روحانی در دیدار آمانو،آژانس را به رعایت بی‌طرفی دعوت کرد
رئيس‌جمهور اقدام امريکا در تمديد تحريم‌ها را گاهي نقض برجام مي‌خواند و گاهي تخلف از برجام! / درست چهار روز پس از آنكه اوباما حاضر به امضاي تحريم‌هاي ISA نشد تا اين تحريم به صورت خودكار و بدون امضاي او تمديد شود، يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خود را به تهران رساند تا بگوید تمديد اين تحريم‌ها نقض برجام نيست...
کد خبر: ۸۷۹۳۹۹۴
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ درست چهار روز پس از آنكه اوباما حاضر به امضاي تحريم‌هاي ISA نشد تا اين تحريم به صورت خودكار و بدون امضاي او تمديد شود، يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خود را به تهران رساند تا بگوید تمديد اين تحريم‌ها نقض برجام نيست؛ تحريم‌هايي كه تصويب آن در مجلس امريكا واكنش‌هاي زيادي در داخل كشور به همراه داشت و براي نخستين بار پس از تصويب و اجرايي شدن اين سند بين‌المللي،  مسئولان كشور متفق القول آن را نقض يك سويه برجام توسط امريكا دانستند. حتي كار به تشكيل جلسه هيئت نظارت بر اجراي برجام با حضور رئيس‌جمهور، رئيس مجلس، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي، رئيس سازمان انرژي اتمي، نماينده و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامي در امور بين‌الملل كشيد كه خروجي آن دو نامه حسن روحاني به دو تن از اعضاي كابينه بود. نامه‌هايي كه در يكي از آنها به محمدجواد ظريف وزير امورخارجه دستور داده شده بود كه نسبت به اجراي مراحل پيش‌بيني شده در «برجام» براي رسيدگي به موارد ‏نقض، اقدام نموده و ديگر پيگيري‌هاي حقوقي و بين‌المللي لازم را نيز به‌ طور جدي معمول دارد. 

در همين حال نامه‌ ديگر خطاب به علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي بود كه رئيس‌جمهور در اين نامه نيز دستور داده بود براي طراحي و ساخت پيشران هسته‌اي جهت بهره‌گيري در حوزه حمل‌ونقل دريايي برنامه‌ريزي شود و همچنين درباره «توليد سوخت» مصرفي پيشران هسته‌اي مطالعه و طراحي صورت بگيرد. 

يك تغيير موضع

اين دو دستور در حالي صادر شد كه رئيس‌جمهور پيشتر نيز طي دو سخنراني خود اقدام ايالات متحده در تمديد قانون ISA را نقض برجام عنوان كرده بود و صدور اين نامه‌ها نيز نشان داد كه وي عزمي جدي براي پيگيري اين نقض عهد امريكايي‌ها دارد؛ اما‌ رئيس‌جمهور ديروز در جريان ديدار با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به نقض برجام اشاره‌اي نكرده بلكه اقدام امريكا را « مغاير برجام» خوانده است. 

اتفاقي كه مي‌تواند منجر به شكل‌گيري اين ذهنيت در نزد افكار عمومي شود كه موضع گيري‌هاي رئيس‌جمهور براي مخاطبان داخلي و خارجي متفاوت است‌.  

تحريم ISA مغاير برجام است يا ناقض آن؟

رئيس‌جمهور روز يك‌شنبه در جريان ديدار خود با يوكيو آمانو مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، عنوان كرد كه جمهوري اسلامي ايران همواره به دنبال توسعه روابط مثبت و فني با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و در آينده نيز به همكاري‌هاي خود با اين نهاد بين‌المللي در چارچوب مقررات، ادامه خواهد داد. 

روحاني سپس با تأكيد مجدد بر يكي از دستاوردهاي دولت خود كه بسته شدن پرونده هسته‌اي كشورمان است، آن را يكي از فعاليت‌هاي مهم و طولاني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دانست. وي سپس در حالي كه در داخل با انتقادات زيادي در خصوص موضوع برجام و كيفيت آن روبه‌رو است، نتيجه اين پرونده را خوب قلمداد كرد و خطاب به آمانو گفت كه حل و فصل پرونده هسته‌اي ايران، رفع ابهام‌سازي‌ها و بسته شدن پرونده پيچيده PMD توسط آژانس، گامي مهم و اطمينان‌آفرين بود. 

رئيس‌جمهور سپس برجام را توافقي بزرگ و تجربه‌اي مثبت دانست كه در سايه تلاش‌هاي طرفين مذاكره‌كننده حاصل شده است. 

روحاني سپس ادامه داد: برجام توانست از يكسو ثبات و همكاري بيشتري را براي منطقه به ارمغان آورد و از سوي ديگر تحريم‌هاي ظالمانه و نادرست عليه ملت ايران را برطرف كند. 

رئيس‌جمهور سپس براي ايجاد اطمينان در آمانو و ارائه تضمين كه ايران برجام را يكسويه نقض نخواهد كرد، به گفته‌هاي مقام معظم رهبري اشاره كرد و به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: همان طور كه رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام كردند و نيز براساس اخلاق و معيارهاي ديني و فرهنگي، ما به تعهدات خود پايبند بوده و آغازگر نقض آن تعهدات نخواهيم بود. روحاني همچنين از اين ديدار براي رساندن پيام خود به طرف‌هاي غربي برجام، استفاده كرد و از آنها خواست به تعهداتشان در اجراي برجام پايبند باشند. روحاني در همين ارتباط پايداري برجام را در گرو پايبندي تمامي طرف‌ها به تعهداتشان دانست و تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران تا زماني كه طرف‌هاي مقابل به تعهدات خود در برجام پايبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد كرد. 

اما روحاني در حالي كه پيشتر طي چندين نوبت تمديد تحريم‌هاي ISA را نقض برجام دانسته بود، به آمانو ‌گفت: اقدامات اخير امريكا به ويژه تمديد قانون «آيسا»، مغاير با برجام است. 

روحاني سپس با لحني آرام‌تر تأكيد كرد: مسيري كه امريكا در قبال ايران در پيش گرفته، موجب كاهش اعتماد جهاني نسبت به دولت امريكا خواهد شد. 

تذكر روحاني به آژانس

رئيس‌جمهور در ادامه ديدار خود با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه نقش مؤثري در ارائه گزارش‌هاي جانبدارانه عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان داشت، با اشاره به اينكه اين آژانس بايد به وظايف خود در راستاي پايداري برجام عمل كند، اظهار كرد كه گزارش‌هاي آژانس بايد فني و بي‌طرفانه باشد و انتظار داريم آژانس در زمينه همكاري‌هاي فني، كسب فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تجارت هسته‌اي نيز به وظيفه خود به خوبي عمل كند. 

دكتر روحاني همچنين با بيان اينكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي يكي از نهادهاي مهم بين‌المللي براي اطمينان‌بخشي به مردم جهان در زمينه سلامت‌ زيست‌محيطي و كنترل تسليحات خطرناك اتمي است، اظهار اميدواري كرد: ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بتوانند همكاري‌هاي فني خوبي در زمينه توليد پيشران‌هاي هسته‌اي براي حمل و نقل دريايي با يكديگر داشته باشند. 

ايران به تعهدات خود عمل كرده است

آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در اين ديدار بدون اشاره به آنكه امريكا عامل اصلي نقض يك سويه برجام بوده، گفته است كه جمهوري اسلامي ايران از زمان اجراي برجام به تمامي تعهدات خود در اين توافق به خوبي عمل كرده است. وي سپس ادامه داد، برجام يك دستاورد بزرگ بود كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با همه توان از اجراي ‌آن حمايت مي‌كند. 

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خاطر نشان كرد: پايبندي طرفين به اجراي تعهدات خود در برجام بسيار حائز اهميت است. 
آمانو با اشاره به ضرورت گسترش همكاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، افزود: اطمينان مي‌دهيم كه در آينده آژانس به عنوان سازمان بي‌طرف و فني به كار خود ادامه خواهد داد. 
ارسال نظرات