دادستان تهران گفت: در پرونده حقوق‌های نجومی یازده نفر احضار شده‌اند. عذرخواهی محمود صادقی مانع از تعقیب وی نیست. برای ورود به موضوع فروش پایان‌نامه‌ها و مدارک تحصیلی جعلی آماده‌ایم.
کد خبر: ۸۷۹۱۹۵۱
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج بیستمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع اجرای احکام، روز دوشنبه بیست و دوم آذر ماه سال جاری با حضور معاونان دادستان، سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت زندان‌ها و قضات اجرای احکام چند ناحیه از دادسرای تهران، به‌ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار گردید.

 دادستان تهران با تبریک میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و با یادآوری برخی رویدادهای مهم کشور و اظهار اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون اقدامات خصم‌آمیز دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد و سطوح مختلف ادامه داشته است، اظهار داشت: این دشمنی‌ها گاه با شیوه نظامی، در شکل براندازی و یا با اعمال تحریم اقتصادی همراه بوده و یکی از شیوه‌های کنونی دشمن، دامن زدن به نارضایتی‌ها و برخی اعتراضات است.

 جعفری دولت‌آبادی گفت: دشمن فکر می‌کند که با تمرکز بر برخی اعتراضات صنفی، کارگری و امثالهم می‌تواند زمینه‌های مقابله با نظام را فراهم کند و از ابتدای انقلاب تا به امروز سعی کرده از طریق این‌گونه تحرکات اهداف خود را پیگیری نماید.

وی با تقسیم‌بندی اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها برای تأثیرگذاری بر روی اذهان و افکار مردم یا افعال و رفتارها افزود: دشمن تصور می‌کند که برخی از نارضایتی‌ها در افکار و اذهان مردم تأثیر گذار است و به‌عبارتی اعتقادی و فکری است، مثل این که می‌گویند در ایران با فکر منتقد مبارزه می‌شود و محکومان اعتقادی وجود دارد.

دادستان تهران با بیان اینکه برخی از نارضایتی‌ها مرتبط با افعال، رفتار و عملکرد مسئولان است، در تبیین این روش تصریح کرد: عده‌ای سعی می‌کنند این رفتارها را فراگیر کرده، توسعه داده و اگر اعتراضی می‌شود، به سایر زمینه‌ها و صنف‌ها تعمیم داده می‌شود و آن را تأثیرگذار جلوه می‌دهند.

 جعفری در ادامه خاطرنشان کرد: آنها برای پیشبرد اهداف خود در تلاش‌اند که علاوه بر دایمی کردن اعتراض‌ها، آن را به‌سمت عموم جامعه پیش برده؛ به آنها عمق بخشیده و در همه سطوح مطرح کنند.

وی ادامه داد: دشمن سعی می‌کند این نارضایتی‌ها اثربخش شود؛ چرا که اعتراض‌ها و نارضایتی به‌معنای مخالفت و به‌منزله براندازی نیست منتهی عده‌ای در تلاش برای مؤثر جلوه دادن آنها می‌باشند.

دادستان تهران با برملا کردن نقشه دشمن در سیاسی جلوه دادن اعتراض‌ها اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند هر تجمع و یا اعتراض را سیاسی و مقابله با نظام جلوه دهند و به این نحو بر موج برخی نارضایتی‌ها سوار شوند.

دکتر جعفری دولت‌آبادی به بیان مصداقی در این زمینه پرداخت و گفت: به‌عنوان مثال وقتی یک خودکشی یا قتلی رخ می‌دهد، بوق‌های رسانه‌ای به فضاسازی در مورد آن می‌پردازند تا با موج‌سواری بر روی اتفاقات، اهداف خود را پیاده کنند.

دادستان تهران با اعلام اینکه چنین هجمه‌هایی کاملاً مدیریت شده است و هدف نهایی آن ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی است، مقابله با این اهداف شوم را مستلزم هوشیاری و آگاهی مردم و مسئولین در عقیم گذاردن ترفندهای دشمنان دانست.

وی با طرح این سؤال که چرا عده‌ای به اعتراض‌ها و نارضایتی‌ها امید بسته‌اند، در پاسخ گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون دشمنان انقلاب راه‌های زیادی را امتحان کرده‌اند حتی در سال 88 سعی کردند اقداماتی را برای براندازی نظام انجام دهند ولی باز هم موفق نشدند؛ به همین دلیل و پس از ناکامی، تلاش‌های خود را به حوزه نارضایتی و اعتراضات معطوف کرده‌اند.

