی بودن این پروژه برای شهرستان سلسله با طرح مشکلات آن در هیئت دولت و بخصوص با وزیر راه و شهرسازی بتوانند اعتبار لازم برای ادامه این طرح را بگیرند و مشکلات پیش روی  آن را برطرف کنند.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سفر اخیر خود به شهرستان سلسله بابیان اینکه طرحی که بتواند فاصله شهرستان سلسله را تا پایتخت یک‌صد کیلومتر کمتر کند یقیناً منجر به رشد و توسعه شهرستان نیز خواهد شد، اظهار داشت: برای برطرف شدن مشکلات پیش روی این پروژه و ادامه فعالیت آن پیگیری و رایزنی‌های لازمبا وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ز

ارسال نظرات