خبرهای داغ:

مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی (ره)با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبادان برگزار شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران اسلامی مدیون این منطقه، جغرافیا و خونهای پاک این دیار، شهدا و رزمندگان این خطه و مردم، روحانیت، پاسداران و نظامیانی است که مفهوم مقاومت و صبر را به جهانیان آموختند. آیت الله جمی پیرو واقعی و امام و رهبری بود و ولایتمداری را نه در شعار که در عمل باور داشت و از این منظر جمی حریم دار ولایت در آبادان بود.
کد خبر: ۸۷۹۶۱۲۴
|
۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آبادان سید رضا صالحی امیری در مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان در محل حسینیه ثارالله آبادان با نثار درود به تمامی انسانهای سختکوشی که حریم این دیار مقدس را پاس داشته اند، افزود: امروز به اینجا آمده ام  تا پیام سلام و ارادات رئیس جمهور را به شما مردم خوب خونگرم و دلسوز آبادان و خرمشهر ابلاغ کنم و این باور را از زبان رئیس جمهور اعلام کنم که عزت و شرف ما در گرو مقاومت انسانهای بزرگی است که با خون خود امنیت، آرامش و شرافت را  برای ایرانیها به ارمغان آوردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان آنکه از بابت آنچه اشاره شد انسان در آبادان و خرمشهر باید از اعمال خود مراقبت کند، گفت: از آنجاییکه آبادان و خرمشهر و خوزستان مقدس است، جنگ ما هم مقدس بود، جنگ ما تنها مقابله ای در برابر یک دشمن نبود، جنگ به مثابه یک امر مقدس برای تبیین یک گفتمان در انقلاب اسلامی بود و از این منظر ما در تداوم حیات انقلاب اسلامی پدیده جنگ را به عنوان عامل بنیادین مقاوم کننده انقلاب اسلامی می شناسیم.
صالحی امیری افزود: در همه دنیا جنگ اتفاق می افتد، عده ای کشته و مجروح می شوند، عده ای پیروز و عده ای مقلوب می شوند اما در ایران اسلامی مفهوم جنگ به معنی مقاومت در برابر کفر تلقی شده است و از این منظر آبادان با جنگ یک رابطه وسیع و درونی دارد، اگر جنگ مقدس است آبادان نیز مقدس است و اگر ما از دیار آبادان و خرمشهر سخن می گویم از ارزشها سخن می گوییم و اگر از آیت الله جمی سخن می گوییم از اخلاق، فضیلت، انسانیت و معرفت سخن می گوییم.
وی اظهار کرد: ما در این آئین از شخص تجلیل نمی کنیم از شخصیت تجلیل می کنیم ما از انسانی تجلیل می کنیم که همگان معترفند که در باورهای درونی و در عشق به اهل بیت و معرفت به انبیا واولیاء و تمسک به اهل بیت پیشتاز بود، امروز پس از 8 سال شما در این جمع حاضر شدید تا یک بار دیگر این پیام را به ارواح طیبه شهدا و روح مطهر آیت الله جمی منعکس کنید که راه شهیدان، مسیر مقاومت، دیانت، اخلاق و انسانیت همیشه تداوم دارد، حضور شما یک پیام روشنی دارد که ریشه های انقلاب اسلامی همیشه زنده است و همیشه زنده خواهد ماند.
وی تصریح کرد: جمی نماد خوبیها، پاکی ها، فضیلت ها، معنویت ها و اخلاقیات است، صبر، تحمل و مدارای ایشان مثال زدنی است، هیچگاه از شرایط احساس خستگی نکرد، هیچگاه به دنبال رفاه طلبی نبود، هیچگاه از مردم فاصله نگرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: جمی یک شخصیت انقلابی بود و انقلابی به معنی مقاومت در مقابل تمام سختی ها و مشکلات، بودن در کنار مردم، مقاومت در مقابل رژیم ستمشاهی، مقاومت در مقابل صدام و صدامیان، اینکه امام راحل به بیت خود ابلاغ می کنند که هرگاه آیت الله جمی عزم دیدار داشتند هیچ محدودیتی برای وی قائل نشوند این نشان دهنده علاقه وافری حضرت امام به این شخصیت است و ما کمتر در سیره امام اینگونه ملاحظات را می بینیم و این حاکی از شخصیت بزرگ آیت الله جمی است.
صالحی امیری گفت: جمی هم نماد جنگ بود و هم نماز، شخصیت روحانی ئی بود که میان نماز، معنویت و جنگ رابطه  وسیعی برقرار کرده بود و پشتوانه رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی بود، جمی پدر بود، به افراد و به همه جریانات به عنوان فرزندان انقلاب نگاه می کرد و از این منظر جمی پدر بزرگی برای این دیار و سرزمین بود و رفتاری که از روحانیت انتظار می رود نمادش را در شخصیت جمی می توان یافت.