دادستان تهران در تحلیل اهداف دشمنان انقلاب در این زمینه، به نقشه آنها برای افزایش فشارهای اقتصادی، سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولین نظام و مشوش کردن افکار عمومی اشاره کرد و یادآور شد: دشمن در تلاش است فشارهای اقتصادی را روی مردم زیادتر کند تا مردم خسته شوند در حالی که این تحلیل کاملاً اشتباه است؛ چراکه مردم ایران در همه این سال‌ها در برابر انواع سختی‌ها و فشارها مقاومت کرده و سال‌هاست که مشکلات ناشی از تحریم‌ها را تحمل می‌کنند.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه عده‌ای در تلاش‌اند تا اعتماد مردم نسبت به مسئولان نظام را سلب یا کم کنند، این موضوع را برگرفته از تأثیرگذاری نظام اسلامی ایران در جهان و منطقه دانست و گفت: نظام اسلامی ایران تنها نظامی است که حرف‌های جدید برای بشریت دارد و توانسته است افکار عمومی را جلب کند، در جهان سوم به‌خصوص نسبت به مظلومان و مستضعفان اثرگذاری داشته و در منطقه قدرت خود را به نمایش گذاشته است.

وی برنامه‌ریزی برای هجمه به قوه قضائیه را در راستای تشویش اذهان مردم و افکار عمومی دانست و با بی‌سابقه دانستن تخریب‌های اخیر علیه دستگاه قضایی افزود: در قضیه حساب‌های قوه قضائیه چه موج سنگینی را به راه انداختند، که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته، این گونه به قوه قضائیه هجمه کنند و روشن است که این اقدامات در جایی برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود.

دادستان تهران گفت: مگر قوه قضائیه چه کرده است که این‌گونه در داخل و خارج به آن هجمه وارد می‌کنند، و طبیعی است که برای رسیدن به اهدافشان برای مردم تردید ایجاد کنند.

جعفری دولت‌آبادی با ابراز اینکه دشمنان انقلاب اسلامی همه راه‌ها را رفته و شکست خورده‌اند و حالا می‌خواهند اعتماد مردم را از نظام اسلامی سلب کنند و آن را ناکارآمد نشان دهند، بر ضرورت هشیاری مردم و مسئولان در برابر این هجمه‌ها تأکید کرد و افزود: باید هوشیار بود و نباید فریب این حربه‌ها را خورد و تحت تأثیر اخبار دروغین قرار گرفت.

وی هوشیاری مردم و عملکرد مناسب مسئولان را زمینه‌ساز عقیم ماندن این‌گونه هجمه‌ها دانست و با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان و افرادی که با اظهارات کذب و بی‌مبنا، موجبات تشویش اذهان عموم و سلب اعتماد مردم نسبت به قوای سه‌گانه را فراهم می‌نمایند، افزود: امروزه عده‌ای می‌خواهند در قالب افشاگری و آشکارسازی، اهداف خود را عملی نماید لذا باید هوشیار باشیم و به‌ویژه با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، از انتشار اخبار کذب و درج مطالب موهن که ذهن مردم را در برابر سؤال‌های بزرگ قرار می‌دهد، خودداری شود.

وی با بیان اینکه امروز صدها ماهواره فارسی‌زبان و هزاران سایت علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند، ایستادگی در برابر امواج هجمه‌ها و تخریب‌ها را نشانه قوت نظام اسلامی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 سال است که در برابر امواج تخریبی ایستاده است، اما مدل جدید تخریب‌ها و هجمه‌ها به‌مدد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و با ادعای افشاگری علیه مسئولان نظام صورت می‌گیرد.

دادستان تهران افزود: امروز فضاسازی‌های خبری به‌لحاظ قدرت، بعد و سرعت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر شده است؛ زیرا در گذشته برای انتشار اخبار باید به‌صورت شفاهی یا مکتوب و با تأخیر اقدام می‌شد اما امروزه در کمتر از ثانیه اخبار دروغین منتشر و در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های خبری بازنشر می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی با تأکید بر اینکه نباید اخبار دروغ را بازنشر داد، گفت: دشمنان تلاش دارند با سوار شدن بر موج تخریب در فضای مجازی، به‌تدریج در افکار مردم تأثیر گذارند تا آنها را با این سؤال مواجه سازند که نکند در پرده پنهان سیاست ناگفته‌هایی وجود داشته باشد.

