رشد 7 درصدی با رکود؟!

بازی مرکز آمار و بانک مرکزی؛ آمارسازی دوباره درباره رشد اقتصادی

رشد 7.4 درصدی اقتصاد کشور در نیمه اول امسال، با توجه به شرایط رکود حاکم بر اکثر بازارها، محیرالعقول به نظر می‌رسد و کمتر فعال اقتصادی و اقتصاددانی آن را می‌پذیرد.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۶۶
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج، بانک مرکزی که یک سالی بود آمار رشد اقتصادی کشور را اعلام نمی‌کرد، در روز تعطیل شنبه مدعی شد رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول امسال به ۷.۴ درصد رسیده است.

اطلاعیه کوتاه بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی کشور فاقد هر گونه آمار و ارقام درباره تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است.

اطلاعیه بانک مرکزی، پر از ابهام است. در این اطلاعیه آمده است:‌ «بر اساس محاسبات مقدماتی انجام شده توسط اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، بر پایه آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذیربط، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت های ثابت (100=1383)، در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 7.4 درصد رشد داشته است. گزارش مشروح در این خصوص به همراه آمارهای مربوطه متعاقبا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاع رسانی خواهد شد.»

تاکید بانک مرکزی بر محاسبات مقدماتی و آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذیربط و عدم انتشار مشروح آمارهای تولید ناخالص داخلی، مشکوک است.

به نظر می‌رسد اطلاعیه بانک مرکزی با عجله و شتاب تنظیم شده که دلیل آن را باید سخنان روز گذشته حسن روحانی دانست. روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب گفت: «بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول سال به ۷.۴ درصد رسیده است.»

رشد 7.4 درصدی اقتصاد کشور در نیمه اول امسال، با توجه به شرایط رکود حاکم بر اکثر بازارها، محیرالعقول به نظر می‌رسد و کمتر فعال اقتصادی و اقتصاددانی آن را می‌پذیرد. اقتصاد ایران در اوج رونق خود هم به چنین رشدی دست نیافته بود.

این سوال از بانک مرکزی مطرح است که چرا محاسبات مقدماتی خود را به رئیس دولت گزارش داده است؟ اگر گزارش کاملی درباره رشد اقتصادی دارد، چرا جزئیات آن را منتشر نمی‌کند و به روزهای آینده حواله می‌دهد؟ آیا بانک مرکزی قصد دارد در فرصت باقی‌مانده، آمارها و ارقام را بالا و پایین کند تا به رشد اعلام‌شده از سوی روحانی دست یابد؟

پیش از این نیز در اواسط سال 93 حسن روحانی بر مبنای آمار و اطلاعاتی که به وی داده شده بود از خروج اقتصاد کشور از رکود خبر داد. پس از آن بانک مرکزی برای تایید سخنان روحانی مجبور شد گزارش عجولانه‌ای از رشد اقتصادی کشور در بهار سال 93 تهیه کند. در همان مقطع، مرکز آمار از ارائه گزارش رشد اقتصادی استنکاف کرد که نشان از عدم تایید آمار و ارقام روحانی توسط این مرکز داشت.

در سال 94، اوضاع معکوس شد. بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را سانسور کرد و مرکز آمار آن را به طور فصلی منتشر می‌کرد.

آمار رشد سه ماهه اول امسال را هم بانک مرکزی سانسور کرد و مرکز آمار اعلام کرد. اکنون این بازی دوباره وارونه شده است. بانک مرکزی رشد اقتصادی نیمه اول را اعلام کرده و مرکز آمار سکوت کرده است.

به نظر می‌رسد بازی بانک مرکزی و مرکز آمار با رشد اقتصادی در دولت یازدهم، با هدف دستاوردسازی برای دولت باشد. سانسور یکی در میان آمار رشد اقتصادی از سوی نهادهای آماری دولت، امکان بررسی واقعیات درباره این شاخص مهم را از کارشناسان و اقتصاددانان می‌گیرد.

اکنون که دستان دولت از دستاوردهای برجام، خالی است، شاید با بالا بردن آمار رشد اقتصادی می‌خواهد چنین رشدهای کم‌سابقه را نتیجه اجرای برجام جا بزند.
منبع: مشرق
ارسال نظرات