آبادان نه یک جغرافیا،بلکه تاریخ است

 

وی تصریح کرد: آبادان را نه از منظر جغرافیا که از منظر یک سرزمین مقدس و از منظر یک نقطه عطف تاریخی و تمدنی نگاه می کنیم، بنا بر مستندات تاریخی این جغرافیا نقطه ورود اسلام و تشییع بود، در این جغرافیا انسانهایی زیست می کردند که دل در گروه اهل بیت داشته و دارند، عشایر این سرزمین که حافظان حریم این دیار مقدسند قدمت طولانی در عشق به اهل بیت، نبوت و رسالت دارند و حافظان حریم تشییع بوده و هستند و از این منظر آبادان نه یک جغرافیا که یک تاریخ است. 

وی اظهار کرد: وقتی ما در اقصی نقاط کشور با مردم از جنگ، مقاومت، خون و شهادت سخن می گوییم الزاما از آبادان و خرمشهر سخن می گوییم و از این منظر آبادان نه یک جغرافیا که یک سرمایه ملی است و هر نوع خدمت به این مردم خدمت به همه ایران است.

تجلیل وزیر فرهنگ و ارشاد از روحانیت مبارزآبادان

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آِیت الله دهدشتی و شیخ عیسی طرفی و سایر انسانهای بزرگی که در این سرزمین تلاش زیادی را برای مردم، دیانت، معرفت و نماز کشیدند و طلاب زیادی را در حوزه های علمیه و سایر مراکز تربیت کردند، افزود: همگی آنان کوشیدند تا آبادان و ریشه های آبادان همیشه زنده و سبز بماند، آبادان یک حیات مادی و یک حیات معنوی دارد، حیات مادی آن متعلق به همین جغرافیا و به همین مردم نیز تعلق دارد اما حیات معنوی و معرفتی آبادان به همه ایران تعلق دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: از آیت الله جمی سخن می گوییم مردی که به مطالبات مردم توجه زیادی داشت و مدام به مسئولان برای تامین مطالبات مردم به مسئولان متذکر می شد، ما از شخصیتی سخن می گوییم که همراه، همراز و همدل مردم بود و روحانیت بداند که برای تدوام حیات این سلسله و شجره طیبه همیشه باید در دل، متن، همراه، همراز و همنوای مردم باشد و نماد این همنوایی را ما در آیت الله جمی می بینیم. 
وی یادآور شد: نکته مهمتر گذشت و دگر خواهی آیت الله جمی است،  وی به دنبال هیچ مطالبه ای برای خود نبود و از هیچ کس هیچ چیزی را برای خود و خانواده اش مطالبه نکرد، ایشان از خانواده معزز شهدا بود اما هیچگاه از خون برادر شهیدش بهره ای نبرد و این درس بزرگیست برای همه آنهایی که این مسیر را انتخاب کردند، آخرین نکته آنکه جمی نماد شجاعت و اخلاق بود و این دُر گرانبهایی است که ما کمتر می بینیم، جمی نماد مقاومت، اخلاق و فضیلت بود و از این رو جمی سرمایه بزرگی است که ما از آن به عنوان سرمایه نمادین نام می بریم. 
وی گفت: سرمایه ها زیادند اما عده محدودی از انسانها در تاریخ ماندگار می شوند، بهشتی، مطهری، رجایی، باهنر، همت و ذاکری از جمله افرادی هستند که در تاریخ ماندگار می شوند اینها سرمایه های نمادین ملت هستند، شهید سیاح طاهری نیز از شهدای مدافع حرم و از سرمایه های ماندگار است برای این که او در دفاع از حریم حرم جان خود را از دست داد و این انسانهای بزرگ در این سرزمین ماندگار خواهند بود.