وی تخریب‌های اخیر علیه قوه قضائیه را نشئت گرفته از این برنامه‌ریزی دانست و ادامه داد: همه این اقدامات برای این بود تا افکار عمومی را به هم بریزند، ذهن مردم را در برابر سؤال‌های بزرگ قرار دهند، و اعتماد‌ مردم از مسئولان سلب گردد و نهایتاً نتیجه بگیرند که اینها ناشی از آثار عملکرد برخی مسئولان نظام اسلامی است.

جعفری دولت‌آبادی با اظهار اینکه در موضوع حساب‌های قوه قضائیه برخی در سایه جو‌سازهای دروغین به خطا رفتند، گفت: آن‌قدر تبلیغات می‌کنند که همه سطوح مردم را درگیر نمایند، لذا باید اطلاعات درست را به دیگران منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید با فساد مبارزه شود؛ اما این به آن معنا نیست که پایه‌های نظامی را که امام راحل(ره) ایجاد کرد، به‌دست خود سست کنیم.

تشریح آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی موضوع دیگری بود که دادستان تهران در این جلسه به آن پرداخت. وی با تأکید دوباره بر این که دولت تاکنون گزارشی را به دستگاه قضایی در رابطه با حقوق‌های نجومی ارسال نکرده است، گفت: دادستانی تهران برای ارائه گزارش دیوان محاسبات و سایر نهادهای مرتبط فرصت یک‌ماهه به آنها داد و حتی به کم‌کاری هم متهم شد، ولی حالا پس از گذشت این مهلت، تنها سازمان اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی گزارش‌های خود را ارسال کرده‌اند.

دادستان تهران از احضار 11 نفر در این پرونده تا به امروز خبر داد و با ارائه خلاصه پرونده این مدیران نجومی‌بگیر، دریافتی آنها را 60،57،55،50،55،42،34،33،27،26،20 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس اقدامات دادسرا، ده نفر از افراد احضارشده یک میلیارد و چهارصد و هشتاد میلیون تومان وجوه را مسترد کرده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه در گزارش‌های ارائه شده حقوق‌های بالاتری از مبالغ مذکور وجود دارد، ادامه داد: بعد از اینکه دیوان محاسبات و دولت و وزارت اطلاعات گزارش‌های خود را ارسال نکردند و سازمان بازرسی فهرستی به دادسرای تهران ارائه داد، احضار‌ها شروع شده و تحقیقات از افراد با جدیت ادامه دارد.

وی پیگیری موضوع حقوق‌های نجومی را در راستای مطالبه مردم دانست و تصریح کرد: مردم نمی‌توانند بپذیرند وقتی که هنوز برخی کمتر از یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، چگونه یک مسئول 60 میلیون تومان حقوق دریافت کند و بعد هم عنوان می‌شود که این پرداخت‌ها مطابق مقررات بوده است.

 جعفری دولت‌آبادی افزود: با کسانی که خلاف حق، و یا با سندسازی از چند منبع یا خلاف مقررات، حقوق‌های کلان گرفته‌اند برخورد خواهد شد.

وی در تشریح آخرین وضعیت پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران، از احضار 30 نفر در این پرونده خبر داد و گفت: در این پرونده برخی کارمند بوده و برخی دارای مسئولیت در شهرداری تهران هستند و با تحقیق از همه افراد با توجه به تحقیقات و نوع اقدامات آنها، اتخاذ تصمیم خواهد شد.

دادستان تهران با اعلام اینکه به این پرونده با سرعت و دقت رسیدگی خواهد شد و وجوه تخفیف داده شده به کسانی که استحقاق نداشته‌اند، باید مسترد گردد، افزود: بعضاً واگذاری‌های دیگری نیز از سوی شهرداری تهران انجام شده که از آن جمله پرونده یکی از اعضای شورای شهر است که، ملکی با موقعیت تجاری و اداری در قالب انجمن خیریه واگذار شده است.

