با احداث 51 واحد مسکونی در روستای قلعه سیمون

بساط زاغه نشینی با همت بسیج برچیده شد

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران گفت: بساط زاغه نشینی از این روستا برچیده شد و از این پس با عنوان روستای شهید جعفری به روستای نمونه کشوری تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۷۹۳۶۶۶
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالله اصغری در نشست خبری گفت: روستای قلعه سیمون که در اطراف شهرستان اسلام‌شهر با جمعیت 200 نفری وجود دارد در شرایط بسیار سختی مردم این روستا زندگی می‌گذراندند به همین دلیل برای ساخت 51 واحد مسکونی در این روستا اقدام کردیم.

وی ادامه داد: 6 هزار متر مساحت ساخت این خانه‌های مسکونی است که با مجتمع فرهنگی 7 هزار متر می‌شود. در این روستا با بررسی مشکلاتی که وجود داشت دیدیم مسکن نامناسب ریشه بسیاری از آسیب‌ها شده است و مردم این روستا در خرابه‌ها و زاغه‌ها به شکل نامناسبی زندگی می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدای استان تهران، گفت: حتی مردم این روستا حمام و سرویس بهداشتی نداشتند و در مساحت اتاق‌های 6 تا نهایت 10 متری زندگی می‌کردند. 

 

وی  ادامه داد: به همین دلیل کار احداث خانه‌های مسکونی را با همکاری بنیاد نیکوکاری برین و بسیج سازندگی آغاز کردیم، زمین این مساکن از املاک کوثر متعلق به بنیاد شهید بوده که توانستیم با کمک این مجموعه زمین‌ها را خریداری کنیم. کمیته امداد، بنیاد شهید و بنیاد برکت پای کار آمدند در حالی که بسیاری از سازمان‌ها و اداراتی که باید به وظایف ذاتی خود عمل می‌کردند پای کار نیامده و در این زمینه کوتاهی و تعلل کردند.

اصغری با اشاره به اینکه از 11 مرداد ماه کلنگ‌زنی این 51 واحد مسکونی زده شده، گفت: قرار بوده سه ماهه  این خانه‌ها را تحویل بدهیم اما اکنون به دلیل کوتاهی برخی ادارات نزدیک به 4 ماه شده است البته بحث منابع مالی هم وجود دارد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدای استان تهران، تصریح کرد: 36 خانوار از مجموع 49 خانواری که در این روستا ساکن هستند به مدت 3 ماه تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند و قرار شده به مدت 3 ماه دیگر تحت حمایت این مجموعه قرار گیرند و کمیته امداد وام بلاعوض 10 میلیونی برای هر فرد هدیه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تمام خانوارها به بانک معرفی شده تا در شرف دریافت وام قرار گیرند، گفت: روستای سیمون که قرار است از این پس با عنوان روستای شهید جعفری احداث شود به روستای نمونه کشوری تبدیل می‌شود که تا قبل از آن مردم به صورت غیررسمی در آن ساکن بودند. روستایی که یک مؤسسه خیریه با کمک برخی از نهادهای دولتی به شکلی در خواهد آمد که علاوه بر بحث اسکان، اشتغال و زیرساخت‌های آموزشی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدای استان تهران ، گفت: 49 واحد مسکونی در قالب 17 بلوک دو واحده، 5 بلوک 3 واحده و مابقی به صورت تک واحده در فاز اول که طی چند روز ‌آینده به بهره‌برداری می‌رسد احداث شده و توانسته‌‌ایم با کمک بازنشستگان سپاه خطوط آبرسانی را به این روستا که با مخزن آب روستایی همجوار خود 800 متر فاصله داشت را ایجاد کنیم. 

اصغری گفت: گازرسانی به روستا نیز انجام شده و بحث برق‌رسانی نیز طی یکی، دو روز آینده برطرف می‌شود. فضای سبز و شهربازی برای کودکان تدارک دیده شده و قرار شده نهایتاً تا 9 دی ماه این منازل به خانوارها تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این خانوارها در داخل چادر سکونت دارند، گفت: بنیاد مسکن نیز قرار شده 15 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به این خانوارها بدهد، ساکنان این روستا کشاورزی و در کشت بامیه مشغول بودند اما تکدی‌گری نمی‌کردند قرار شده تمام این خانه‌ها به صورت سنددار به اسم این افراد ثبت شوند اما ضمانت‌نامه‌ای از آنها گرفته می‌شود که فعلاً اجازه خرید و فروش منازل را نداشته باشند.

