امروز در صحن علنی مجلس موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه به ابراز نظرات خود درخصوص این لایحه می پردازند.
کد خبر: ۸۷۹۳۵۵۳
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مجلس امروز یکشنبه در حال رسیدگی به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه است. در این جلسه مخالفین و موافقین به ابراز نظرات خود می پردازند.

 

لایحه برنامه ششم توسعه قابلیت اجرا ندارد

در صحن مجلس قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 28 آذرماه) در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور در صحن علنی مجلس گفت: امروز پس از هفت ماه شاهد آنیم که دولت و مجلس نتوانستند برنامه‌ای را که مطابق با نیازهای روز کشور است به صحن بیاورند و بعضی موارد مطرح شده در این لایحه آرمانی و تخیلی است. 

 

وی با بیان اینکه لایحه برنامه ششم ایرادات و مشکلات فراوانی دارد، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که بودجه سال 96 کل کشور را مطابق با سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تنظیم کنیم. 

 

نماینده مردم چالوس در مجلس با بیان اینکه این لایحه با اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، تصریح کرد: این موضوع باعث تحمیل بار سنگین مالی به دولت در حجم 585 هزار میلیارد تومان و بر هم زدن تراز مالی برنامه است. 

 

احمدی لاشکی با بیان اینکه امروز مواد برنامه ششم توسط مجلس به 181 ماده افزایش یافته گفت: آیا این موضوع توان عملیاتی شدن و انطباق با سیاستهای اقتصاد مقاومتی را دارد.

 

وی با بیان اینکه در این لایحه به بازنشستگان و مشکلات آنان توجهی نشده است، اظهار کرد: رابطه این برنامه با تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور چیست.

نماینده مردم چالوس در مجلس ادامه داد: در این برنامه توجه خوبی به تحقق کامل هدفمندسازی یارانه‌ها، ارتقای سلامت اداری و اقتصادی، مبارزه با فساد، توسعه فن‌آوری دفاعی و کوچک سازی دولت نشده و این لایحه پاسخی برای بحران آب، رکود، بیکاری و ورشکستگی صندوقها ندارد. 

 

احمدی لاشکی با بیان اینکه در هزینه‌های سال 95، 214 هزار میلیارد پیش‌بینی شده است، گفت: این میزان برای برنامه ششم 347 هزار میلیارد تومان است که براساس پیشنهاد دولت سالی 100 هزار میلیارد به آن اضافه خواهد شد و ما چطور می‌خواهیم به این رقم دست پیدا کنیم. 

 

وی با اشاره به موضوع رسیدگی به امور ایثارگران و خانواده‌های شهدا اظهار کرد: عملا براساس این لایحه چیزی به دست خانواده‌های شهدا و ایثارگران نخواهد رسید و ما نباید توقعاتی را که عملیاتی نیست، در مردم به وجود بیاوریم.

نماینده مردم چالوس خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه باعث به وجود آمدن آشوبهای اجتماعی و اداری خواهد شد.

 

وی با اشاره به موضوع فرهنگ و معضلات مربوط به این حوزه گفت: در این برنامه چند بار واژه فرهنگ آمده است و به معضلات این حوزه اشاره شده است ما نباید با دست خودمان کار را سخت کنیم.

 

احمدی لاشکی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده 5 سال است که به صورت آزمایشی تنها در دو استان کشور اجرا می‌شود، گفت: ما چگونه می‌خواهیم تا پایان برنامه ششم تمامی استانهای کشور را زیر پوشش این طرح ببریم. 

 

وی با اشاره به مشکلات و معضلات زیست‌محیطی در کشور تصریح کرد: براساس این برنامه قرار است همان بلایی که سر دریاچه ارومیه آمد بر سر دریاچه خزر بیاید که 50 نفر از بهترین کارشناسان محیط زیست در کشور نیز با این طرح مخالفت کرده‌اند. 

 

نماینده مردم چالوس در پایان خواستار تدوین برنامه‌ای شد که قابلیت اجرایی داشته باشد تا دولت و مجلس بتوانند، به قولی که به مردم می‌دهند، عمل کنند.

