‌قرارداد ایران‌ایر با بوئینگ برای خرید 80 هواپیما به ارزش 16.6 میلیارد دلار برای اولین بار بعد از انقلاب سال 1979 ایران بود.
کد خبر: ۸۷۹۱۹۶۰
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از بلومبرگ ،آخرین محموله ارسال شده هواپیما از سوی بوئینگ به ایران در سال 1977 یعنی دو سال قبل از انقلاب بوده و این قرارداد راه را برای ارسال مجدد این اقلام باز می‌کند. 

با این وجود با روی کار آمدن ترامپ و انتقادات تند او به برجام و با توجه به موانعی که کنگره بر سر راه این توافق قرار داده و خواهد داد، این توافق پیچیده‌تر خواهد شد.

بر اساس اعلام کمپانی هواپمیایی بوئینگ این توافق با مجوزهای اعطا شده از سوی وزارت خزانه‌داری منعقد شده و قرار است 100 هزار شغل جدید در ناوگان هوایی آمریکا ایجاد کند. به گفته لورن تامسون یکی از تحلیل‌گران موسسه لکسینگتون،  ایران یک بازار حیاتی برای بویینگ و رقیب آن، ایرباس است.

او گفته بوئینگ در صورتی که ایرباس به بازارهایی نظیر ایران و چین وارد شود، نمی‌تواند با آنها رقابت کند. فروش هواپیما به ایران برای بوئینگ حیاتی است.

بر اساس این گزارش وضعیت ناوگان هوایی ایران هنوز مشخص نیست و معلوم نیست آیا آنها به دنبال لیزینگ 30 هواپیمای دیگر هستند یا خیر. 

تیم نیل سخنگوی شرکت هواپیمایی بوئینگ در این باره گفته ما هرگز قرار نبوده هواپیمایی را به صورت لیزینگ به ایران بدهیم تا از این طریق به آنها در پیدا کردن موجر مناسب کمک کرده باشیم. آنها خودشان مستقیما با طرف‌هایی که قصد لیزینگ هواپیما دارند، مذاکره کرده‌اند.

این گزارش به لایحه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر توقف فروش بوئینگ به ایران با ایجاد مانع بر سر راه تامین مالی این قرارداد و بازداشتن وزارت خزانه‌داری از اعطای مجوزهای لازم به بانک‌ها برای تامین مالی این توافق اشاره کرده و نوشت: این لایحه در ماه گذشته به تصویب رسید و منتظر واکنش سنا است. دولت اوباما در پی تصویب این لایحه اعلام کرد آن را وتو خواهد کرد.

مخالفان قرارداد بوئینگ معتقدند وزارت خزانه‌داری در سال 2011 تحریم‌هایی را علیه ایران‌ایر اعمال کرده بود که بر مبنای آن این شرکت هواپیمایی دولتی ایران را به استفاده از هواپیماهای مسافربری برای ارسال موشک به سوریه و ارسال دارو و قطعات یدکی متهم می‌کرد. این موانع با توافق هسته‌ای از سر راه ایران‌ایر برداشته شده اما همچنان از نظر مخالفان این روندها ادامه داشته است.

ارزش قرداد بوئینگ و ایران‌ایر بر اساس قیمت‌های منتشر شده در وبسایت بوئینگ 16.6 میلیارد دلار است اما این رقم تخمینی قبل از تخفیف‌های داده شده به خریداران  عمده است.
ارسال نظرات