شهروندان از خرید مرغ زنده از دوره گردها خودداری و مرغ مصرفی خود را به صورت بسته بندی از مراکز مجاز عرضه در سطح این استان تهیه کنند.
کد خبر: ۸۷۹۳۹۴۳
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بر اساس پایش های انجام شده، خوشبختانه موردی از بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان زنجان مشاهده نشده است.

محمد رشید کرمی افزود: احتمال دارد پرندگان و مرغ های بومی در تماس با مهاجرت پرندگان مهاجر در تالاب ها و برکه ها باشند که برای پیشگیری و حفظ سلامت مرغ و پرندگان بومی باید آنها را در مکان ها محصور نگهداری کنند.

وی از همه زنجانی ها خواست گوشت مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه به صورت بسته بندی شده که تحت نظارت دامپزشکی است، تهیه کنند.

کرمی تاکید کرد: روستاییانی که مرغ های بومی خارج از مرغداری ها پرورش می دهند باید جدیت داشته باشند تا مرغ ها در تماس با پرندگان مهاجر نباشند چرا که ممکن است این پرندگان به بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان آلوده بوده و موجب انتقال بیماری شود.

وی اظهارکرد: کسانی که اقدام به پرورش و نگهداری مرغ و پرنده بومی می کنند در صورت مشاهده مورد مشکوک موارد را با سامانه 1512 به صورت شبانه روزی در همه شهرستان های استان زنجان در میان بگذارند، تا با رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه پیشگیری از بیماری را موجب شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مهمترین علائم بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان تلفات ناگهانی طیور، تیره شدن تاج و ریش، خونریزی ساق پا و مشکل تنفسی و کاهش تولید مرغ است.

وی تاکید کرد: چنانچه پرورش دهندگان مرغ های بومی چنین علائمی را مشاهده کردند، مورد را به دامپزشکی های شهرستان های استان زنجان اطلاع دهند.

آنفلوآنزا یکی از بیماری های خطرناک پرندگان به شمار می رود و عامل این بیماری ویروسی می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را آلوده و بیمار کند.

ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد، بعضی از آن ها فقط پرندگان را مبتلا می کنند و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان ها هم می شوند، به این دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیوان شناخته شده و مبارزه با آن در دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است.

ارسال نظرات