استاد برتر کارگاه‌های نگرشی در آستان قدس رضوی، راهبرد امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد بهبود کنترل کیفیت اجتماعی در جامعه دانست.
کد خبر: ۸۷۹۲۱۶۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین گلکار در کارگاه امر به معروف و نهی از منکر بسیج دانشجویی سپاه ناحیه تربت حیدریه در سالن ابن سینای دانشگاه قدم اول برای داشتن عملکرد موفق در هر عرصه ای را اصلاح زاویه دید،نگاه مطلوب و نگرش مثبت دانست و تصریح کرد: رفتارهای انسان تابعی است از افکار ما و افکار ما تابعی است از نوع نگاه و نگرش ما نسبت به موضوعات زندگی. بر اساس آیات قرآن، سعی کنید نگاه درستی نسبت به زندگی داشته باشید، صرفا ظاهر را نبینید و به باطن توجه کنید. اولیای خدا کسانی هستند که نگاهشان به دنیا نگاه درستی است و این کارگاه هم به دنبال رسیدن به نگرشی مطلوب نسبت به امر به معروف و نهی از منکر است.
 
وی گفت: اگر بخواهید نگاه مطلوبی نسبت به هر موضوعی داشته باشید؛ بهترین نوع نگاه، نگاه سیستمی، جامع و هدفمند است اگر بتوانید با برنامه هدف خود را مشخص کرده و نقطه شروع درست و راهبرد مرکزی را انتخاب کنید و از بروز آفت ها و بحران ها جلوگیری کنید آنگاه می توانید ادعا کنید نگاه سیستمی نسبت به موضوع داشته اید.
 
استاد نمونه موسسه مطالعات راهبردی وجود سه نوع سیستم برای رسیدن به فرهنگ تمدن اسلامی را ضروری دانست و گفت: باید ساختار سیستم های معرفتی در جامعه طراحی شود تا نظام فکری مردم در جامعه شکل بگیرد باید ساختار قانونی طراحی شود تا الزام آور در زندگی فردی و اجتماعی باشد باید ساختار فرهنگی و اخلاقی در جامعه طراحی شود تا جامعه به سمت هدف حرکت کند.
 
وی هویت امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک نظام رفتاری، قانونی و فرهنگی معرفی کرد و برنامه سالم سازی و سیستم پالایش اجتماعی را هدف آن دانست.
 
وی افزود: تضمین سلامت جامعه در گرو تحقق امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس کل جامعه است نه شخصی. استاد نمونه موسسه مطالعات راهبردی نقطه شروع امر به معروف و نهی ازمنکر را علم و آگاهی بیان و تصریح کرد:علم و آگاهی به نظام کاربردی انسان با کل عالم هستی، شناخت قوانین و فرهنگ ها و تببین امر به معروف و نهی از منکر از میان این قوانین و فرهنگ ها، نقطه شروع امر به معروف به معروف و نهی از منکر است.
 
وی ادامه داد: از اراده انسان به کل عالم نیرو وارد می شود و برایند بازگشت نیروها بر اراده انسان، مسیر حرکت انسان در عالم هستی را مشخص می کند در نتیجه باید برای تمام محورهای ارتباطی با کل عالم هستی برنامه داشته باشیم تا برای حرکت به سمت هدف،نیروی مثبت بگیریم.
 
گلکار اظهار داشت: برای تحقق این موضوع در زندگی خود باید خود و جایگاه خود در نظام هستی و معادلات ارتباطی در کل عالم هستی را بشناسیم اعمال و رفتار خود، قوانین و فرهنگ حرکت را تنظیم کنیم.
 
وی وجود قانون فرهنگی و قانونی را برای تک تک محورهای ارتباطی ضروری دانست و گفت: باید الزامات و بایدها و نباید هایی وجود داشته باشد تا حداقل ارتباط مطلوب با محورها را تامین کند و باید برنامه های فرهنگی به منظور حداکثرسازی گرفتن نیروی مثبت از عالم هستی برای حرکت به سمت هدف وجود داشته باشد.
 
این استاد برجسته بیان داشت: مواردی که باعث می شود در صورت عمل به آن،نیروی مثبت بر ما وارد شود معروف و مواردی که باعث می شود در صورت عمل نیروی منفی بر ما بازگشت کند،منکر خوانده می شود.
 
وی افزود: نقشه حقیقی برای رسیدن به تمدن اسلامی هر تمدن و هر تفکری مبتنی بر تعریفی است که از هویت حقیقی انسان نشئت می گیرد و بر اساس هویت انسان نیازهای انسان شکل می گیرد بطور مثال اگر تفکری انسان را به عنوان موجودی مادی بداند؛ یک نقشه برای آن تعریف می کند؛ اگر تفکری انسان را تشکیل شده از لایه های وجودی جسم،فکر و قلب بداند،نقشه ای دیگر برنامه ریزی می کند.
 
وی راهبرد را روح حاکم بر کل برنامه عنوان کرد و گفت: در هر برنامه اگر بخواهید به مقصد برسید بر روی سیاستی تمرکز کنید تا به نتیجه برسید راهبرد امر به معروف و نهی از منکر ایجاد بهبود کنترل کیفیت اجتماعی در جامعه است.
 
وی افزود: پس از مشاهده رفتار طرف مقابل، مطابقت رفتارهای طرف مقابل بر اساس ضریب اهمیت شاخصه های استاندارد و تصدیق رفتار وی با ناهنجاری یا افت کیفیت، سکوت و عبور، نفی بدون زمینه سازی از راهکارهای عملیاتی امربه معروف و نهی از منکر است منظور از ناهنجاری، مواردی است که در محورهای قوانین انجام شده و افت کیفیت، عملی فرهنگی است که اشتباه انجام شده و كيفيت اجتماع را پايين مي آورد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها