رئیس حفاظت محیط زیست پارس آباد خبر داد؛

شناسایی 63 گونه پرنده بومی و مهاجر در تالاب سدمیل مغان اصلاندوز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از شناسایی 63 گونه پرنده بومي و مهاجر در تالاب سدمیل مغان اصلاندوز خبر داد.
کد خبر: ۸۷۹۱۴۶۶
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز به نقل از ارس تبار، "هاشم میرزانژاد" در کارگاه آموزشی جوامع محلی تالاب سد مغان در مدارس شهر اصلاندوز گفت:این کارگاه آموزشی با هدف آشنایی هر چه بهتر دانش آموزان با تالاب ها و اهمیت آن و چگونگی بهره برداری پايدار از آن در دو نوبت صبح و عصر در دبیرستان های شهر اصلاندوز برگزار شد.

وی در مورد اهميت تالاب سدمیل مغان گفت:این سد با توجه به کم بودن عمق درياچه و قرار گرفتن آن در بستر رودخانه ارس جزو تالاب های رودخانه ای طبقه بندی می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد در ادامه افزود:پوشش جنگلی و نيزارهای داخل و کناره تالاب و نيز توليدات بالای آن و امنيت ناشی از قرار گرفتن در نوار مرزی آنرا به يک زيستگاه و پناهگاه امن برای انواع زيستمندان تبديل نموده است.فلذا علاوه بر اينکه آب آبياری بخش وسيعی از اراضی کشاورزی و صنايع و آب شرب منطقه را تآمين کرده و عامل اصلی رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه است.

میرزانژاد خاطر نشان کرد: به لحاظ تنوع گونه ای و امنيت حاکم بر اين سيستم آبی ناشی از ممنوعيت تير اندازی و شکار و صيد در حدود مرزی و نقشی که اين تالاب از نظر جذب پرندگان ارزشمند مهاجر دارد مقام اول را در بين زيستگاهای آبی استان به خود اختصاص داده است .

وی افزود:اداره حفاظت محیط زیست استان و شهرستان پارس آباد با مطالعاتی که بر روی این تالاب انجام داده و اقداماتی که صورت گرفته درصدد ثبت آن در فهرست جهانی تالابها ست(کنواسیون رامسر) که بیش از 90 درصد مراحل کار صورت گرفته و در صورت نهایی شدن کار مراتب اعلام خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از شناسایی 63 گونه پرنده بومي و مهاجر در تالاب سدمیل مغان خبر داد و گفت: با توجه به اهميت زيستگاهي دارای سطح حفاظتي پناهگاه حيات وحش است و از ديگر زيستمندان تالاب و حاشيه آن 11 گونه ماهی گرم آبی، 3 گونه دوزيست ، 10گونه پستاندار خشکزی ،یک گونه پستاندار آبزی و 11 گونه خزنده را نام برد.

میرزانژاد در پایان گفت:این کارگاهای آموزشی در طول سال به صورت مستمر جهت ارتقائ فرهنگ زیست محیطی جوامع محلي برگرار خواهد شد.

در ادامه این کارگاه کلیپی در مورد پرندگان حائز اهميت و پرندگان نادری چون پليکان پا خاکستری ، اردک بلوطی ، عروس غاز ، غازپيشانی سفيد کوچک ، باکلان کوچک ، قوي گنگ و فرياد کش برای دانش آموزان پخش شد.

به گزارشارس تبار، کارگاه آموزشی جوامع محلی درخصوص تالاب سد میل مغان و جوامع محلي بهره مند از آن در دو نوبت در مدارس مقاطع متوسطه شهر اصلاندوز برگزار شد.

ارسال نظرات