انبار رُبي كه در پارس آباد مغان خریدار ندارد!

نبود صنایع تبدیلی و تكميلي در پارس آباد موجب شده این روزها واحدهاي توليدي منطقه مشکلات و دغدغه های زیادی در این خصوص داشته بطوري كه برخي از آنها تا كنون نتوانسته اند محصولات خود را به فروش برسانند.
کد خبر: ۸۷۹۲۰۶۶
|
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، پارس آباد مغان به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی کشور است که سالیانه انواع محصولات زراعي و باغي در آن کشت میشود كه زراعت گوجه‌فرنگی یکی از کشتهای مهم این منطقه محسوب میشود كه به گفته مسوولان در سال جاری بیش از 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان پارس آباد به کشت این محصول اختصاص یافته بود.

با توجه به وجود صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان پارس آباد، حضور چند کارخانه که در حوزه رب گوجه‌فرنگی منطقه فعال هستند و از سویی دیگر همسایگی با کشورهایي همچون جمهوري آذربايجان و حوزه قفقاز و وجود راه‌های ارتباطی با این کشورها، میتوان زمینه صادرات رب گوجه فرنگی را بیش از بیش در شهرستان محیا کرد تا زمینه مناسب برای اشتغال و درآمد ایجاد شود.

اما با اين همه فراهم نبودن زیرساخت های مورد نیاز برای صادرات رب گوجه فرنگي و نبود بازار فروش در منطقه موجب شده تا اين روزها انبار يكي از واحدهاي توليدي در پارس آباد كه در زمينه رب فعاليت دارد پرشود از بسته هاي رُبي كه هنوز فروش نرفته است.

گر چه توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیدگاه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما تاکنون اقدامی جدی و درخور توجه در زمینه تقویت، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات کشاورزی در منطقه انجام نگرفته و اهمیت این امر با نگاهی به میزان ضایعات محصولات کشاورزی در این شهرستان نمود بیشتری پیدا می‌کند.

بیراهه نیست اگر گفته شود ایجاد صنایع تبديلي و تكميلي در بخش کشاورزی مهمترین راهکار برای خروج از اقتصاد تک محوری در شهرستان پارس آباد است. ایجاد صنایع تبدیلی هم سطح محصولات کشاورزی را ارتقاء می بخشد و هم باعث بهبود درآمدها و ایجاد اشتغال می گردد. به عنوان نمونه پارس آباد در حال حاضر از محصولات كشاورزي و باغي خوبی برخوردار است اما با این همه محصولات هنوز به صورت فله عرضه می گردد.

روشن نصيري مدير شركت يكي از واحدهاي توليدي پارس آباد در بخش توليد رب گوجه فرنگي، مي گويد: طي 6 ماه كار شبانه روزی در نيمه اول سال با بكارگيري 120 نفر در كارخانه توانسته بخشی قابل توجهي از گوجه فرنگي کشاورزان منطقه را خریداری و به رب تبدیل کند، اما نبود صنايع تكميلي باعث شده فرآورده هاي رب كارخانه اش بصورت فله اي و در بسته هاي 50 كيلويي توليد شود كه اين امر باعث شده استقبال چنداني از محصولات او نشود.

نصيري با بيان اينكه هم اكنون در نبود صادرات و بازار مناسب خريد، انبار كارخانه او پر شده از بسته رب هايي كه آماده فروش است، گفت: در حالي كه رب كارخانه توليدي ما از بهترين مزارع گوجه فرنگي منطقه فرآوري و جزء مرغوبترين رب هاي كشور بوده و تا همين آبان ماه سال گذشته تمامي رب بفروش مي رفت اما امسال در حالي كه آذر ماه را هم پشت سر گذاشته ايم، اما هنوز مشتري براي ربي كه در انبارهاي ما بوده پيدا نشده است.

