برای انتخاب درست باید علم و تحلیل درست از پیش رو داشت تا در مسیر صواب قدم برداشت و نتیجه گرفت .
کد خبر: ۸۷۹۷۱۷۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

خلیفه گری انسان از خداوند متعال به قدرت انتخاب اوست و به داشتن همین توانایی است که خداوند او را اشرف مخلوقات قرار داده است که "لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم" (التین4) ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال خلق کردیم. و به همین قدرت انتخاب است که ممکن است از مرحله اشراف سقوط کند و پست ترین پستان شود "ثم رددناه اسفل سافلین"(التین5) این توانایی به قدری مهم است که فیلسوفان وجودی(اگزیستاسیالیسم) هستی را به پرتاب شدگی در موقعیت های جدید یعنی قدرت انتخاب دانسته و آن را مختص انسان میدانند.

برای انتخاب درست باید علم و تحلیل درست از پیش رو داشت تا در مسیر صواب قدم برداشت و نتیجه گرفت .

اما انسان به سبب محصور بودنش در حصار جسمانیت ، از گذشته عبور کرده است و درحال زندگی می کند و به آینده نرسیده است و حوادث پیش رو را تجربه نکرده است . از این روی علم به پیش به یکی از دو طریق امکان دارد.

اول، تحلیل عقلی، یکی از توانایی های عقل کلی سازی است. یعنی از حوادث جزئی و انتفاقات واقع شده قاعده کلی استنباط کرده و اتفاقات آینده را با آن قاعده کلی تطبیق داده و تصمیم می گیرد که توانایی عقل یعنی استنتاج است.

دوم بهره گیری از علم کسی که زمان مند نیست و علم اش به آینده عین علمش به گذشته و حال است یعنی یهره گیری از علم الهی که آن را در قالب وحی یا به واسطه حجت هایش در اختیار انسان قرار داده است .

اعتماد به دشمن و عهد و پیمان هایش موضوعی است که در طول تاریخ همواره باید نسبت به آن تصمیم گرفت. این موضوع در زمان حاضر مصداق های روشن اش تصمیم گیری در اعتماد به آمریکا و انگلیس و تابعین آن هاست . آیا می توان با اعتماد به آنان برای آینده ممالک اسلامی و به خصوص کشور جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت و بالاتر از آن ، نسبت به آن اقدام عملی کرد؟

درتحلیل عقلی باید عمل کرد و رفتار کشورها را در گذشته نسبت به به عهدیشان بر عهد و پیمان های بین المللی و کشور خودمان بررسی و از آن قاعده کلی بدست آورده و طبق آن قاعده کلی برای نمونه های پیش رو تصمیم بگیریم.صفحات تاریخ پر است از روباه صفتی استعمارگر پیر انگلیس و حلیه ها و نیرنگ های آمریکا به کل دنیا حتی هم پیمانان خود،تعامل و همکاری آمریکا با هم پیمانان بی عقل خود صدام حسین در عراق و فریب غذافی در لیبیو بر چیدن تاسیسات هسته ای آنان و بدعهدی شان با حسنی مبارک در مصر، نشان داد که با گذشت زمان نیز سیاست فریب و دغل آنان عوض نشده است. بگذریم از ظلم های تاریخی آمریکا و انگلیس در ایران. با اندکی تامل قاعده کلی عقلی بدست می آید که اینان به پیمان هایشان وفادار نیستند.

راه دوم تصمیم گیری استفاده از علم الهی در اعتماد به دشمن است . خداوند متعال در خصوص اعتماد به دشمن می فرمایند: وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (113)و به کسانی که ستم کرده اند تمایل و اتاطمینان نداشته باشید و تکیه نکنید که آتش به شما خواهد رسید و در آن حال شما را جز خدا سرپرستی نیست.

حال اگر احساس های زودگر را که جزئی نگر است کنار گذاشته و منافع خرد و کوچک حزبی ، گروهی و شخصی را بر منافع ملی و دینی ترجیح نمیدادیم و با حکم عقل کلی نگر و با تکیه بر علم الهی تصمیم می گرفتیم به یقین در دام بد عهدی های استکبار گرفتار نمی شدیم تا حاصل علم دانشمندانمان را به گور بفرستیم که رویش را با خروارها بتن پر کردیم . تنها راه نجات در مقاومت بود و هست . همان مقاومتی که رزمندگان و شهدایمان در طول دفاع مقدس برآن ماندند و اکنون رزمندگان و شهدای مدافع حرم با آن مقاومت عزت آفریدند . همانان که دیرئوز خرمشهر را آزاد کرده بودند و امروز حلب را. إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ(فصلت30) بی تردید کسانی که گفتند پروردگار ما خداست ، سپس استقامت ورزیدند فرشتگان برآنان نازل می شوند که نترسید و شمارا به بهشتی که وعده می عده می دادند بشارت باد.

ارسال نظرات