دادستان تهران به بیان برخی از مستندات این پرونده پرداخت و تصریح کرد: یکی از کارمندان شهرداری که از وی تحقیق شده، در تحقیقات اعلام کرده به‌دلیل مستأجر بودن از شهرداری ملکی با 17 سال قدمت، بدون آسانسور و در طبقه سوم در منطقه فلکه دوم تهران‌پارس با سی درصد تخفیف دریافت کرده است. فرد دیگری که در شهرداری سمت دارد، ادعا کرده که یک واحد مسکونی در منطقه 22 داشته که پس از رایزنی با شهرداری، ملکی با متراژ 443 متر با تخفیف در اختیار او قرار گرفته است، یا فرد دیگری که از کارمندان شهرداری است، اعلام کرده در سال 1390 یک واحد آپارتمان با 10 درصد تخفیف به او واگذار شده است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: به فرد دیگری از طریق تعاونی 200 میلیون تومان وجه نقد پرداخت شده است، هم‌چنین به یکی از کارمندان شهرداری که مستأجر بوده است.

دادستان تهران افزود: هم‌چنین ورزشکاری که نام او در لیست واگذاری املاک قرار دارد، عنوان کرده که به‌موجب مصوبه شورای شهر 200 میلیون تومان به وی تخفیف داده شده است.

جعفری دولت‌آبادی اظهار کرد: خانمی عنوان کرده که بعد از فوت همسرش، به شهردار مراجعه کرد و خانه‌ای تحویل دادند و در حال حاضر ماهی 900 هزار تومان مستمری دریافت می‌کند و به‌دستور شهردار سابق تهران واحد مسکونی واگذار شده است.

وی تأکید کرد: در این پرونده با عاملان و هم‌چنین با کسانی که به‌ناحق املاکی گرفته‌اند و یا از تخفیف‌های غیرمتعارف برخوردار شده باشند برخورد می‌شود و پول‌ها پس گرفته خواهد شد و این که از روز اول عنوان می‌شد که نباید آبروی افراد ریخته می‌شد، به این دلیل است که در این پرونده موارد مختلفی وجود دارد که در واگذاری املاک فرایند یکسانی ندارد.

دادستان تهران با بیان اینکه دستگاه قضایی نباید از هیاهو بترسد، گفت: قوه قضائیه باید به مرّ قانون عمل و از همه افراد مورد نظر تحقیق کند، و در پرونده املاک واگذاری شده کارشناسی مجدد خواهد شد و با متخلفان برخورد خواهد شد تا مردم مطمئن شوند که قوه قضائیه از متخلف و حرام‌خوار دفاع نمی‌کند.

جعفری دولت‌آبادی از آمادگی قوه قضائیه برای برخورد با معضل فروش پایان‌نامه‌ها خبر داد و با اعلام "در برخورد با متخلفان با خلأ قانونی مواجه نیستیم"، از وزارت علوم و دانشگاه‌ها خواست که برای مقابله با این موضوع که برای قدرت علمی کشور نامناسب است، گزارش‌های خود را به دادستانی تهران ارسال کنند.

وی درج اخبار علیه جمهوری اسلامی ایران در برخی مجلات معتبر علمی را مناسب ندانست و خطاب به مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها اظهار داشت: دادستانی تهران آمادگی مقابله با متخلفان را دارد؛ کسانی که با مخدوش نمودن حیثیت علمی کشور بدون اینکه حتی یک سطر پایان‌نامه بنویسند، مدرک می‌گیرند؛ اما موفقیت در مبارزه با چنین جرایمی و پاک کردن این لکه ننگ از ساحت علمی کشور، منوط به همکاری دستگاه‌های اجرایی و پلیس است.

دادستان تهران به موضوع مواد مخدر و روان‌گردان نیز پرداخت. وی با خاطرنشان نمودن اینکه امروزه مواد مخدر و روان‌گردان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور است، به آمار یک شعبه از دادسرای انقلاب تهران اشاره نمود و با ذکر اینکه صرفاً در هفت پرونده شعبه هشتم این دادسرا، 500 کیلوگرم تریاک، 210 کیلوگرم حشیش، 12 کیلوگرم شیشه و 4 کیلوگرم هرویین کشف شده است، ضرب این ارقام را به‌عنوان نمونه‌ای از پرونده‌های یک شعبه، در کل شعب دادسرای تهران و در سطح کشور، مؤید حجم عظیم مواد مخدر و روان‌گردان دانست و افزود: توجه مسئولان به آسیب مواد مخدر، تعداد معتادان، معتادان متجاهر، نقش دستگاه‌های اجرایی در مقابله با این معضل و پیشگیری از آن، ضروری است و به‌ویژه باید به استان‌های شرقی کشور که در مسیر ترانزیت مواد مخدر هستند، توجه خاص شود.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه نباید به‌دلیل مسئله اعدام محکومان مواد مخدر، اصل مبارزه با مواد افیونی فراموش شود از خزائی معاون خود خواست که گزارش‌ها را به‌صورت ماهانه ارائه کند تا به مسئولان منعکس شود.

جعفری دولت‌آبادی بر ضرورت عملکرد دستگاه‌ها در حوزه مواد مخدر و روان‌گردان تأکید نمود. وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها در پیشگیری از این آسیب و مقابله با آن، در اهمیت موضوع افزود: امروزه ریشه بسیاری از طلاق‌ها و سرقت‌ها، اعتیاد است و لذا رفع این معضل مستلزم همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

دادستان تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده محمود صادقی، از ارسال گزارشی مبسوطی در این زمینه به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این گزارش متضمن 15 اتهام برای نماینده مجلس شامل 8 شاکی خصوصی و 7 فقره اعلام جرم عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: دادستانی در رابطه با قسمتی از اظهارات نامبرده در تهران و در شیراز نیز اعلام جرم کرده است.

 جعفری دولت‌آبادی از جمله به اظهارات و اقدامات محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون حساب‌های قوه قضاییه و پس از احضار توسط دادسرای تهران، پیرامون عملکرد دادستانی و بازپرس اشاره نمود و با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه دادسرا هشت شاکی خصوصی برای او تراشیده است، اظهار داشت: نامبرده دارای هشت شاکی خصوصی بوده و هفت فقره جرم عمومی علیه نامبرده اعلام شده است و این نماینده مجلس به‌جای تمکین از قانون، به‌کرّات حرف‌های نامناسبی زده است؛ به‌گونه‌ای که حتی فراکسیون امید که نامبرده عضو آن می‌باشد، از وی انتقاد نموده است.

وی از جمله به اظهار محمود صادقی مبنی بر اینکه: «در سال 60 قانون اساسی با شهید بهشتی به گور رفت (تسنیم ــ 15 آذر 1395)» اشاره نمود و با طرح این سؤال از صادقی که «شما هم‌اکنون بر اساس همین قانون اساسی به مجلس آمده‌اید»، افزود: این حرف که «فساد الآن از زمان شاه بیشتر است» قابل قبول نیست.

دادستان تهران با انتقاد از صادقی که بر موج مظلوم‌نمایی سوار شده و ادعا می‌کند که «ما سؤال کردیم، اما شبانه دستگیر شدیم»، اظهار داشت مصونیت نمایندگان مجلس با ارتکاب جرم ملازمه ندارد و ضمن رد مصونیت مطلق برای نمایندگان، افزود: با عدم تمکین صادقی از دستور قضایی، بازپرس موظف به اقدام به جلب بود؛ همان گونه که در خصوص دیگر متهمان عمل می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد؛ چرا نماینده مجلس شورای باید حرف‌هایی بزند و سپس عذرخواهی کند؟

وی این عذرخواهی را مانع از تعقیب صادقی ندانست و با اشاره به ارتباط و مناسبات خوب قوه قضاییه و دادستانی تهران با مجلس شورای اسلامی طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: اهانت به بازپرس و قضات و اظهاراتی که جنبه محرمانه دارد، دور از شأن نمایندگی است.

دادستان تهران در ادامه گفت ارسال گزارش پرونده‌های اتهامی محمود صادقی به‌همراه مستندات آن برای رییس محترم مجلس با این هدف بود که جناب آقای دکتر لاریجانی و نمایندگان محترم مجلس به مظلومیت قوه قضاییه پی ببرند و بدانند که اقدامات مجرمانه او تا چه‌حد بوده و چگونه با درج اشعاری در توئیتر خود نسبت به قضات کشور توهین نموده است.

وی با تأکید بر اینکه قوه قضائیه بر استحکام روابط قوا پایبند است، اظهار کرد: به هم ریختن انسجام قوا به‌نفع کشور نیست؛ اما چرا برخی بر حرف‌های بی‌مبنا اصرار می‌ورزند و بعد هم عذرخواهی می‌کنند، محل تعجب است.

 
ارسال نظرات