سازمان صندوق کودکان ملل متحد Unicef با بیان وضعیت نابسامان مردم یمن، اعلام کرد: ۳۷۰ هزار کودک یمنی با سوء تغذیه شدید روبرو هستند و ۲.۲ میلیون کودک نیاز فوری به کمک‌های انسان دوستانه دارند.
کد خبر: ۸۷۹۲۱۷۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، درگیری و جنگ در یمن، عوارض ویرانگری به خصوص برای آسیب پذیرترین اعضای جامعه یعنی "کودکان" داشته است.

 

حتی قبل از آغاز درگیری‌ها در ماه مارس 2015، یمن از فقر گسترده، ناامنی غذایی و کمبود خدمات بهداشتی رنج می‌برد؛ اما در حال حاضر، با وجود بیش از 3.2 میلیون نفر آواره، کاهش واردات مواد غذایی و سوخت و معیشت از بین رفته، چهار نفر از هر پنج نفر یمنی به شدت نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند.

 

در طول سال اول جنگ، بیش از 900 کودک کشته شدند، بیش از یک سوم از مرگ و میرها غیرنظامی بوده است؛ زندگی بیش از هزاران نفر به دلیل محرومیتهای ناشی از جنگ در حال هدر رفتن است؛ یونیسف تخمین زده که 370 هزار کودک یمنی با سوء تغذیه شدید روبرو هستند و 2.2 میلیون کودک نیاز فوری به کمک‌های انسان دوستانه دارند تا از از وخامت بیشتر در وضعیت تغذیه شان جلوگیری شود.

 

گفته شده حتی با فرض پایان رسیدن جنگ، اثرات سوء تغذیه شامل توقف رشد و کندذهنی ممکن است تا مدتها باقی بماند و در بدترین موارد، موجب مرگ شود.

 

قبل از قوع جنگ، تعداد کودکانی که نمی‌توانستند به مدرسه بروند زیاد بود اما پس از جنگ، تعدا آنها به 2 میلیون نفر رسید؛ در مدت جنگ بیش از 350 هزار کودک به تعداد دانش‌آموزانی که باید به مدرسه می‌رفتند، افزوده شد که آنها نیز به خاطر بسته بودن مدارس، نمی‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

 

تخریب زیرساخت‌های آب و فاضلاب، خطرات جدی برای سلامت یمنیها است

در این جنگ، زیرساخت‌های آب و فاضلاب کشور یمن ویران شده است، خطرات جدی سلامت مردم را تهدید می‌کند؛ محدودیت واردات سوخت، رساندن آب به میلیون‌ها نفر از مردمی که در یکی از کشورهایی که آب کمیاب می‌باشد را مختل کرده است؛ همچنین کمبود سوخت همچنین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را محدود کرده مثلا بیمارستان‌ها قادر به استفاده از ژنراتورها نیستند.

 

در 6 اکتبر سال 2016، مقامات بهداشتی در یمن شیوع بیماری وبا را تایید کردند که با توجه به نظام سلامت نابسامان در این کشور، خطر برای سلامتی کودکان را افزایش داده است.

 

Unicef تلاش می‌کند تا اثرات جنگ در کودکان و خانواده‌ها را با ارائه خدمات و تجهیزات نجات بخش کاهش دهد، از جمله تغذیه و واکسیناسیون، خدمات بهداشتی برای مادران، نوزادان و کودکان؛ آماده شدن برای شیوع بیماری‌های بالقوه؛ گسترش خدمات درمانی برای کودکان مبتلا به سوء تغذیه و حمایت از خانواده از طریق ارائه امکانات آب و بهداشتی.

 

یونیسف تخمین زده است؛ برای تهیه امکانات اولیه بهداشتی و خدمات تحصیلی در سال 2016 در یمن، حداقل 180 میلیون دلار آمریکا نیاز است.

 

ارسال نظرات