 

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدای استان تهران، گفت: چون ساکنان این روستا تک محصولی در بحث اشتغال فعالیت داشتند و چون فروش محصول بامیه در بازار کشورهای عربی طرفدار داشته و با توجه به تحریم‌ها این بازار کساد شده است در نتیجه زمینه اشتغال را در قالب محصولات دیگری مثل ترشی‌فروشی، پرورش گل و گیاه آپارتمانی، فراهم کردن زمینه‌های فروش کلوچه‌های خرمایی و نان سنتی فراهم کردیم.

اصغری ادامه داد: قرار شده مجتمع فرهنگی، مذهبی که اقتصاد مقاومتی را هم در بر دارد مایحتاج این خانوارها را تأمین کند، تأمین مسجد در پایگاه بسیج نیز در این مجتمع دیده شده است. 

وی گفت: همچنین چون کودکان این روستا ترک تحصیل کرده و تا مقطع ششم بیشتر تحصیل نکرده بودند قرار است مدرسه 10 کلاسه تا مقطع متوسطه اول برایشان راه‌اندازی شود. در واقع پس از اسکان مردم در نیمه اول دی ماه بخش عمرانی فاز 2 شروع می‌شود و تا پایان خرداد ماه 96 فاز دوم که فرهنگی، مذهبی و آموزشی است تحویل خانواده‌ها داده خواهد شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سیدالشهدای استان تهران، با اشاره به اینکه هزینه هر واحد مسکونی حدود 40 میلیون تومان بوده، گفت: اگر نهادهای دولتی با همکاری مؤسسات خیریه برای فقرزدایی و برای کمک به مناطق محروم پای کار بیایند بسیج سازندگی نیز ظرفیت گروه‌های جهادی خوبی دارند که می‌توانند در این زمینه کمک کنند. ما با این پتانسیل می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و شاهد رفع محرومیت‌ها در زمان کوتاهی در کشور باشیم. 

 

وی گفت: نمونه آن روستای محمدآباد از توابع صفادشت دهستان اخترآباد ملارد  است که بعد از 37 سال هنوز از نعمت آب محرومند و قرار شده مخزن آب برای این اهالی ساخته شود و ظرف چند هفته آینده برای اهالی این روستا که بیشتر عشایرند لوله‌کشی آب انجام شود.

همچنین در این نشست فاطمه آقچه‌لو مدیر روابط عمومی پروژه‌های مؤسسه خیریه برین گفت: در این روستا پس از آغاز کار ساخت منازل جدید دوره‌های فرزندپروری را برای مادران برگزار کردیم چرا که کودکان در این خانواده‌ها دچار آسیب‌های زیادی بودند، آسیب‌هایی مثل افسردگی و اضطراب در این خانواده‌ها بسیار دیده می‌شد به همین دلیل دوره‌های ‌آموزشی ویژه‌ای برگزار کردیم.

وی گفت: از آموزش و پرورش گلایه‌مند هستیم چرا که مناطق محروم را رها کرده‌اند و این مناطق خارج از نظارت آنها اداره می‌شود. ای کاش برای اعزام معلم به این روستاها نظارت‌های بیشتری انجام می‌شد، می‌دانیم شرایط سختی در این روستاها با فرهنگ‌های مختلف وجود دارد اما آموزش و پرورش باید همت بیشتری بگذارد چرا که در شهرستان‌های اطراف تهران شرایط بد آموزشی وجود دارد.

آقچه‌لو، افزود: کودکان در روستای قلعه سیمون نیروی کاری هستند که در حدود 8 تا 9 سالگی مجبورند کمک حال خانواده‌های خود باشند و در فضای بسیار کوچک زندگی کنند که همین امر باعث شده از نظر روانی آشفته، به هم ریخته و میل به خشونت داشته باشند و از دوست داشتن تعابیر متفاوتی ابراز کنند. در واقع محیط زاغه آنها را مجبور به زندگی در چنین شرایط یمی‌کند.

وی گفت: مؤسسه خیریه برین 5 سال است که ثبت سازمان بهزیستی شده و یک هزار خانواده را تحت پوشش دارد و اکنون دو سال است طرح‌های بزرگ محرومیت‌زدایی را گاهی به تنهایی و گاهی با مشارکت سایر سازمان‌ها مانند شهرداری و بسیج سازندگی اجرا می‌کند که محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار با شاخص‌های توسعه پایدار، حمایت از کودکان بی‌سرپرست و مادر سرپرست از اولویت‌های کاری این مؤسسه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار