خبرهای داغ:
قدیمی‌ترین نرگس‌زار ایران و زادگاه اصلی آن متعلق به شهرستان بهبهان است و پس از آن در شهرهای دیگر استان فارس و خوزستان هم به مقادیر اندکی وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۹۳۹۹۷
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
 گل نرگس را می‌توان در دشتها و کوهپایه‌های زاگرس در استانهای ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد مشاهده کرد.
گفته‌ها حکایت از آن دارد که انبوه گل نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می‌رسیده است.
این گل در سال ۱۹۹۲ میلادی در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ دربارهٔ آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است.
گل دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیز نیمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد.
در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.
 از انواع دیگر گل نرگس هم می‌توان به «پُرپر یا شصت پر»، «پنجه گربه‌ای» و «مسکین» اشاره کرد که با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.
 
همزمان با فصل گل نرگس
برداشت بیش از40میلیون شاخه گل نرگس در بهبهان آغاز شد
عبد الحسن تجلی در گفتگو با خبرگزاری فارس در بهبهان اظهار کرد: امسال نسبت به سال های گذشته کیفیت گل های نرگش نسبت به سال های گذشته بسیار خوب بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سالجاری 30 هکتار به اراضی زیر کشت گل نرگس اضافه شده است امید است در توسعه و افزایش این محصول در سال های آینده به نقطه مطلوب و نهایی توسعه کشت گل نرگس امیدوارتر باشیم.
این تولید کننده گل نرگش در بهبهان ضمن اشاره به سرمایه گذاری در بخش تولید گل نرگش در بهبهان افزود: حمایت همه نهاد ها و سرمایه گذاران در بخش توسعه گل نرگس باعث رشد و توسعه و اشتغالزایی در این بخش خواهد شد.
تجلی در ادامه افزود: در سالجاری بیش از 200 هکتار گل نرگس کشت شده است که امید است 40میلیون شاخه گل نرگس را وارد بازار فروش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کیفیت خوب امسال گل های نرگس بهبهان در سالجاری بسیار خوب بوده است و از عطر و بوی خاصی برخوردار است.
این تولید کننده گل نرگس افزود: یکی از دغدغه های اصلی ما در کشت گل نرگس در بهبهان که هر ساله به آن بی توجهی می شود بیمه نبودن گل نرگس است.
تجلی ضمن اشاره به اینکه اکثر محصولات کشاورزی بیمه هستند و در ردیف بیمه قرار دارند تصریح کرد: متاسفانه عدم بیمه این محصول مهم و استراتژیک در بهبهان و کم توجهی مسئولان به این محصول اشتغالزا باعث از بین رفتن روزنه امید شده است.
وی اضافه کرد: قدمت گل نرگش بهبهان به بیش از 4 هزار سال می رسد و خاصیت بسیار زیادی دارد.
این تولید کننده گل نرگس ادامه داد: گل نرگس یکی از گل هایی است که بسیار انرژی زا و به انسان قدرت و نشاط می دهد.
تجلی ادامه داد: در هکتار 200 هزار شاخه گل نرگس رویده می شود و این محصول تنها محصولی است که نیاز به کود و سم و شخم زدن ندارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها