کارشناس روابط بین الملل گفت: پیروزی نیروهای مقاومت در آزاد سازی حلب اثبات کار آمدی محور مقاومت بود.
کد خبر: ۸۷۹۳۲۵۵
|
۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
 پرویز گرامی فرد که دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان اظهار داشت: حلب که دومین شهر مهم سوریه است و بعد از دمشق بزرگترین شهر تجاری و پایتخت اقتصادی سوریه محسوب می شود، تقریبا  190کیلومتر مربع مسافت دارد ، در شمال  سوریه واقع شده ، هم مرز با ترکیه است و تا سال 2012 تقریبا 1میلیون 959هزار نفر جمعیت داشته است. 
وی افزود:این شهر یکی از  شهر های تاریخی است و شهری است که  در آسیای غربی  بین رود مدیترانه و رود فرات است. 
گرامی فرد با بیان اینکه حلب به جبهه اصلی جنگ داخلی سوریه تبدیل شد و به دست نیروهای تکفیری صهیونیستی داعش و جبهه النصره  افتاد ، گفت:حلب مهم ترین  خطوطه ارتباطی بین نیروهای  تروریستی اعم از جبهه النصره ، داعش، جیش الاسلام   ، احرار شام وابسته به القاعده  با ترکیه بود و از طریق جاده ای به موسوم به کاستلو به ترکیه وصل می شد .
این کارشناس ادامه داد:مهمترین پشتیبانی هایی که از خارج به نیروهای تکفیری و تروریستی می رسید به واسطه کشور ترکیه از این  منطقه صورت می گرفت،  تکفیری ها هم برای انتقال مجروحین به ترکیه و ارسال تجهیزات ومهمات و پشتیبانی از ترکیه به سوریه از کاستلو استفاده می کردند. 
وی گفت: همچنین نفت سوریه از این جاده به وسیله تانکر های فراوان به خاک ترکیه ترانزیت می شد و مورد استفاده قرار می گرفت  .
این تحلیل گر مسائل بین الملل افزود: در اصل  می شود گفت حلب پایتخت  نیروهای تکفیری  بر علیه کشور سوریه و دمشق بود و نقش مهمی در حفظ منابع مالی داعش و تکفیری ها داشت .
گرامی فرد با اشاره به قطع ارتباط جاده کاستلو  در 12مرداد 95 گفت: پس از این اقدام شهر حلب به محاصره نیروهای مقاومت و ارتش سوریه و هم پیمانان آن ها در آمد.
وی افزود: وقتی  محاصره حلب کامل شد هجوم ارتش  سوریه و نیروی هوای روسیه  باعث شد که عملا حلب به دست نیروهای سوریه بیافتد.

نتایج و تبعات آزاد سازی حلب 

کارشناس روابط بین الملل به چند نمونه از تبعات آزاد سازی حلب اشاره کرد و گفت: می توان در چند مورد این نتایج را بررسی کرد که شامل موارد زیر می شود:
اول،با آزاد شدن حلب بعد از بحران سوریه  عملا اقتدار و توان  نظامی ارتش سوریه مجداد احیا و حاکمیت سوریه  بر این شهر مهم و اقتصادی عملی  گردید .
دوم، روحیه  نیروهای ارتش سوریه بسیار بالا رفت و باعث حفظ  اقتدار و توان نظامی  این کشور بر حلب شد.
سوم ، امید هم پیمانان  سوریه یعنی خط مقاومت و کشور های هم پیمان سوریه به پیروزی  نهایی این کشور دو چندان شده .
 چهارم، آزادی حلب باعث کنترل  مرزهای ترکیه شد و جلوگیری از ارسال کمک های تسلیحاتی و نظامی و مالی  از خاک ترکیه به داخل حلب شد .
پنجم ،پذیرش شکست نیروهای تکفیری و تروریستی .
ششم،  نا امیدی پشتیبانان عناصر تروریستی ، صهیونیستی  تکفیر یها از جمله آمریکا ، ترکیه و عربستان 
هفتم ، در محاصره قرار گرفتن سایر تکفیری ها و تروریست های سوریه در شهر های  ادلب ،طرطوس ،  لاذقیه .
هشتم ، امن سازی شاهراه  اصلی میان دمشق و حلب 
و در آخر شکست طرح تجزیه سوریه با آزادی حلب 

برندگان و بازندگان 

گرامی فرد بزرگترین بازندگان بحران سوریه را غربی ها و در راس آن آمریکا ، ترکیه ،عربستان ، و کشور های هم پیمان و پشتیبان  تروریست ها و صهیونیست ها دانست و اظهار داشت:آمریکا به دنبال حذف بشار اسد و خط مقاومت و تجزیه سوریه بود که موفق نشد .

وی به اهداف دیگر کشور ها هم اشاره کرد و گفت:ترکیه به خاطر احیای امپراطوری عثمانی و استیلاء برشهر حلب ،عربستان  به خاطر استیلاء نیروهای  وهابی و تکفیری بر سوریه و مقابله با خط مقاومت و صهیونیست ها به خاطر شکستن خط مقاومت وتجزیه سوریه دست به حمله به کشور سوریه زدند که عملا با آزادی حلب ، بازندگان بزرگ در حلب هستند .
این کارشناس اظهار داشت : مهم ترین گروهک های تکفیری که در سوریه هستند  داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد ،  احرار شام  و گرهک های مرتبط با القاعده هستند.
 
 
انتهای خبر/

ارسال نظرات