بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما خطاب به لاریجانی:
بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما با توجه به تصویب تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران، در نامه‌ای به لاریجانی، خواستار توقف همکاری داوطلبانه و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شد.
کد خبر: ۸۷۹۴۰۲۱
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

به گزارش بسیج نیوز ؛ بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار  توقف همکاری داوطلبانه و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شد.

متن نامه به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای دکتر علی لاریجانی
رییس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید طرح تمدید تحریم های ضد ایران موسوم به داماتو با اجماع کنگره و سنا به تصویب رسید. اوباما رییس جمهور آمریکا برخلاف تعهداتش در برجام نه تنها این مصوبه کنگره را وتو نکرد، بلکه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با صراحت تاکید کرد که دولت آمریکا تمدید تحریم های ده ساله را ناقض برجام نمی داند. طرح تمدید تحریم های ده ساله ضد ایران به اذعان متن توافقنامه ناقض بندهای ۲۱ و ۲۴ و ۲۶ و ۲۹ برجام می باشد. با این مصوبه کنگره که اینک تبدیل به قانون شده حداقل چهار بند از تحریم هایی که قرار بود با برجام برداشته شود تا سال ۲۰۲۶ تمدید و تثبیت می شود و طبق اذعان رییس جمهور و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان نقض آشکار و صریح برجام محسوب می شود.


طبق ماده سوم « قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که مهرماه ۹۴ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید: « دولت موظف است هرگونه «عدم‌پایبندی» طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا «وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر» را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.»


در ماده سوم نامه مقام معظم رهبری درمورد اجرای برجام تاکید شده است: « در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند»


تکلیف و الزام دولت در قبال نقض عهد طرف مقابل در برجام  یعنی توقف همکاری داوطلبانه و توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران روشن است؛ اما رییس جمهور در واکنش به نقض عهد طرف مقابل طی دو نامه به وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی تنها به حرکتی سمبلیک و نمادین بسنده کرده است. طبق بند ۳۷ برجام هر گونه اعتراض کشورمان به نقض عهد طرف مقابل تنها در صورت مخالفت یکی از اعضای ۵+۱ از جمله خود کشور آمریکا باعث بازگشت تمامی تحریم های قبلی علیه کشورمان می شود لذا دستور رییس جمهور به وزیر امور خارجه و پیگیری های حقوقی آقای ظریف از طریق کمیسیون مشترک برجام فایده و حاصلی نداشته و جلوی تضییع حقوق و منافع ملی را نمی گیرد.


جناب آقای لاریجانی؛
طبق تاکیدات دلسوزان نظام، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود .

 

با توجه به تمدید تحریم های ده ساله و  نقض عهد آشکار امریکایی ها که همه مسئولان کشوری و لشکری بر آن اتفاق نظر دارند و از آنجایی که طبق متن پر ابهام و تفسیر پذیر برجام راه شکایت از آمریکا و احقاق حقوق ملت ایران از طریق کمیسیون مشترک برجام بسته است، لذا از حضرتعالی انتظار داریم ، هر چه سریعتر طبق « قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» و نامه مقام معظم رهبری اقدامات لازم برای ملزم کردن دولت در  توقف همکاری داوطلبانه و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را مبذول فرمایید و نگذارید بیش از این منافع ملی تضییع گردد و خسارات محض به ملت ایران تحمیل گردد.


والسلام علی من اتبع الهدی
بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات