رئیس جمهور ۲۰ روز پیش گفت نرخ بیکاری افزایش یافته، چطور با افزایش بیکاری رشد حیرت انگیر داریم؟
دهقانی گفت: این آمار عجیب به معنای آن است که صنعت به طور کامل از رکود خارج شده، بخش کشاورزی فعال شده، ثروت ملی زیادتر شده و بنگاهها فعال شده‌اند؛ آیا اینطور است؛ قطعا خیر.
کد خبر: ۸۷۹۴۷۸۳
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود دهقانی، اقتصاددان در واکنش به نرخ 7.4 درصدی رشد اقتصادی گفت: هم از نظر علم اقتصاد و هم از جهت تجربی واقعا این نکته پر ابهام در رابطه با نرخ رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی وجود دارد که چه طور ممکن است کشوری که به اذعان خود بانک مرکزی، دولتی ها و متخصصین اقتصاد رشدش در این سال‌ها یا منفی بوده است و یا خیلی اندک، یک مرتبه و بدون هیچ گونه تحول خاصی در بخش واقعی اقتصاد این چنین جهش پیدا می کند، واقعا عجیب است.

وی بیان داشت: بهتر است این موضوع را برای مردم شفاف کنند، از طرفی اگر نرخ رشد اقتصادی 7.4 باشد لذا باید نرخ بیکاری نیز کاهش می یافت در صورتی که هیچ آماری از کاهش بیکاری وجود ندارد و حتی خود دولت نیز در این رابطه ادعایی ندارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با این فرض که آمار اعلام شده درست است، خود معاون بانک مرکزی صریحا اعلام کرده است که بخش زیادی از این آمار مدیون افزایش تولید نفت است که اگر به گفته این معاون بانک مرکزی این چنین باشد باید به آقای رئیس جمهور گفت که  این هنر نیست زیرا این نرخ رشد اقتصادی واقعی نبوده و تولید و صادرات بیشتر نفت به معنای تحرک و جهش متغیرها در بخش واقعی اقتصاد نیست. وی اضافه کرد: به نظر میرسد وزن اصلی رشد 7.4 درصدی از نفت است و بسیاری از تحلیلها میگوید سهم نفت در رشد اقتصادی 7.4 درصدی، حدود 60 درصد است، لذا این رشد اقتصادی هنر نیست!

دهقانی تصریح کرد: جهش متغیرها در بخش واقعیِ اقتصاد نبوده است به همین دلیل است که افزایش نرخ رشد اقتصادی برای مردم ملموس نیست و کارشناسان نیز از این آمار تعجب می کنند و من نیز مانند بسیاری دیگر از دوستانم همچنان از این آمار متعجب هستم.

وی اظهار داشت: بازهم تأکید میکنم که بهتر است دولتی ها شفاف توضیح بدهند این نرخ و آمار را از کجا آورده‌اند، این آمار عجیب به معنای آن است که صنعت به طور کامل از رکود خارج شده، بخش کشاورزی فعال شده، ثروت ملی زیادتر شده و بنگاهها فعال شده‌اند آیا این طور است؟ قطعا خیر.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این آمار نه فقط برای کارشناسان اقتصادی ایران که حتی برای کل دنیا و کارشناسان صندوق بین المللی پول نیز پذیرفتنی نیست. یعنی حتی کارشناسان بین المللی هم این آمار را قبول ندارند. آن ها نیز پیش بینی کرده اند که اگر موانع اقتصادی ایران برطرف شده و ایران در زمینه اقتصادی پیشرفتی داشته باشد نرخ رشد اقتصادی به عدد 5 در طول سال آتی می رسد.

دهقانی با بیان این مطلب که برخی معتقدند اعلام این گونه آمار سیاسی و برای انتخابات است گفت: 20 روز نیست که رئیس جمهور محترم بیان داشتند که بیکاری افزایش یافته است پس چطور ممکن است رشد اقتصادی با افزایش روزانه بیکاری این چنین افزایش یابد، چرا این رشد را کارشناسان غیردولتی حس نمی کنند. با این توصیفات بدون شک اگر عدد مذکور درست اعلام شده باشد، نفت نقش بزرگی در آن دارد.

ارسال نظرات