اين نگراني وجود دارد كه اگر اين حجم نقدينگي كه امروز در اقتصاد وجود دارد، سرازير و تبديل به تقاضا شود و دولت براي اين تقاضا، پاسخ مناسب نداشته باشد.
کد خبر: ۸۷۹۵۵۴۹
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  حميدرضا برادران‌شركا، رئيس اسبق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به شرق گفته است:‌ اقتصاد ايران اكنون با معضل «پارادوكس نقدينگي» هم دست و پنجه نرم مي‌كند. تاكنون با وجود رشد اين نقدينگي، نه تورم رشد چشمگيري داشته و نه موضوع ركود بهبود پيدا كرده است؛ درست است كه نرخ رشد اقتصادي شش ماه نخست سال، بيش از هفت درصد اعلام مي‌شود، اما همه مي‌دانيم كه اين رشد مرهون بخش نفت است.

 

به گمان من، اين نگراني وجود دارد كه اگر اين حجم نقدينگي كه امروز در اقتصاد وجود دارد، سرازير و تبديل به تقاضا شود و دولت براي اين تقاضا، پاسخ مناسب نداشته باشد، خود به خود آثار تورمي مهمي به‌وجود مي‌آورد. تاكنون دولت توانسته است با قفل‌كردن منابع، بورس‌بازي‌هاي موجود، واردات كالا و از قبيل اينها تورم را كنترل كند. اين دقيقا مانند اين است كه گفته شود تقاضا «سركوب» شده است؛ اما اگر شرايطي به‌وجود آيد كه تقاضا آزاد شود و اين حجم نقدينگي به تقاضا تبديل شود، امكان بازگشت تورم بسيار آسان امكان‌پذير است...

 

مسئله اين است كه آيا مي‌خواهيم مسائل را حل كنيم يا خير؟ اراده براي حل مسائل يك بحث است و راهكارها بحثي ديگر. بايد نخست اراده‌اي به ‌وجود بيايد كه آن اراده راهكارهاي مناسبي براي حل مشكلات اقتصادي بيابد. آن اراده به‌ شكل جدي در ايران وجود ندارد. مي‌خواهم بگويم شرايط كشور به‌گونه‌اي شده كه اساسا دچار «روزمرگي» شده‌ايم. اكنون همه افرادي كه مسئوليت دارند، فكرشان اين است كه روزشان را به سرانجام برسانند و فردا هم خدا بزرگ است.
 

اين سيستم دچار روزمرگي شده است. اكنون بايد اين مشكلات را بپذيريم و بعد دنبال راه‌حل‌هاي اصولي باشيم. همه اينها مستلزم اين است كه در درجه نخست، يك اراده قوي براي حل مشكلات داشته باشيم و در درجه دوم اعتماد و استفاده از نقطه‌نظرات كارشناسي که جاي اينها كم است...

 

تا زمانی که نتوانيم دولت را كوچك كنيم و هزينه‌ها را كاهش دهيم، طبيعي است كه اولويت با پرداخت‌هاي جاري است، نه عمراني. اگر بخواهيم اين ماجرا را ريشه‌اي حل كنيم، لازم است دولت را كوچك و كارآمد كنيم. تا زمانی كه اين اتفاق‌ها نيفتاده است، كار امروز دولت اجتناب‌ناپذير است.

ارسال نظرات