قریب به ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی، وارداتی است

رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ گفت: الان میزان ظرفیت تولید داروسازی ما دو برابر نیاز کشورمان را تامین می کند؛ ما در حوزه داروهای شیمیایی به راحتی می توانیم صادرات انجام دهیم؛ اما قریب به ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی وارداتی است.
کد خبر: ۸۷۹۵۹۰۴
|
۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، سید نظام‌الدین طباطبایی، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ درباره سومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه، به همت بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، گفت: امروز ریاست محترم قوه قضاییه آیت اله لاریجانی حضور پیدا می کند؛ همچنین میزگردی در زمینه اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت با حضور وزیر محترم بهداشت، برگزار می شود؛ قرار است این میزگرد با دو محور اجرا شود یکی در زمینه دارویی و دیگری در زمینه تجهیزات پزشکی.

وی ادامه داد: بنابر این است که هم مسئولین قسمت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و هم از منتقدان این حوزه، در این میزگرد حضور داشته باشند؛ تولید کنندگان دارویی، تجهیزات پزشکی و حتی وارد کنندگان اعتقاد داریم که حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی حوزه بسیار مهمی است که در سلامت کشور نقش دارد، گردش مالی که در این دو حوزه وجود دارد قریب به 8 میلیارد دلار است که رقم بسیار بالا و قابل توجهی است و مقدار زیادی از حوزه کارآفرینی جامعه پزشکی در این دو حوزه را تشکیل داده است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ ادامه داد: ما تقریبا 118 کارخانه داروسازی و قریب به 400 شرکت یا کارخانه تجهیزات پزشکی داریم؛ همچنین می توان ادعا کرد در حوزه تجهیزات پزشکی، شاید قریب به 70 درصد هنوز از طریق واردات، انجام می‌شود اما در زمینه دارویی، واردات کمرنگ تر است زیرا داروهای وارداتی حدود 3 درصد از اقلام دارویی کل کشور را تشکیل می دهند و 36 درصد بار مالی کل کشور دارویی را همان 3 درصد به عهده می گیرد.

وی ادامه داد: با یک نگاه سطحی به حوزه دارویی می بینیم که هنوز 50 درصد از داروهایی که در داخل کشور تولید می شود متاسفانه از طریق واردات صورت می گیرد، مخصوصا الان که فضا مقداری بازتر شده و می بینیم که غول های دارویی دنیا برای تسخیر بازار ایران می آیند در صورتیکه الان میزان ظرفیت تولید داروسازی ما دو برابر نیاز کشورمان را تامین می کند؛ یعنی در حوزه داروهای شیمیایی ما به راحتی می توانیم صادرات انجام دهیم به شرطی که مجوزهای لازم بین المللی و منطقه ای را داشته باشیم.

طباطبایی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی هم همینطور است، تجهیزات پزشکی ما ظرفیت بسیار بالایی دارد و می توانیم خیلی از وسایل پزشکی را در داخل کشور تولید کنیم.

وی تصریح کرد: حرف ما بر این است که این پنل ها بتواند ایرادها را با آسیب شناسی حوزه سلامت در این قسمت بیرون بیاورد، ما نقشه راه در زمینه دارویی و تجهیزات پزشکی داریم اما متاسفانه نقشه راه به روشنی در کشور مشخص نیست که ما در بازار 400 میلیونی خاورمیانه چه سهمی خواهیم داشت؛ این بررسی ها در جلسه امروز انجام می‌شود و ما در بنیاد فن آوری سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دایر کرده ایم، این موارد را پیگیری می‌کنیم.

لازم به ذکر است سومین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار می‌شود.


ارسال نظرات