مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه از زمان شیوع ویروس آنفولانزای حاد پرندگان نظارت بر واحدهای پرورش طیور و کشتارگاه‌ها افزایش یافته است، گفت:
کد خبر: ۸۷۹۴۹۴۴
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محسن شانقی صبح امروز در جلسه شورای اداری کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه نه تنها در سطح استان مرکزی بلکه در کل کشور موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است، گفت: خوشبختانه در کل کشور موردی از ابتلا به این بیماری در انسان دیده نشده است، اما رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

وی افزود: ویروس‌های آنفلوانزای نوع A. B. C در انسان ایجاد بیماری می‌کند. نوع A شامل انواع مختلف با درجات متفاوتی از نظر شدت بیماری‌زایی (از فرم خفیف تا بسیار شدید) است. همچنین انواع H۵ و H۸ که از نوع A هستند باعث بیماری بسیار شدید در پرندگان می‌شوند که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نام دارد. 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: موارد ابتلای پرندگان به این ویروس نیز از کشورهای متعددی گزارش شده است و در مجموع چندین کشور اروپایی و آسیایی را درگیر کرده است.

شانقی خاطرنشان کرد: در ایران ویروس این نوع از آنفولانزا در آبان‌ماه در تهران گزارش شد و در استان مرکزی اولین گزارش از مشاهده این ویروس در 19 آذرماه و در تالاب میقان در میان پرندگان مهاجر گزارش شد.

وی افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته خوشبختانه از زمان مثبت بودن نمونه مبنی بر وجود آنفولانزای فوق حاد در پرندگان که توسط پرندگان مهاجر در تالاب میقان مشاهده شد با اقدامات صورت گرفته تا به امروز این ویروس از کانون شیوع گسترش پیدا نکرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته در اثر شیوع این بیماری در 12 استان کشور بیش از 3 هزار قطعه پرنده معدوم شد. در صورت مشاهده این تیپ از آنفولانزای پرندگان تنها راهکار معدوم سازی است و تاکنون واکسنی برای این ویروس تهیه نشده که به تبع کنترل این بیماری را برای کشورها سخت و دشوار کرده است.

شانقی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کنترل شیوع این ویروس گفت: بلافاصله عملیات، پس از دریافت گزارش و مثبت شدن نمونه، پایش، قرنطینه و معدوم سازی در تالاب صورت گرفت.

وی تاکید کرد: اگرچه در کشتارگاه‌ها همیشه نظارت بوده و هست ولی در این مدت و با اعلام اولین گزارشات از مشاهده این ویروس نظارت‌ بر واحدهای پرورش طیور و کشتارگاه ها را تشدید کرده ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان تالاب میقان اراک نیز با نظارت دامپزشکی و با جدیت دنبال می‌شود.

شانقی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده و مصرف مرغ‌های ارایه شده با نظارت سازمان دامپزشکی بلامانع است و خوردن گوشت مرغ و تخم مرغ کاملا پخته شده، هیچ خطری از نظر ابتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان ندارد. همچنین رعایت بهداشت فردی امری ضروری و حائز اهمیت برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات