سرپرست جدید اداره ورزش و جوانان پارس آباد مغان از راه‌اندازی کشتی آلیش برای بانوان پارس آبادي خبر داد.
کد خبر: ۸۷۹۶۵۰۵
|
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، مرتضی سیدکلان سرپرست اداره ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار مغان رسا،با اشاره به برگزاری یک دوره کارگاهی و آموزش این رشته ورزشی اظهار کرد: به منظور شروع و ادامه فعالیت ها در این رشته ورزشی و دستیابی به اهداف مد نظرنیازمند حمایت تمامی رشته های ورزشی بانوان در این شهرستان می باشد.

وی از برنامه ریزی برای اجرای طرح استعدادیابی در جهت توسعه کشتی آلیش ویژه بانوان خبر داد و گفت: هیئت کشتی شهرستان پارس آباد به عنوان نخستین فعالیت رسمی خود در بخش بانوان در نظر دارد تا با اجرای طرح استعدادیابی در جهت ترویج این رشته ورزشی و کشف و شکوفایی استعدادها در میان بانوان به ویژه در رده های سنی پایه اقدام کند.

سرپرستاداره ورزش و جوانان پاس آباد افزود: برای این منظور مربیانی از سوی هیئت کشتی استان اردبیل برای اجرای طرح استعدادیابی به این شهرستان معرفی شده‌اند تا با شناسایی افراد مستعد بتوانیم گامهای بلندی در جهت پرورش قهرمانان این رشته ورزشی برداریم.

سیدکلانبا اشاره به ناشناخته بودن رشته کشتی آلیش برای افراد تصریح کرد: آلیشدر زبان ترکیبه معنای شروع کردن و گرفتن است که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتیمحلی نهاده شده که به آن کشتی با شالنیز می‌گویند.

به گفته وی، از آنجایی که بسیاری افراد با نحوه آغاز و چگونگی فعالیت در این رشته آشنایی ندارند با اجرای طرح استعدادیابی در سطح شهرستان ضمن پرورش قهرمانان خوبی در این رشته این ورزش نیز به مردم معرفی می شود.

سرپرست اداره ورزش و جوانان پارس آباد گفت: طرح مذکور به عنوان نخستین اقدام رسمی در بخش بانوان هیئت کشتی از امروزبا شرکت ۲۰۰ نفر در سالن شهید واحدی پارس آباد اجرا می‌شود، ضمن آنکه هدف ما برای توسعه کشتی آلیش بانوان پارس آباد سرمایه‌گذاری در رده‌های سنی پایه است.

وی همچنين از تلاش های حیدر فرخنده رئیس هیات کشتی شهرستان پارس آباد برای راه اندازی کشتی آلیش قدردانی کرد.

گفتني است، ورزشآلیش از سالهای بسیار دور بصورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستانو در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندراندارای آثار دیرینه می‌باشد. فعالیتهای بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغازشده است.

آلیش در سال ۸۶ از فدراسیون ورزش همگانی جدا و با درخواست فدراسیون کشتی به عنوان رشته سنتی و بومی به این فدراسیون منتقل شد

ارسال نظرات