 

 

بدون برنامه ششم نمی توانیم بودجه را عملیاتی کنیم

 

همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: برای توسعه کشور نرخ رشد 8 درصد پیش‌بینی شده است که نمی‌توانیم این قطار توسعه را بدون برنامه پیش ببریم.

 

وی ادامه داد: در مجلس فعلی تنها دو بار لایحه اصلاحیه بودجه به پارلمان آمده است که بدون برنامه ششم نمی‌توانیم بودجه را عملیاتی کنیم.

 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رشد 8 درصد شعار نیست، گفت: در برنامه ششم توسعه به بخشهای مختلف اشاره شده است.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: در بحثهایی همچون تملک داراییهای سرمایه‌ای، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکتها و موسسات دولتی و سرمایه‌گذاری خارجی بحثهایی در برنامه ششم توسعه مطرح شده است. 

 

سلیمی تصریح کرد: در جهت رشد سرمایه‌گذاری خارجی و جذب منابع خارجی در قالب فاینانس و سایر منابع و سرمایه‌گذاریها و مشارکتهای خارجی موارد خوبی در برنامه ششم دیده شده که می‌تواند رشد 8 درصدی را عملیاتی کند.

 

وی با بیان اینکه باید در فضای اقتصاد کشور آرامش ایجاد کنیم گفت: درباره حقوق مالکیت و تولید در لایحه برنامه ششم مواردی ذکر شده همچنین به بحث بنگاه‌داری نوین نیز توجه شده است.

 

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: در بحث دانش و فناوری و اینکه از سایر کشورهای صاحب فناوری کمک بگیریم و اینکه دانش خود را در داخل ارتقاء دهیم نیز مواردی در برنامه ششم آمده است.

 

سلیمی تصریح کرد: در برنامه ششم ذکر شده که 50 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهها تا پایان برنامه باید آموزشهای مهارتی داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه سود بانکی کمر مردم را شکسته است، ادامه داد: در برنامه ششم آمده است که نرخ سود بانکی باید پله پله تا پایان برنامه به حد مطلوبی برسد.

 

نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه رخنه‌ها در قانون باعث فرار مالیاتی شده است و در برنامه ششم به این رخنه‌ها توجه شده است، گفت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز در برنامه ششم آمده است که 12 درصد به کلانشهرها،‌ 53 درصد به سایر شهرها و 35 درصد به روستاها اختصاص داده شود.

 

وی ادامه داد: در برنامه ششم ذکر شده واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی، 35 درصد از مالیات بر ارزش افزوده که پرداخت می‌کند در زیرساختهای همان شهرکها خرج شود.

 

وی با بیان اینکه انضباط مالی خوبی در برنامه ششم برای کشور در نظر گرفته شده، گفت: در برنامه ششم آمده است در سال اول دولت مکلف است 30 درصد از فروش نفت و مشتقات آن را به صندوق توسعه واریز کند و سالیانه 2 درصد به آن افزوده می‌شود.

 

سلیمی افزود: در برنامه ششم آمده است از سهم فروش نفت 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت،‌ 3 درصد سهم مناطق نفت‌خیز و بخشی نز در مناطق محروم اختصاص داده شود.

 

وی ادامه داد: در برنامه ششم آمده اگر فروش نفت کمتر از 83 هزار میلیارد باشد دولت می‌تواند از طریق صندوق و فروش اوراق آن را جبران کند.

 

نماینده مردم محلات ادامه داد: در برنامه ششم ذکر شده 20 درصد از بودجه سالیانه کشور بر مبنای عملکرد باشد.

 

سلیمی با بیان اینکه حقوقهای نجومی امروز مشکلی برای شفافیت مالی کشور است، گفت: در برنامه ششم در بحث طبقه‌بندی مشاغل و تغییرات در‌ آن بحثهای خوبی ذکر شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز دولت از بدهکارترین دولتهاست بیان کرد: در برنامه اشاره شده که چگونه دولت بدهیهای خود را پوشش دهد.

 

نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه بانکداری بدون ربا در عمل یکی از آرزوها است، گفت: برای تحقق این آرزو موارد دقیقی آورده شده است.

ارسال نظرات