پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه بر خلاف تصور عذه ای مبنی بر تیره شدن روابط روسیه و آنکارا به نظر نتیجه ی آن معکوس بوده است
کد خبر: ۸۷۹۶۰۸۵
|
۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج در شرايطي که بسياري معتقد بودند ترور سفير روسيه در ترکيه، به روابط دو کشور آسيب مي‌­زند، اما به نظر مي­‌رسد نتيجه اين حادثه معکوس بوده و رسانه‌هاي امريکايي بر اين باورند که ترور سفير روسيه در آنکارا تنها به نزديک شدن روابط دو کشور ترکيه و روسيه منجر شده است. در مورد شائبه دست داشتن طرف سوم در ترور سفير روسيه، سخنگوي وزير خارجه امريكا ارتباط اين كشور با ترور سفير روسيه در آنکارا را رد کرده است.
 واشنگتن‌پست در ابتداي گزارش مي­‌نويسد: «انتظار مي‌رفت ترور دوشنبه شب سفير روسيه در ترکيه، آشتي‌ شکننده بين دولت‌هاي ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور ترکيه را از مسير اصلي منحرف کند اما در عوض، اين رخداد در راستاي تقويت اتحاد تازه جوانه‌‌زده دو کشور به وقوع پيوست به طوري‌که ممکن است، امريکا را از آخر بازي جنگ داخلي سوريه خارج کند و به شدت، نفوذ امريکا در سراسر خاورميانه را تضعيف کند و اين در واقع هدف روشن پوتين است.»
 در چند ماه گذشته، اين دو کشور سخت تلاش کرده‌اند استراتژي‌هاي متضاد خود را درباره سوريه با يکديگر به نوعي هماهنگ کنند.» آرون استين، متخصص ترکيه در شوراي آتلانتيک، به صراحت مي‌گويد: ترکيه براي پيشبرد منافع خود به روسيه نياز دارد. روسيه هم براي پيروزي به ترکيه نياز دارد؛ زيرا اين مؤلفه‌اي است که پيروزي در سوريه را تعريف مي‌کند. هر کسي انگيزه‌اي دارد تا اين مسئله را مانند دو انسان بالغ و عاقل حل‌وفصل کند.»   گزارش رسانه‌هاي امريکايي در حالي است که بيانيه پاياني نشست سه‌جانبه روسيه، ايران و تركيه در مسكو به خوبي نشان داد که تلاش عاملان ترور سفير روسيه نتوانسته موجبات ايجاد اخلال و تنش در روابط بين ترکيه و روسيه را فراهم آورد و تفاهم شکل گرفته بر سر لزوم مبارزه با تروريست‌ها و حفظ تماميت سرزميني سوريه گامي مؤثر در زمينه ناکام گذاشتن حاميان تروريست‌ها خواهد بود.
 گزارش‌هاي دست داشتن امريکا در ترور سفير روسيه در حالي است که برخي منابع غيررسمي از احتمال دست داشتن رژيم سعودي در اين حادثه حکايت دارد زيرا عربستان به عنوان حامي اصلي تکفيري‌ها، از نزديکي آنکارا- مسکو نگران است.
ارسال نظرات