وي افزود: یکی از محصولاتی که به میزان فراوان در پارس آباد تولید می شود گوجه فرنگی است به دلیل عدم اتخاذ یک سیاست بلند مدت با وجودی که از مهمترین محصولات جالیزی است و ماده اولیه کارخانه جات رب سازی می باشد اما دارای نوسنات شدید قیمت طي سالهای گذشته شده است، کشاورزان با ریسک بالا به کشت آن می پردازند که متأسفانه در سالی که گذشت قیمت گوجه نتنها سودآوری نداشت بلکه به قیمت هزینه تمام شده محصول نیز به فروش نرفت و مشكلاتي را براي واحدهاي توليدي فعال در زمينه رب منطقه شد.

اين فعال اقتصادي با بيان هم اكنون بيش از 400 ميليون تومان رب مرغوب آماده فروش در كارخانه دارد، تصريح كرد: متولیان و مسئولان ذی ربط باید بسترهای مناسب جهت تولید رب گوجه و صادرات آن را فراهم کنند تا بيش تر از اين دغدغه فروش را نداشته باشند.

فرماندار شهرستان پارس آباد در اين باره به خبرنگارآران مغانگفت: در سال‌های گذشته به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای رونق تولید، خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی و تأکید همه دستگاه‌های متولی امر بر توجه به فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی، هنوز تحقق نقش واقعی این بخش در اقتصاد شهرستان پارس آباد با مشكلاتي روبه رو است.

اكبر صمدي، عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه و پروسه ناقص زنجیره تبدیل محصولات کشاورزی و دامپروری را از موانع پيش روي واحدهاي توليدي شهرستان پارس آباد عنوان كرد و در بحث فروش نرفتن رب كارخانه نصيري، افزود: اگر كارخانه نصيري به جای تولید فله‌ای، توانایی تولید و بسته بندی کامل رب گوجه فرنگی را داشت با این مشکل مواجه نمی شد و از سويي نتنها ارزش افزوده بیشتری هم نصیب اين كارخانه مي شد بلكه زمينه اشتغال مولد و پایدار هم برای اين واحد توليدي ایجاد می شد.

وي با بيان اينكه ما مشكل اين كارخانه را از طریق اتاق بازرگانی استان و حتی کشوری پیگیری خواهيم كرد، تا در مدت زمان كوتاه برطرف شود، تصريح كرد: در هر صورت براي اين واحد توليدي دو راهکار در نظر گرفته ايم كه در ابتدا مشكل فروش رب فله اي که در انبار اين كارخانه مانده را از طریق اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و تجارت حل كرده و در ادامه با اعطای تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش برای توسعه و تکمیل صنایع بسته بندی برای سال آینده از اين واحد توليدي حمايت كنيم.

مشكلات واحدهاي توليدي پارس آباد در حالي است كه خدابخش استاندار اردبيل پيش تردر جلسه مسائل و مشكلات واحدهاي توليدي و خدماتي شهرك صنعتي پارس آباد،موقعيت سرمايه گذاري در شهرستان پارس آباد را مفيد دانسته و اظهار كرده بود: صادرات محصولات زراعي باغي و لبني منطقه بايد با ايجاد صنايع تبديلي و بسته بندي با فعال كردن تجارت برون مرزي و شناساسي بازارهاي كشورهاي هدف در اولويت قرار بگيرد كه اين گفته آقاي استاندار در حد يك حرف باقي مانده است.

در حال حاضر در منطقه از محصول گوجه فقط رب فرآوری می‌شود در حالی که محصولات بیشماری وجود دارد که با فرآوری آن میتوان بحث صادرات را ایجاد کرد با این وجود نبود برنامه مدون در حوزه تولید رب گوجه‌فرنگی و صادرات آن باعث شده در حالی که بستر فرآوری رب در منطقه وجود دارد اما همچنان مشکلات گریبانگیر کشاورز و تولیدکننده باشد و اگر به این ظرفیت توجه شود شاهد افزایش اشتغال و درآمد در منطقه خواهیم بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار