رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران با اشاره به عدم تأسیس پالایشگاه انتقال خون گفت: این طرح به دلیل عدم حمایت دولت برای اجرایی شدن آن تاکنون اتفاق نیفتاده است؛ در صورت انجام آن از خروج ارز جلوگیری شده و گامی مهم در خودکفایی خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۹۳۳۱۵
|
۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران اظهار کرد: مهمترین تحول خون و فرآورده‌های خونی کشور در سال‌ 1384 تا 1386 در سازمان انتقال خون اتفاق افتاد که گام بسیار مهمی در خودکفایی کشور به شمار می‌رود.

 

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: در سال‌ 1384 تقریباً تمامی پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستان‌ها دور ریخته می‌شد و به واسطه اینکه قراردادهای مؤثری برای تبدیل آن به دارو‌هاي مشتق از پلاسما نداشتیم، این سرمایه ملی از بین می‌رفت.

 

ابوالقاسمی، با اشاره به استاندارسازی و تحولات فنی در سازمان انتقال خون افزود: این تحولات باعث شد پلاسما استانداردهای جهانی را کسب کند و ما تا سال 1386 موفق شدیم همه پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستان‌ها را به داروهای بسیار باارزش و گرانی تبدیل کنیم که تا آن موقع به صورت 100درصد از خارج وارد می‌شد که این اقدام تقریباً 50 درصد ارزش افزوده نصیب کشور کرد.

 

وی بیان داشت: تلاش كرديم برای توسعه تبدیل پلاسمای مازاد به دارو مجوز مراکز جمع آوری پلاسما را به بخش خصوصی بدهیم، كاري كه قبل از ما با موانع بسياري روبرو بوده و حتي از بخش خصوصي شكايت شده بود.

 

اظهار کرد: در حال حاضر محصولات بسیار مهمی مثل، آلبومین، گاما گلوبولين و فاکتورهای انعقادی از بیش از 400 هزار لیتر پلاسمای کشور ایران که از سازمان انتقال خون و بخش خصوصی جمع‌آوری شده گرفته می‌شود و مورد استفاده مردم ایران قرار می‌گیرد و در صورتي كه وزارت بهداشت اجازه فعاليت بيشتر به بخش خصوصي بدهد تا 1000 ليتر قابل افزايش است.

 

عدم حمایت دولت برای اجرایی شدن طرح تأسیس پالایشگاه انتقال خون

این مقام مسئول با اشاره به عدم تأسیس پالایشگاه انتقال خون گفت: این طرح به دلیل عدم حمایت دولت برای اجرایی شدن آن تاکنون اتفاق نیفتاده است که در صورت انجام، از خروج ارز جلوگیری شده و گامی مهم در خودکفایی خواهد بود.

 

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران تصریح کرد: لازمه اجرای طرح تأسیس پالایشگاه انتقال خون حمایت از بخش خصوصی است، ما اعتقاد داریم بخش دولتی توان لازم را برای این کار ندارد و باید بخش خصوصی وارد عمل شود که به حمایت دولت نیاز دارد.

 

وی افزود: چرا که ما به لحاظ سرویس انتقال خون گام‌های خیلی مهمی را در کشور برداشته‌ایم و در حال حاضر سرآمد سازمان‌های انتقال خون در منطقه هستیم و شایسته است که این پیشرفت نیز در کشور حاصل شود و ما به پالايشگاه انتقال خون مجهز شويم.

 

ابوالقاسمي، در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت بانک خونی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر اطلاع دقیقی ندارم اما در سال 1390 شاخص اهدای خون در کشور 27 در هزار نفر جمعیت بود که انتظار می‌رفت این شاخص به حدود 30 در هزار نفر برسد تا مطمئن شویم در هیچ جای کشور کمبود خون و فرآورده‌های خونی نداریم و این اتفاق هم باید بیفتد.

 

وی خاطرنشان کرد: درست است که شاخص 27 در هزار نفر جمعیت، شاخص خوبی در منطقه غرب آسیا است ولی به دلیل افزایش اعمال جراحی، طول عمر جمعیت و بیماری‌های سرطانی و شیمی درمانی، نیاز به خون و فرآورده‌های خونی هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند و روند افزايش اهداء بايد ادامه يابد تا بار ديگر مجبور به جهش در جذب اهدا كننده نباشيم.

 

این مقام مسئول افزود: همچنین علاوه بر بهینه مصرف کردن فرآورده‌های خونی که همیشه مدنظر پزشکان و مراکز درمانی است باید در هر زمانی افزایش اهدای خون را در دستور سازمان انتقال خون قرار دهیم تا بتوانیم نیاز کشور را در هر شرایطی تأمین کنیم.

 

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران اذعان کرد: همچنین سازمان انتقال خون در بعضی از فرآورده‌های خونی مانند بالا بردن کیفیت پلاکت باید رو به جلو حرکت کند و لازم است این اتفاق از طریق حمایت و سرمایه گذاری در سازمان انتقال خون سرعت بگیرد چرا که سازمان انتقال خون نمی‌تواند ایستا باشد و باید روز به روز پیشرفت کرده و این پیشرفت‌ها را براي سلامت بيشتر مردم به كار گيردو

 

تعرفه‌گذاری خون به معنی خرید و فروش آن نیست

ابوالقاسمی، در پاسخ به سؤالی درباره تعرفه‌گذاری خون نیز گفت: طبق مصوبه شورای عالی انتقال خون در حال حاضر تعرفه خون دریافت می‌شود البته به معنی این نیست که خون خرید و فروش می‌شود بلکه به این معنی است که بخشی از هزینه‌های تولید فرآورده‌های خونی توسط بیمه پرداخت می‌شود که به دلیل تقویت بنیان‌های انتقال خون و پرداخت هزینه‌های لازم انجام می‌شود.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا قطب سازمان انتقال خون وجود دارد اذعان کرد: در سال‌های قبل مؤسسه انتقال خون را به عنوان یک دانشگاه انتقال خون تأسیس کردیم تا بتواند نیروهایی در سطح phD تربیت کند از طرفی مجوز توسعه مراکز تحقیقاتی را دریافت کردیم که در حال حاضر مشغول کار وفعاليت هستندو خوشبختانه سازمان انتقال خون دارای نیروهای تخصصی و عضو هیئت علمی است.

 

تصریح کرد: طبیعتا چون مركز ديگري در كشور براي چنين تحقيقاتي ساماندهي نشده وفعاليت‌هاي دانشگاه‌ها در مورد طب انتقال خون چشمگير نيست این موسسه خودش یک قطب است نمي‌دانم مجوز قطب گرفته يا نه ولي شايستگي ان را دارد.

 

این مقام مسئول در مورد غربالگری خون از ویروس HIV و ابتلا بیماران از خون آلوده پاسخ داد: در حال حاضر با وجود متدهای غربالگری اولیه سازمان انتقال خون برای انتخاب اهدا کننده سعی می‌کنیم استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برای سلامت خون‌های اهدایی را رعایت کنیم ومي‌توان گفت سازمان انتقال خون ايران از اين نظر در منطقه بي‌نظير است.

 

ادامه طرح PCR می‌تواند خطرات باقیمانده را تا صد درصد تضمین کند

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران ادامه داد: البته اقدام تکمیلی انجام PCR روی خون‌های اهدایی در دوره قبل در تهران راه اندازی شده بود که يكي از بهترين سرويس‌هاي تست NAT با تجهيزات بسيار پيشرفته در سازمان انتقال خون استقرار يافت و بيش از يك سال خون‌هاي اهدايي شهر تهران با اين روش تست ميشد.

 

افزود: البته این طرح به علت عدم منابع مالی اواخر دولت گذشته متوقف شده و در حال حاضر نیز شروع به کار نکرده است که اگر این کار در سازمان انتقال خون انجام شود می‌توان گفت تا  نزديك صد درصد خون و فرآورده‌های خونی از نظر عوامل عفوني تضمین می‌شود و خطر باقیمانده از بین برود که علی‌رغم پیگیری و نياز برای به جریان افتادن دوباره آن هنوز متوقف است

 

ابوالقاسمی، تصریح کرد: با انجام PCR می‌توانیم خطر باقیمانده خون اهدایی را تشخیص دهیم و اگر در حال حاضر گزارشی وجود دارد که شخص از راه خون تزریقی مبتلا به ویروس HIV شده بیشتر به دلیل خطر باقیمانده است كه در تمام دنيا وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: در موارد نادر اتفاق می‌افتد که ویروسی در داخل خون اهدایی وجود دارد و با تست‌های موجود به هیچ وجه شناسایی نمی‌شود اما ممکن است که چند سال یکبار اتفاق بیفتد.

 

ارسال نظرات