خبرهای داغ:

اختلاف سنی زوج ها در افزایش آمار طلاق نقش دارد/۳ تا ۵ سال بهترین فاصله سنی

پژوهشگر دینی با بیان اینکه اختلاف سنی نقش مهمی در طلاق زوج ها دارد، گفت: بهترین سنی که کارشناسان برای ازدواج در نظر گرفته اند ۳ تا ۵ سال است. کمتر و بیشتر آن حتما باید با نظر مشاور صورت بگیرد.
کد خبر: ۸۷۹۴۶۳۷
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

به گزارش سرویس «بسیج جامعه زنان»؛خبرگزاری بسیج روح الله گلزاری، پژوهشگر دینی  در خصوص دلایل طلاق در جامعه گفت: کلمه طلاق در لغت به معنای رها شدن و در اصطلاح به پایان دادن زندگی زناشویی می گویند. طلاق علل ،عوامل، انواع و اقسام مختلف دارد. متاسفانه امروزه در جامعه ما آمار طلاق افزایش یافته است ،یک مسئله درباره چرایی بالا رفتن آمار طلاق است اینکه چرا آمار طلاق افزایش یافته است و مطلب دیگر آفت ها و آسیب های اجتماعی مسئله طلاق است و مسئله دیگر در رابطه با جلوگیری از پیشرفت و افزایش این آمار است.

وی با بیان اینکه عدم تفاهم اخلاقی، ناسازگاری و عدم سازش زوج ها از عوامل مهم افزایش طلاق در جامعه است بیان کرد: در گذشته زن و شوهرها نسبت به ناملایمات زندگی صبر و حوصله بیشتری به خرج می دادند. مطلب دیگر بداخلاقی و بدرفتاری زن و شوهرها می باشد. گاهی مواقع این بدرفتاری و بداخلاقی ممکن است از طرف زوج باشد و گاهی مواقع ممکن است از سوی زوجه باشد.

تفاوت فرهنگی نقش مهمی در طلاق دارد

گلزاری با اشاره به تفاوت فرهنگی به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش طلاق در جامعه تصریح کرد: اگر در ابتدای ازدواج به برخی از پارامترهای رفتاری و فرهنگی توجه بیشتری شود مشخص می شود که بسیاری از این ازدواج ها نباید صورت بگیرند یعنی اگر از همان ابتدا با عقلا و مشاورین در منطقه مشورت شود.

پژوهشگر دینی، سوءظن و اعتیاد را از عوامل مهم دیگر در افزایش آمار طلاق عنوان کرد و افزود: عدم شناخت و درک یکدیگر نیز نقش مهمی در افزایش طلاق در جامعه دارد. بیشتر طلاق هایی که صورت می گیرد به دلیل عدم شناخت زوج ها از یکدیگر می باشد. اگر در ابتدا یک مقدار با تامل، حوصله و دقت ،عمل می کردند و بر اساس احساسات تصمیم نمی گرفتند چنین اتفاقی رخ نمی داد.

وی دخالت های خانواده ها و اطرافیان را از دیگر عوامل مهم طلاق در جامعه خواند و گفت: وقتی برای حل مسئله زوج ها ورود پیدا می کنیم متوجه می شویم که دخالت خانواده ها در زندگی یکدیگر باعث طلاق زوج ها شده است.

 

اختلاف سنی نقش مهمی در طلاق دارد

پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: اختلاف سنی نقش مهمی در طلاق زوج ها دارد. بهترین فاصله سنی که کارشناسان برای ازدواج در نظر گرفته اند 3 تا 5 سال است. کمتر و بیشتر آن حتما باید بررسی و با نظر مشاور  صورت بگیرد. مطلب بعدی ازدواج های فامیلی است ،گاهی مواقع به واسطه عدم علاقه زوج ها به یکدیگر ممکن است ازدواج آنها صورت پذیرد.

 

بیشترین اثر مخرب طلاق بر روی کودکان است

گلزاری با اشاره به طلاق های عاطفی در جامعه اذعان کرد: گاهی اوقات ممکن است زن و شوهر با یکدیگر زندگی کنند اما از نظر عاطفی فاصله های زیادی با یکدیگر داشته باشند به گونه ای که هیچ مودت، محبت و رفاقت در خانه وجود ندارد.

وی با اشاره به آثار سوء طلاق در جامعه گفت: اثرات طلاق گاهی اوقات بر زنان و مردان است و گاهی اوقات بر کودکان و برخی مواقع بر هر سه آنها رخ می دهد. معمولا در طلاق همه این سه گروه دچار آسیب می شوند، اما بیشترین اثر مخرب طلاق بر روی کودکان است، کودکانی که تحت عنوان کودکان طلاق نامیده می شوند، از چند جهات در معرض آسیب جدی قرار دارند. بزهکاری، فحشا به ویژه در نتیجه فقر و ناآگاهی اگر این طلاق اتفاق افتاده باشد بیشتر نمود پیدا می کند. یاس ،ناامیدی ،پرخاشگری و ناسازگاری طبق آمارهای به دست آمده در این کودکان دیده می شود. همچنین افت تحصیلی، کاهش میل ازدواج در فرزندان طلاق دیده زیاد است.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه اختلاف طبقاتی در طلاق یکی از عوامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: نه اختلاف طبقاتی بین زن و مرد یعنی آثار مخرب طلاق و علل طلاق در طبقات مختلف جامعه است. گاهی مواقع در آمارها دیده شده است که علت اصلی طلاق در طبقات پایین جامعه بیشتر مشکلات مالی، اقتصادی، اعتیاد و بیکاری است اما در طبقات بالای جامعه عدم تفاهم و توافق اخلاقی است. در طبقات متوسط جامعه تفاوت های فرهنگی نوعا علت طلاق است لذا طلاق را می توان از علت ها و منظرهای مختلف بررسی کرد.می توان  علل اقتصادی، اجتماعی و علل آماری طلاق را بررسی کرد.

گلزاری ادامه داد: متاسفانه امروزه جوانان زیادی در دادگاه های ما به دلیل مسئله مهریه، نفقه و عدم توانایی پرداخت آن در زندان هستند و خود این آسیب ها و آفت های فراوانی در جامعه دارد.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش آمار طلاق در جامعه عنوان کرد: ابتدا باید به آموزه های دینی در حوزه ازدواج توجه بیشتری کرد. پیامبر گرامی اسلام معیارهایی را برای ازدواج مطرح کردند، اگر آموزه های دینی در ازدواج رشد و تبیین یابد قطعا آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

ریش سفیدان نقش خود را حل اختلافات خانوادگی آنطور که باید و شاید ایفا نمی کنند

گلزاری اظهار کرد: مسئله دیگر در رابطه با کاهش آمار طلاق این است که بزرگترها و ریش سفیدان نقش خود را در مسئله طلاق و اختلافات خانوادگی آنطور که باید و شاید ایفا نمی کنند. امروز تا خانواده ها دچار مشکل می شوند، دادگاه را بهترین راه حل می دانند در صورتی که این گونه نیست، اگر بسیاری از مسایل بررسی ، وساطت و میانجیگری شود و زن و شوهرها هدایت شوند، قطعا کار به طلاق نخواهد کشید. گاهی مواقع کسی وجود ندارد که میانجی گری کند و اختلافات آنها را حل و فصل کند لذا بزرگترها و ریش سفیدان اقوام باید به این مسئله توجه داشته باشند. نقش و کارکرد محاسن سفید و پربرکت خودرا در حل اختلافات به خوبی نشان دهند.

پژوهشگر دینی گفت: زن و شوهر باید صبر و حوصله خود را در خانواده بیشتر کنند، محبت را به جای غضب و خشم جایگزین کنند لذا اگر بزرگترها و اطرافیان نقش خود را به خوبی ایفا کنند قطعا آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

ارسال نظرات