اقدامات اساسی دولت در خوزستان را در آینده ای نزدیک ببینید

صالحی امیری با بیان اینکه در آینده نزدیک اقدامات اساسی دولت در این استان را خواهید دید، افزود: استاندارد دلسوز و سختکوش خوزستان و تیم مدیریتی استان همه ظرفیت را بسیج کردند تا وارد مناقشات و حاشیه های بی حاصل نشوند و این نیز مورد تاکید رئیس جمهور است، در این استان هیچ فرصتی برای حاشیه نیست همه بایستی در متن حرکت کنند، متن هم فقط خدمت به مردم است و لاغیر.
وی اظهار کرد: ما بر این باوریم که توجه به مشکلات و مسائل مردم خوزستان و به خصوص آبادان و خرمشهر به عنوان یک رسالت، وظیفه و تکلیف دائمی برای دولت است، مطمئن باشید دولت نسبت به مسائل این نقطه از کشور کم توجه نیست و مسائل آبادان و خرمشهر و خوزستان مسائل اصلی دولت است. خوشبختانه خوزستان انباشت سرمایه های بزرگ ملی، دینی، مدیریتی، سیاسی و اقتصادی است، در روزهای گذشته که در دولت بحث از بودجه بود رئیس جمهور تذکر جدی به مسائل اصلی خوزستان و به خصوص آبادان و خرمشهر داشتند.
وی یادآور شد: امروز من با برخی از مسئولان استان، شهرستان و نمایندگان آبادان که به طور دائمی پیگیر مسائل این شهرند، صحبت داشتم، وعده کردیم به عنوان کسی که بخشی از عمر خود را در این سرزمین گذراندم و  با این مردم زیست کرده ام حتما مسائل این حوزه را در دولت دنبال کنم و این را برای خود یک شرافت و یک امر انسانی، اخلاقی و تکلیفی می دانم، خدمت به مردم این دیار یک ضرورت قطعی و یک واجب اصلی است ما هیچ شانی برای خود جز خدمت به مردم برای خود قائل نیستیم.در همین جا از فرماندار محترم آبادان بابت اقدامات صورت گرفته قدر دانی می کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به رغم تمامی مشکلاتی که در سالهای گذشته داشتیم و شما نیز از آنها مطلع هستید، خوشبختانه مسیر جدید آغاز شد که آینده نوید بخشی را برای ملت رقم خواهد زد. 
صالحی امیری افزود: اگر امروز ما می توانیم در مقابل دشمن بایستیم و از حقوق مردم دفاع کنیم، اگر امروز برجام به نتیجه میرسد تا از حقوق مردم دفاع کنیم به پشتوانه مقاومت تاریخی است که این مردم به ما آموختند به پشتوانه خونهایی است که در این سرزمین برای بقا و تداوم حیات انقلاب فدا شده، به پشتوانه انسانهای سخت کوشی است که امروز روی ویلچرند و حافظ حریم این سرزمینند، به پشتوانه روحانیتی است که همیشه در تداوم حیات دینی جامعه فعالیت می کنند و به پشتوانه همه زنانی است که در عرصه مقاومت در این سرزمین خدمات بزرگی را انجام دادند و ما باید قدردان انسانهایی باشیم که امنیت را برای ما به ارمغان آورند.
وی اظهار کرد: فراموش نکنیم اگر امروز ما به راحتی زیر این سقف با هم گفتگو می کنیم، منطقه در شعله های آتش می سوزد و ما این امنیت را مدیون انسانهایی هستیم که مقاومت را به ما آموختند، دشمن می داند که این سرزمین سرزمینی نیست که به آن طمع و یا بتواند حمله کند و از این منظر این مقاومت، این سرزمین را در دنیا واکسینه و ما را در مقابل دشمنان مقاوم کرده و جهانیان جرات و جسارت حمله به این سرزمین را نخواهند داشت.
وی تصریح کرد:  تمام منطقه ناامن است اما هیچ کس جرات حمله و تعرض به این جغرافیا را ندارند و این به یمن وجود شهدا، جانبازان، ایثارگران و انسانهای بزرگی است که نهال مقاومت را در این سرزمین کاشتندتا اینکه تبدیل شد به درخت تنومندی که تمام جهانیان می دانند ایران سرزمینی است که مقاومت به عنوان پرچم و نماد آن است.
وی یادآور شد: دشمن هم اگر در مذاکره امتیاز می دهد می داند که ایرانی یعنی مقاومت و مفهوم انقلابی بودن معادل توجه به مصالح و منافع مردم در زمان و مکان خاص است، انقلابی بودن در دیروز جنگیدن با دشمن بود و امروز انقلابی بودن در خدمت به مردم است.
وی گفت: خدا را شاکریم که امروز این نظام این دولت این نیروهای مسلح توانستند امنیت را در این جغرافیا برای ملت به ارمغان بیاورند و ایران در بحرانی ترین جغرافیای جهان یعنی خاورمیانه امنیت ترین نقطه تلقی شود و این ارزش و نعمتی بزرگ است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها