احمد پورفلاح عضو اتاق بازرگانی رشد اقتصادی اعلامی از سوی بانک مرکزی را ناشی از فروش نفت و تزریق پول به بازار دانست و بر رکود در عرصه‌های مسکن ، اقتصاد و صنعت تاکید کرد...
کد خبر: ۸۷۹۶۷۶۱
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰

خبرگزاری بسیج - سرویس اخبار ویژه:

جُک مضحک رشد اقتصادی در سال 95 صدای اقتصاددانان را نیز درآورد!

احمد پورفلاح عضو اتاق بازرگانی رشد اقتصادی اعلامی از سوی بانک مرکزی را ناشی از فروش نفت و تزریق پول به بازار دانست و بر رکود در عرصه‌های مسکن ، اقتصاد و صنعت تاکید کرد .

پورفلاح توضیح داد : با وجود اعلام بانک مرکزی مبنی بر ۴/۷ درصدی شدن نرخ رشد اقتصادی کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۵، ظاهرا این میزان از رشد تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نگذاشته است، چنان که بازارهایی مانند مسکن، صنعت و کشاورزی همچنان دچار رکود اقتصادی هستند و تغییری در افزایش رشد و کاهش نرخ بیکاری در جامعه پدید نیامده است. با توجه به اینکه ‌نرخ رشد اقتصادی یکی از شاخص‌هایی است که در اقتصاد تمام کشورهای جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بالا رفتن آن را می‌توان نشانه پویایی یک اقتصاد تلقی کرد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی اعلام این نرخ را از سوی بانک مرکزی اغراق‌آمیز می‌دانند و بر این باورند که این عدد واقعی نیست، چرا که تاثیری در رشد و بهبود هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی نگذاشته است. در شش ماهه نخست سال جاری فروش روزانه نفت بیش از دو میلیون بشکه بود و این در حالی است که سال گذشته روزانه کمتر از یک میلیون بشکه به فروش می‌رسید، بنابراین این امکان وجود دارد که نرخ رشد اقتصادی اعلام شده حاصل از فروش نفت و تزریق پول به بازار بوده باشد و حاصل تولید نباشد.

ارسال نظرات