خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید گفت: آزادی حلب و خرسندی مردم رنج دیده سوریه نزد خداوند پنهان نمی‌ماند و پاداش بالایی برای رزمندگان و شهدای مدافع دارد.
کد خبر: ۸۷۹۵۷۸۶
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
جایگاه والای شهدای مدافع حرم و رزمندگان
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز  در درس تفسیر قرآن که در مسجد اعظم قم برگزار شد،‌ اظهار کرد: برخی افراد هستند که در کشورها و مناطق دوردست زندگی می‌کنند و هیچ آگاهی در ارتباط با مسائل دینی ندارند،‌ با توجه به اینکه حجت بر آنها واقع نشده، مستضعف هستند و هیچ حجتی بر گردن آنها نیست.

وی افزود: مستضعفی که در دوران امام معصوم(ع) هست، ولی تن به مبارزه نمی‌دهد و سخن اهل‌بیت(ع) را اطاعت نمی‌کند، خداوند عذاب او را دو برابر می‌کند، زیرا این افراد نه‌ تنها حرف اهل‌بیت(ع) را گوش ندادند و آنها را حمایت نکرده‌اند بلکه موجب خانه‌نشینی اهل‌بیت(ع) نیز‌ شده‌اند، با این تفسیر متوجه می‌شویم که هر مستضعفی اهل رحمت نیست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تفسیر همه آیات قرآن به طور معمول یکدست است، گفت: اگر آیه‌ای در مکه یا مدینه نازل شد و یا اینکه هر قضیه‌ای که شأن نزول دارد، معلوم است که این آیه مخصوص است و تفسیر به قرینه دارد.

جوادی آملی با تأکید بر اینکه در روایات ممکن است تحریف وارد شده باشد، تصریح کرد: ما روایات را با حکم تاریخی متوجه می‌شویم، ولی برای درک آیات قرآن باید از استعمال قرینه بهره برد، به همین دلیل ائمه(ع) فرمودند اگر روایاتی از ما به دستتان رسید، بر قرآن عرضه کنید و آن را با قرآن بسنجید.

این مفسر قرآن کریم گفت:در سوره زمر خداوند فرموده تمام قرآن متشابه است و سراسر قرآن به هم متصل بوده و ارتباط دارد و شبیه هم هستند و از هر آیه در آیه دیگر نشانه‌ای پیدا می‌شود و آیه دیگر به این وسیله تأبید می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه درون انسان از آسمان و زمین وسیع‌تر است، عنوان کرد: هنگامی‌که کسی بمیرد، متوجه این موضوع می‌شود که وسعت انسان به‌ اندازه قد و وزن نیست.

وی ادامه داد: انسان به دلیل اینکه روحش وسعت دارد، می‌تواند به اطلاعات هزاران سال پیش دسترسی پیدا کند.

 این مرجع تقلید گفت: انسانی که با فخر راه می‌رود زمینی فکر می‌کند ولی اگر انسان به معنای واقعی باشد، متوجه می‌شود که بار امانتی را بر عهده دارد که آسمان نمی‌کشد.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: کل قرآن یکدست، محکم و متشابه است و آیات آن با یکدیگر همخوانی دارد، آیاتی که مربوط به‌ کل جامعه بشری است مشکلات انسان را برطرف می‌کند.

وی با اشاره به بیان نورانی از امیر مؤمنان(ع) گفت: هر نفس که می‌کشیم یک‌ قدم به مرگ نزدیک می‌شویم بنابراین حیف است که انسان نفس بکشد و ذکر لا اله‌ الا الله نگوید، انسان تا زمانی که زنده است باید خیر همه را بخواهد و برای کسی از خدا بد طلب نکند.

این مرجع تقلید با اشاره به مرگ باعزت شهدای مدافع، عنوان کرد: جوانان بسیاری دعا می‌کنند که به جبهه بروند و شهید شوند و ‌این شادی خاصی به روح آنها می‌دهد، آزادی حلب که منجر به شادی مردم سوریه شد پاداش بالای آن به روح این شهدا و رزمندگان می‌رسد.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن قسم می‌خورد انسان تا زنده است در رنج است، بنابراین نباید گمان کرد که برای رهایی از رنج راه دیگری باید پیش گرفت.
ارسال نظرات
پر بیننده ها